اخبار سبزوار پيام : علمی وآمو..





اخبار » علمی وآمو.. / تاریخ خبر: 30 آبان 1391 / کد مطلب: 4338 / نظرات: 0

دکتر محمدیان :


پذیرش دانشجوی كارشناسی ارشد در پردیس دانشگاه حكیم سبزواری از بهمن ماه آغاز می شود


پذیرش دانشجوی كارشناسی ارشد در پردیس دانشگاه حكیم سبزواری از بهمن ماه آغاز می شود  ربیس دانشگاه حكیم سبزواری از آغاز پذیرش دانشجو كارشناسی ارشد در پردیس دانشگاه حكیم سبزواری از ترم بهمن سال جاری خبر داد. 
 
به گزارش سبزوار پیام به نقل از  ایرنا ،دكتر عباس محمدیان ،  در یك نشست خبری در محل سازمان مركزی این دانشگاه گفت : این دستاورد پس از پیگیری های مداوم و رایزنی های گسترده ای كه در چند ماه اخیر با وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوری انجام گرفت ، تحقق یافته است.

وی افزود: در تابستان گذشته نیز مدیركل دفتر برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری از محل دانشگاه حكیم سبزواری بازدید نمود و ضمن ابراز رضایت از عملكرد مجموعه این دانشگاه ، آن را برای راه اندازی پردیس دانشگاهی مناسب ارزیابی كرد.

دكتر محمدیان در ادامه اظهار داشت : پردیس دانشگاه حكیم سبزواری تنها در مقطع كارشناسی ارشد و دكترا اقدام به جذب دانشجو خواهد كرد كه از بهمن ماه امسال حدود 120 دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد در 8 رشته جذب این پردیس خواهند شد.

محمدیان افزود: رشته های مهندسی برق، الكترونیك ، مهندسی مكانیك ،مهندسی‌مواد، شناسایی انتخاب مواد مهندسی ، مهندسی معماری ، مهندسی عمران- سازه ، آموزش زبان انگلیسی ، فیزیولوژی ورزشی ، مترجمی زبان عربی از هشت رشته ای هستند كه در مقطع كارشناسی ارشد در پردیس دانشگاه حكیم سبزواری به زودی پذیرای دانشجویان خواهند بود.

رییس دانشگاه حكیم سبزواری همچنین ابراز امیدواری كرد كه در نتیجه رایزنی های انجام شده با وزارت علوم ، پردیس دانشگاه حكیم سبزواری بتواند از مهرماه 92 در رشته های دكترا و نیز در چند رشته دیگر كارشناسی ارشد نیز دانشجو بپذیرد.

این مسوول سپس در مورد شیوه كار پردیس های دانشگاهی توضیح داد و گفت : پذیرش دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد در پردیس های دانشگاهی به دو شكل بدون آزمون و یا در صورت فراوانی متقاضیان با انجام آزمون داخلی و البته با بررسی سوابق علمی دانشجویان ثبت نام كننده است.

وی همچنین بیان كرد : پردیس های دانشگاهی به لحاظ سازمانی زیر مجموعه وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری محسوب می شوند ، اما وزارت علوم بابت دانشجویان این دانشگاه هیچ یارانه ای نمی پردازد ، لذا تحصیل هر فرد در این دانشگاه در كل مقطع كارشناسی ارشد در حال حاضر حدود 15 تا 17 میلیون تومان هزینه دارد.

وی افزود : در شرایط كنونی كه نرخ ارز بالارفته ، بسیاری ازدانشجویان ایرانی كه دردانشگاه های خارج از كشور مشغول به تحصیل هستند با مشكلات مالی متعددی روبرو شده اند.

وی گفت : در قانون پیش بینی شده است كه آنان بتوانند تقاضای تبدیل وضعیت داده و تحصیلات خود را با حدودً یك سوم هزینه تحصیل در دانشگاه های خارج از كشور ، در یكی از پردیس های دانشگاهی داخل كشور ادامه دهند.

دكتر محمدیان همچنین به یك قانون درمورد پردیس های دانشگاهی اشاره كرد كه مكان راه اندازی این پردیس ها باید بطور الزامیً در جایی خارج از مجموعه اصلی دانشگاه باشد.

وی ادامه داد : به همین دلیل پردیس دانشگاهی حكیم سبزواری فعالیت خود را در ساختمانی واقع در خیابان 24 متری انقلاب سبزوار آغاز خواهد كرد كه این ساختمان متعلق به دانشگاه حكیم سبزواری است و از این پس با تغییر كاربری به محل پردیس دانشگاهی تبدیل خواهد شد.

وی افزود : برای تغییر كاربری ساختمان مذكور مبلغی بالغ بر یك میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه شده است.

این مسوول گفت : متقاضیان و علاقه مندان می توانند برای كسب اطلاعات بیشتر در مورد پردیس دانشگاه حكیم سبزواری به وب سایت اینترنتی این دانشگاه مراجعه كنند.

دكتر محمدیان در ادامه به توضیحاتی در مورد دانشگاه حكیم سبزواری پرداخت.

وی در این راستا گفت : دانشگاه حكیم سبزواری از سال 1366 به عنوان دانشگاهی زیرمجموعه وزارت علوم در سبزوار راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه حكیم سبزواری افزود :این دانشگاه به مرور به یكی از قطب های علمی شمال شرق كشور و بزرگترین دانشگاه های خراسان تبدیل شد.

وی ادامه داد : دانشگاه حكیم سبزواری در مكانی به مساحت 220 هكتار در 10 كیلومتری شمال شهر سبزوار واقع شده است و در حال حاضر با برخورداری از 220 عضو هیات علمی تمام وقت ازدرجه مربی تا استاد تمامی و داشتن 10 دانشكده پذیرای 7700 دانشجو است كه این تعداد در حال افزایش است.

وی همچنین گفت : در دانشگاه حكیم سبزواری در مقطع كنونی 142 كد رشته وجود دارد كه 13 كد آن مربوط به رشته های دكتری ، 40 كد مربوط به كارشناسی ارشد و بقیه مربوط به رشته های كارشناسی است.

محمدیان میزان فضاهای آموزشی ، كمك آموزشی ، رفاهی و فرهنگی و ورزشی دانشگاه حكیم سبزواری را در حال حاضر بالغ بر 80 هزار مترمربع عنوان كرد و گفت: با توجه به تعداد زیاد دانشجویان و نیازی كه احساس می شود مجوز احداث 17 هزار متر مربع فضای دیگر نیز برای دانشگاه گرفته شده است كه این فضاها در صورت واریز اعتبارات موردنیاز در آینده نزدیك احداث خواهد شد.

وی به تغییر نام دانشگاه از تربیت معلم به حكیم سبزواری نیز كه در بهمن ماه سال گذشته انجام گرفت اشاره كرد و گفت : از آنجایی كه پذیرش دانشجو در رشته های دبیری در دانشگاه های تربیت معلم كشور متوقف شده بود و در عمل بسیاری از دانشجویان آن ، مربوط به رشته های غیردبیری بودند، این دانشگاه سرانجام پس از مدت ها پیگیری توانست نام خود را از تربیت معلم به حكیم سبزواری تغییر دهد.

محمدیان همچنین گفت : همزمان با تغییر نام دانشگاه تربیت معلم سبزوار به دانشگاه حكیم سبزواری، دانشگاه های تربیت معلم تهران و آذربایجان نیز به ترتیب به اسامی خوارزمی و آیت الله شهید مدنی تغییر نام پیدا كردند.

رییس دانشگاه حكیم سبزواری همچنین گفت : یكی از اقداماتی كه توسط این دانشگاه انجام شده است برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی با دانشگاه هایی در كشورهای منطقه است كه از آن جمله می توان به عقد تفاهم نامه همكاری های علمی ، فرهنگی و ورزشی با دانشگاه 'ملاكند پاكستان' و دانشگاه های دیگری در برخی كشورهای منطقه اشاره كرد.

وی اظهار داشت : علاوه بر دانشگاه های خارجی در داخل كشور نیز دانشگاه حكیم سبزواری چندی پیش تفاهم نامه هایی بادانشگاه های بین المللی امام رضا ، تربیت مدرس تهران ، دانشگاه بیرجند و تعدادی دیگر از موسسات و شركت های علمی و پژوهشی و وزارتخانه های مرتبط امضا كرده است كه همه این اقدامات می توانند به توسعه هرچه بیشتر دانشگاه حكیم سبزواری بیانجامند.

این مسوول سپس به موفقیت های دانشگاه حكیم سبزواری در زمینه های فرهنگی نیز اشاره كرد و گفت : برگزاری چندین همایش و برنامه متعدد فرهنگی توسط دانشگاه حكیم سبزواری در سطح ملی و منطقه ای در همه سالهای گذشته موجب شده است كه این دانشگاه درحال حاضر در ردیف یكی از 10 دانشگاه برتر فعال فرهنگی كشور قرار بگیرد.

وی افزود : آیین نكوداشت ملی استاد حمید سبزواری شاعر آرمانگرای انقلاب یكی از برنامه های فرهنگی مهم این دانشگاه بود كه در مهرماه گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دانشگاه برگزار شد.

محمدیان همچنین ابراز امیدواری كرد در آبان ماه 92 این دانشگاه بتواند میزبان برگزاری همایش ملی خواجه ابوالفضل بیهقی باشد كه این مهم هم اكنون در بخش فرهنگی و پژوهشی دانشگاه در حال پیگیری است.

وی همچنین به برگزاری برخی برنامه های مذهبی و دینی نیز در سطح دانشگاه حكیم سبزواری اشاره كرد و گفت : در این دانشگاه به اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی توجه خوبی شده است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.