اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 2 تير 1393 / کد مطلب: 8866 / نظرات: 0

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران افتتاح شد


دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران افتتاح شد  دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران روز دوشنبه طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار افتتاح شد.
 
نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این مراسم طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز پس از افتتاح دبیرخانه کنگره بین المللی سربداران به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساختار دبیرخانه و زمان برگزاری این کنگره تصویب می شود.

رمضانعلی سبحانی فر گفت: اولین حکومت مردمی و شیعی در سبزوار تشکیل شد و با قیام سربداران بساط حکومت 120 ساله تاتار و مغول برچیده گشت.

وی ادامه داد: این قیام از روستای باشتین شهرستان سبزوار آغاز شد و به سبزوار، کرمان و سمرقند هم رسید.

وی با بیان اینکه دیار سربداران دیاری است زبانزد با پیشینه بسیار تاریخی و فرهنگی افزود: ما مشاهیر بسیار داریم که باید با برگزاری همایش ها و کنگره ها برای آشنایی هر چه بیشتر این مفاخر اقدام کنیم.

نهضت سربداران یکی از بزرگترین جنبش های ملی – مذهبی شیعیان در تاریخ ایران است که منجر به تشکیل نخستین حکومت شیعه دوازده امامی در ایران شد.

نهضت سربداران که در سبزوار یکی از پایگاه های اصیل تشیع و در قرن هشتم هجری به وقوع پیوست، از روحیه آزادگی و غیرتمندی مردان و زنان ایرانی حکایت می کند که در مقابل بیداد و تهاجم بیگانگان ایستادگی کردند.

سربداران موفق شدند اولین حکومت شیعه دوازده امامی بر اساس آموزه های اصیل ایرانی و اسلامی را تأسیس کنند و تأثیرگذاری این نهضت به حدی بود که الگوی بسیاری از حرکت های آزادی خواهانه بعد از خود تا به امروز شده است.

دولت شیعی سربداران بخشی از تاریخ حماسه ساز تشیع علوی و برگ زرینی در تاریخ مبارزات ضد بیگانه و استقلال طلبانه شیعیان ایرانی محسوب می شود.

در مراسم افتتاح کنگره بین المللی نهضت سربداران از تندیس این کنگره نیز رونمایی شد.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.