اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 21 فروردين 1403 / کد مطلب: 15322 / نظرات: 0


پایش مناطق حفاظتی محیط زیست سبزوار تقویت شد


پایش مناطق حفاظتی محیط زیست سبزوار تقویت شد معاون اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: همزمان با آغاز فصل زاد و ولد آهوان و دیگر گونه‌های جانوری، عملیات پایش و بازرسی از مناطق حفاظت‌شده زیستی در شهرستان های سبزوار، "داورزن و ششتمد" شدت یافته است.

علی قرایی افزود: منطقه حفاظت‌ شده "شیراحمد" یکی از زیستگاه‌های مهم گونه آهو در ایران به شمار می رود، که در چند روز اخیر فعالیت کارشناسان و محیط‌بانان محیط زیست در قالب واحدهای گشت به منظور پایش مستمر در این منطقه تقویت شده است.

وی اظهار کرد: به منظور ارتقای امنیت این مناطق و مقابله با شکارغیرمجاز و صید گونه ها و تخریب محیط زیست، گشت و کنترل مناطق حفاظت محیط زیست سبزوار در قالب واحدهای بیشتر عملیاتی شده است.

قرایی گفت: بهار،‌ فصل زاد و ولد وحوش است و جانوران وحشی در عرصه‌های طبیعی شروع به زایمان می کنند که کوه‌نوردان، طبیعت‌گردان، چوپانان، مردم محلی و افرادی که به هر دلیلی وارد عرصه‌های طبیعی می‌شوند، ممکن است با نوزداران تنهای جانوران وحشی مواجه شوند.

وی افزود: بسیاری از افراد، با مشاهده نوزادان تنهای حیوانات وحشی در طبیعت، با تصور اینکه مادر آن حیوان از بین رفته و یا بچه‌های خود را رها کرده است، از روی دلسوزی آن‌ها را از طبیعت خارج کرده و همراه خود به خانه برده و یا به ادارات محیط زیست تحویل می‌دهند.

معاون اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: خارج کردن نوزادان جانوران وحشی از زیستگاه طبیعی اشتباه بزرگی است که هر چند با نیت خیر انجام شود، آسیب جبران‌ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کند.

وی افزود: دست زدن، بغل کردن، بازی کردن و گرفتن عکس یادگاری با نوزادان حیات وحش نیز اقدام اشتباه دیگری است که موجب وارد آمدن فشار عصبی شدید به جانور می‌شود و حتی ممکن است به دلایل مختلف از جمله نشستن بوی انسان بر روی بدن نوزاد، حیوان مادر از پذیرفتن مجدد نوزاد خود اجتناب کند.

قرایی گفت: طبیعت دوستان در صورت مواجهه با نوزادان جانوران وحشی در طبیعت، بدون آنکه به آنها دست بزنند، بلافاصله از آن مکان فاصله بگیرند تا حیوان مادر بتواند به سراغ بچه‌های خود بازگردد.

قوچ و میش، کل و بز، آهو، روباه، کاراکال، گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمچه و پرندگانی نظیر بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری در مناطق حفاظت‌شده پروند و شیراحمد شهرستان سبزوار هستند.

۲ منطقه حفاظت‌ شده شیراحمد و "پروند" با مجموع مساحت ۳۹ هزار هکتار و همچنین مناطق شکارممنوع "ریوند و کمرقلعه" با مساحت ۱۰۸ هزار هکتار در محدوده
پناهگاه ۲۳ هزار هکتاری حیات‌وحش شیراحمد در ۱۵ کیلومتری جنوب سبزوار واقع است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.