اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 25 آذر 1391 / کد مطلب: 4662 / نظرات: 0


استفاده از داروهاي گياهي در صنعت دامپزشکی همه‌گیر نشده است



 به گزارش سبزوارپیام ، دکتر ولي اله جغتايي در گفت و گو با ايسنا با بيان اينکه مصرف داروهاي گياهي بدون تجربه علمي نامناسب است، ابراز داشت: بايد اثرات درماني داروهاي گياهي بر تک تک بيماري‌هاي دام و طيوربررسي شود.

وي با اشاره به اينکه در بعد انساني در اين رابطه کار شده اما در زمينه دامي فعاليت آنچناني انجام نشده است، گفت: بايد مراکز تحقيقاتي و دانشگاهي در اين زمينه ورود پيدا کنند.

وي ضمن اشاره به پرداختن برخي تحقيقات به اين موضوع درمجلات علمي اذعان کرد: متاسفانه اين تحقيقات در حد تحقيق بوده و به مرحله عملياتي نرسيده است.

رييس شبکه دامپزشکي سبزوار ادامه داد: شايد يکي از نقص‌هايي که داروهاي گياهي استفاده نشده به‌دليل اين بوده که شرکت‌ها و کارخانجات داروسازي ازنتايج تحقيقات مربوطه استفاده نکرده تا اين نتايج را به توليد انبوه و تجاري برسانند.

وي افزود:  بايد مجوز توليد اين داروها از سازمان‌هاي مربوطه اخذ شود.

وي سپس در مورد اثر بخشي داروهاي گياهي گفت: اگر از ابتداي پرورش در گله‌اي داروهاي گياهي استفاده، دام و طيور از لحاظ مواد معدني و ويتاميني تقويت شود، اين گله نسبت به بيماري‌ها مقاوم‌تر است.

وي يکي از اثرات غيرمستقيم داروهاي گياهي را افزايش ميل غذا خوردن دانست و بيان داشت: داروهاي گياهي سبب افزايش ميل به غذا خوردن و در نهايت تقويت سيستم ايمني و افزايش متابوليسم بدن در مقابل بيماري‌ها مي‌شود.

جغتايي اضافه کرد: دام، طيور و حتي انسان عامل بيماري و ديگري عدم اشتها سبب ضعف و شدت بيماري مي‌شود و استفاده از داروهاي گياهي با افزايش اشتها سبب تقويت سيستم ايمني بدن مي شود.

وي ابراز داشت: اگر زمينه استفاده از داروهاي گياهي فراهم شود، مرغدار و دامدار نيز استفاده مي‌کنند.

رييس شبکه دامپزشکي سبزوار آمادگي اين شبکه را براي کار تجربي جهت اثرات داروهاي گياهي روي طيور اعلام کرد.

وي همچنين يکي از اهداف دامپزشکي را توليد مرغ بدون ارگانيک عنوان کرد و اظهار داشت: بسياري از بيماري طيور در سالن‌ها با رعايت خيلي از موارد همچون رعايت اصول اوليه بهداشتي، کنترل ورود افراد و لوازم به داخل سالن تنظيم به موقع رطوبت، دما و... قابل کنترل بوده و نيازي به مصرف داروهاي شيميايي نيست.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.