اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 14 آذر 1391 / کد مطلب: 4566 / نظرات: 0

رييس شبکه دامپزشکي جوين


145 هزار دام سبک در جوین واکسینه شدند


رييس شبکه دامپزشکي جوين گفت :  145 هزار دام سبک برعليه بيماري آبله در جوين واکسينه شده اند.
 به گزارش سبزوارپیام ،دکتر افتخار زاده افزود: آبله گوسفندي در خاورميانه و آبله بزي در هند داراي اهميت ويژه‌اي واين دو نوع آبله داراي عوامل متفاوت بوده و هر دو متعلق به جنس کاپراپاکس ويروس است.

 وی ادامه داد  : اين بيماري ويروسي از طرق مختلف از جمله دلمه هاي که از حيوانات مي افتند، عوامل مکانيکي مانند: گرد و غبار، آب و غذا، تماس و يا… به دام منتقل مي شود.

وي با اشاره به اينکه آبله گوسفند در فرم کلاسيک با تب شروع مي شود و دوره کمون متفاوتي دارد که از ۷ تا ۱۵ روز است، تصريح کرد: از جمله خصوصيات اين بيماري ايجاد ترشحات چشمي، مانند: اشک است که حالت داغ بر روي پوزه حيوان به جا مي‌گذارد.

وي افزود: در مراحل بعدي دانه ها تبديل به پاپول و بعد از ۴ الي ۵ روز تبديل به وزيکول مي گردند، بعد از اين  مرحله، وزيکول‌ها خشک شده و به شکل دلمه در مي آيند که اين سيکل ۲۵ الي ۳۰ روز طول مي کشد و حيوانات ضعيف ممکن است در مرحله تهاجم بيماري تلف شوند.

اين مسول خاطر نشان‌كرد: شبکه دامپزشکي جوين به منظور پيشگيري از اين بيماري و جلوگيري از ضرر و زيان اقتصادي، در 8 ماهه نخست ساله ۹۱ کليه گوسفند و بز موجود در شهرستان را برعليه اين بيماري مهلک واکسينه نمود، که دراين عمليات مايه کوبي تعداد ۱۲هزار و 73 راس بز، بزغاله و ۱۳۲هزار و ۹۵۳ راس گوسفند و بره واکسينه شدند.

 شايان ذکر است ميزان دام سبک شهرستان جوين درسال ۹۱ نسبت به سال ۹۰  افزايش 20 درصدي داشته است.
 منبع :ایسنا




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.