اخبار سبزوار پيام : علمی وآمو..





اخبار » علمی وآمو.. / تاریخ خبر: 10 مرداد 1390 / کد مطلب: 197 / نظرات: 0

يك متخصص تغذيه :


به طور كلي روزه گرفتن باعث كاهش وزن نمي‌شود


به طور كلي روزه گرفتن باعث كاهش وزن نمي‌شود

استاديار گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: در ماه مبارك رمضان كم خوابي يكي از عوامل تاثيرگذار بر سلامت افراد محسوب مي‌شود.

دكتر محمد صفريان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، عوامل تاثيرگذار و مورد توجه در ماه مبارك رمضان را اينگونه بيان كرد: افراد علاوه بر اهميت دادن به تغذيه، بايد به خواب خود نيز توجه كافي داشته باشند زيرا ساعات خواب طبيعي در افراد با تغييرات قابل توجهي همراه است.

اين متخصص تغذيه در خصوص وعده افطار تصريح كرد: افطار بايد با يك غذاي سبك و ملايم شروع شود مانند شير يا پنير و سبزي تا ولع اوليه براي غذا از بين برود.

صفريان اضافه كرد: بعد از وعده سبك با يك فاصله زماني مناسب مي‌تواند وعده شام ميل شود؛ به عبارت ديگر افطار بايد در دو وعده صرف شود.

وي در مورد وعده سحري اظهار داشت: روزه گرفتن بدون سحري ممنوع است و علاوه بر تاكيد صورت گرفته در اين خصوص كه در احاديث گوناگون آمده است، از جنبه علمي نيز هر چه فاصله بين وعده‌هاي غذايي كمتر باشد براي سلامتي مفيدتر است.

صفريان نوع غذاي انتخابي در سحر را اينگونه بيان كرد: وعده سحر بهتر است از غذاهاي پروتئيني باشد.

استاديار گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد در ادامه افراد پرخطر در اين ماه را كودكان، زنان باردار و شيرده و سالمندان عنوان كرد و افزود: تغذيه اينگونه افراد كه نمي‌توانند روزه بگيرند، در اين ماه دچار تغييرات ناخواسته شده و تحت تاثير روزه گرفتن مابقي افراد خانواده قرار مي‌گيرد

وي تاکيد کرد: روزه گرفتن زنان باردار و شيرده‌ جايز نيست.

صفريان در ادامه به گرمي هوا اشاره كرد و گفت: مصرف مايعات در اين ماه بسيار حائز اهميت است و حداقل مصرف مايعات در اين ماه بايد حدود 2 ليتر در يك روز باشد.

وي در خصوص تاثير روزه بر روي وزن افراد اظهار داشت: به طور كلي روزه گرفتن باعث كاهش وزن نمي‌شود و بعضا افراد با افزايش وزن در اين ماه مواجه هستند.

وي ادامه داد: دليل اضافه وزن در ماه مبارك رمضان فعاليت كم افراد، مصرف بيشتر مواد غذايي است و به طور كلي گرسنگي به هيچ عنوان باعث كاهش وزن نمي‌شود.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: در صورتي كه افراد خواهان كاهش وزن هستند بايد ميزان غذاي مصرفي خود را به ميزان 10 تا 15 درصد كاهش دهند.

صفريان همچنين به ظروف يكبار مصرف استفاده شده در اين ماه اشاره كرد و افزود: بهتر است از ظروف يكبار مصرف مرغوب استفاده شود و ترجيحا غذاهاي داغ در آن‌ها سرو نگردد.

وي با اشاره به غذاهاي نذري توزيع شده در اين ماه ادامه داد: غذاهاي نذري طبخ شده در اين ماه بيش از ماه‌هاي ديگر سال است و كساني كه اين غذاها را طبخ مي‌كنند، بايد به كيفيت مواد غذايي استفاده شده در آن توجه كافي داشته باشند.

استاديار گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد اضافه كرد: افراد زيادي در طبخ غذاهاي نذري دخيل هستند و توصيه‌اي كه به اينگونه افراد داريم اين است كه حداكثر بهداشت را رعايت كرده و به كيفيت مواد غذايي مورد استفاده نيز توجه كافي داشته باشند.

 

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.