اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 2 تير 1393 / کد مطلب: 8868 / نظرات: 0

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:


در سایه تضارب آرا ، افکار و اندیشه ها، فرهنگ جامعه ارتقا می یابد


در سایه تضارب آرا  افکار و اندیشه ها فرهنگ جامعه ارتقا می یابد  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : در سایه تضارب آرا ، افکار و اندیشه هاست که فرهنگ و اندیشه در جامعه ارتقا می یابد.
 
دکتر علی جنتی عصر دوشنبه در جمع اصحاب فرهنگ و هنر سبزوار در محل تالار کاشفی این شهرستان، افزود : یکی از سیاست های دولت یازدهم نیز در خصوص مسائل فرهنگی و هنری، سیاست باز فرهنگی است یعنی همه کسانی که دارای فکر و اندیشه و نظر هستند بتوانند آزادانه سخن بگویند ، بنویسند و فکر خود را به دیگران منتقل کنند.

به گزارش ایرنا ، وی گفت :در حوزه مطبوعات هم باید مخالفان و هم موافقان ، سخن خود را آزادانه بیان کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : در دولت تدبیر و امید تلاش بر این شده تا این فضای باز فرهنگی حاکم باشد.

جنتی اظهار کرد : وقتی سخن از فضای باز فرهنگی می گوییم معنی آن نیست که فضایی را برای فساد ، ولنگاری و آلوده کردن نسل جوان آماده شود بلکه می خواهیم فضایی باز شود تا استعدادها در مسیر صحیح قرار گرفته و هدایت گردد.

وی با بیان اینکه بیش از شش هزار و 100 نشریه دارای مجوز در کشور داریم ، افزود : روزنامه های متعدد با افکار و اندیشه های مختلف حکایت از فضای باز فرهنگی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگی و هنری در سبزوار هم گفت : دولتمردان و دست اندرکاران بایستی تلاش کنند تا این استعدادها نه تنها در داخل کشور که در خارج از مرزهای کشور شکوفا شود.

جنتی افزود : بسیاری از استعدادها در حاشیه کویر و در مناطقی که کمتر برخوردار بوده اند فقط با تلاش و کوشش هنرمندان به منصه ظهور رسیده است که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به کارکرد اثربخش هنر در انتقال مفاهیم فرهنگی گفت : بایستی با استفاده از زبان گویای هنر فرهنگ کشورمان را بیش از پیش به جهانیان معرفی کنیم .

وی افزود : فیلسوفان ، اندیشمندان و فرهیختگانی همچون حاج ملاهادی سبزواری ، بیهقی ، دکتر شریعتی ، حمید سبزواری و دهها چهره ماندگار در شهرستان سبزوار خدمات ارزنده ای نه تنها به ایران بلکه به دنیای اسلامی عرضه کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت :با اقداماتی که انجام شده عموم هنرمندان به جز کسانی که شرایط سنی لازم را ندارند تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

جنتی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رونق صندوق حمایت از نویسندگان ، هنرمندان و روزنامه نگاران، افزود : جمعی از اقتصاددانان و بانکداران کشور در این صندوق عضو شده و همکاری می کنند.

وی اظهار کرد : به دلیل بدهی های وسیعی که صندوق حمایت به سازمان تامین اجتماعی داشت چند بار با مذاکراتی که شد از قطع خدمات جلوگیری شد ولی از عضویت هنرمندان جدید برای بیمه خودداری شد که این مشکل برطرف می شود.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست های دولت یازدهم موضوع اقتصاد ، فرهنگ و هنر است ، گفت : بایستی خود هنر بتواند ارزش والای خود را بیابد نه اینکه نیاز به کمک دائمی دولت باشد.

وی با اشاره به اقدامات خوبی که در این خصوص انجام شده ، افزود : صندوق حمایت از نویسندگان ، هنرمندان و روزنامه نگاران مشکلات فراوانی داشت که با اقداماتی که انجام شد رونقی دوباره یافت.

وی در مورد نقش هنر نیز گفت : هنر نیازی به ترجمه ندارد و می تواند با پیامی که دارد با همه ملت ها سخن بگوید و لذا هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم فرهنگی بین ملت ها است .

جنتی افزود : یکی از اقداماتی که در حوزه فرهنگی و هنری انجام شده واگذاری تمام تصدی گری های دولتی به بخش خصوصی است و این سیاستی است که نه تنها در بخش فرهنگی و هنری که در همه بخش ها دنبال می کنیم.

وی اظهار کرد : نهادهای مردمی و بخش خصوصی در حوزه هنری می توانند با ارتباط با سایر ملت ها روابط سیاسی دولت ها را بهبود بخشند و تاثیرگذار باشند.

وی با تاکید بر عدالت فرهنگی هم گفت : عدالت فرهنگی بدین معناست که همه دست اندرکاران فرهنگ و هنر بتوانند از امکانات برابر استفاده کنند.

جنتی افزود : بایستی شرایطی فراهم کنیم تا همه هنرمندان بتوانند با شرایطی برابر اجرا داشته باشند چه در داخل کشور و چه در خارج از مرزهای کشور که این بعد می تواند تا اندازه زیادی به توسعه فرهنگی کشورمان کمک کند.

وی با اشاره به نمایش اسب چوبی در سبزوار نیز گفت : این نمایش در هر نقطه ای که اجرا شود بسیار گویا و انتقال دهنده فرهنگ و هنر است که باید این گونه هنر را ارج نهیم.

وی بیان کرد : هنرمندان ما عموما ذوقشان خدادادی است و بایستی کمک کرد که این استعدادها شکوفا شده تا بتوانند خدمات بیشتری به جامعه ارایه کنند.

وی در پایان گفت : تلاش ما بر این است تا در همه حوزه های هنری اعم از هنرهای تجسمی ، نمایشی ، موسیقی ، ادبیات ، شعر و ... کمک کنیم تا این استعدادها به منصه ظهور برسد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.