اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 9 دي 1391 / کد مطلب: 4833 / نظرات: 0


" سوگواره تعزیه عشق، تجلی ذوق و هنر " در سبزوار برگزار شد


سوگواره تعزیه عشق تجلی ذوق و هنر  در سبزوار برگزار شد بزرگداشت ملاحسین واعظ كاشفی پدر نثر مذهبی ایران در مراسمی با نام " سوگواره تعزیه عشق تجلی ذوق و هنر " در سبزوار برگزار شد.

  به گزارش سبزوارپیام به نقل از  روابط عمومی شهرداری سبزوار، در این مراسم که با حضور شهردار، اعضای شورای شهر، دکتر علوی مقدم چهره ماندگار کشور و جمعی از فرهیختگان سبزوار در محل مجتمع فرهنگی هنری اسرار سبزوار برگزار شد،  دكتر سیدمحمد علوی مقدم چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی كشور به شخصیت علمی این دانشمند قرن نهم هجری اشاره کرد و گفت: کاشفی یکی از دانشمندان سرآمد، جامع الاطراف و نویسنده عهد تیموریان بود که به سال 840 ه. ق چشم به جهان گشود و در سال 910 ه.ق چشم از جهان بست.

وی با اظهار اینکه با بیان اینکه از کاشفی 40 اثر ارزشمند برجای مانده که اکثرا به زبان فارسی است، از روضه الشهدای وی به عنوان را یکی از معتبرترین و تاثیر گذارترین آثار وی در تعزیه و روضه خوانی یاد کرد.

دکتر علوی مقدم با بیان اینکه استاد محمد نائینی برای نخستین بار در سال 1320 تفسیری با مقدمه 127 صفحه ای بر آثار کاشفی به چاپ رساند، گفت: این اقدام نقش مهمی در شناساندن این دانشمند به فرهیختگان داشت.

وی در ابتدای سخنانش نیز از اداره فرهنگی، ورزشی سبزوار در برگزاری مراسم بزرگداشت دانشمندان، مفاخر و مشاهیر سبزوار تقدیر و بر برگزاری مستمر و مداوم این همایش ها تاکید کرد.

كاظم كرامت رییس شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در این مراسم خواستار برگزاری مستمر این چنین برنامه های علمی، فرهنگی از سوی اداره فرهنگی ورزشی شهرداری شد و گفت: تلاش شود با تشکیل کمیته ای از دانشگاهیان و فرهیختگان برنامه ها و همایش های پر محتواتر و با کیفیت تری نسبت به قبل برگزار شود.

وی همچنین از قول مساعد سوی شورای شهرستان، شورای اسلامی شهر و شهرداری برای اجرای باشکوه تر و در خور شان همایش مفاخر و مشاهیر سبزوار خبر داد.

رئیس اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار نیز با بیان اینکه یکی از اهداف مهم اداره فرهنگی ورزشی شناساندن مفاخر و مشاهیر سبزوار بیش از گذشته به جامعه و اعتلای فرهنگی اسن شهر است، گفت: این اداره قصد دارد با ایجاد فضایی پویا و فعال گام های موثری را در شناساندن مفاخر این کهن شهر  بردارد.

مهدی مقصودی با اظهار اینکه برگزاری بزرگداشت ملاحسین کاشفی دومین همایش پس از اجرای موفق بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان ماه است، افزود: این برنامه با همکاری شورای اسلامی شهر، شهرداری و اداره میراث فرهنگی سبزوار برگزار شد که جای بسی تقدیر دارد.

پخش كلیپ معرفی ملاحسین واعظ كاشفی، پخش کلیپ عاشورایی ، اجرای تعزیه وداع حضرت علی اكبر(ع) با امام حسین(ع) در روز عاشورا بر اساس كتاب روضه الشهدای كاشفی و تقدیر از دست اندركاران این همایش از جمله برنامه های این مراسم بود.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.