اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 12 آذر 1391 / کد مطلب: 4538 / نظرات: 0


برداشت دستي يکي از مشکلات پنبه کاران سبزوار



 به گزارش سبزوار پیام ،مهندس محمدجواد ايزديان با اشاره به پيگيري‌هاي انجام شده در اين راستا در سال گذشته، افزود: سال قبل براي خريد يک دستگاه کمباين برداشت پيگيري‌هاي انجام شد اما براي سال جاري به نتيجه نرسيد.

وي با بيان اينکه کشت مکانيزه پنبه را شروع کرديم، بيان کرد: در اين شهرستان همچون ديگر نقاط کشور برداشت پنبه به‌صورت دستي انجام مي‌شود و يکي از خواسته‌هاي اصلي پنبه کاران مکانيزه کردن برداشت اين محصول است.

وي ميانگين سطح زير کشت پنبه را در اين شهرستان را بيش از 8000  هکتار دانست و ادامه داد: با توجه به سطح زيرکشت بالاي پنبه در اين شهرستان نيروي کارگر جواب‌گوي برداشت نيست و برداشت مکانيزه ضرورت دارد.

وي با اشاره به اينکه در كشت پنبه بزرگترين توليد کننده استان خراسان هستيم، اذعان کرد: برداشت پنبه سبزوار بالغ بر 20 هزار تن است.

وي در خصوص کيفيت الياف پنبه سبزوار ابراز داشت: در سنوات گذشته شروع زودهنگام بارندگي‌ها تا حدودي در پايين آوردن کيفيت الياف موثر بود که  در سال جاري با توجه به شروع دير هنگام بارندگي‌ها علاوه بر اينکه قسمت عمده محصول پنبه شهرستان جمع آوري شد کيفيت الياف نسبت به سال گذشته بهتر بود.

مدير جهادکشاورزي سبزوار همچنين قيمت خوب پنبه در سال جاري را سبب خوشحالي و رضايت کشاورزان عنوان کرد.

وي در ادامه در خصوص صنايع تبديلي براي اين محصول ابراز داشت: اين شهرستان داراي 5 کارخانه پنبه پاک کني بوده که 4 تا فعال بوده و اما اين يک فاز کار مي باشد و کارخانجات ريسندگي و پارچه بافي از ضروريات اين شهرستان است.

وي ادامه داد: اين مديريت آمادگي براي صدور مجوزههاي لازم را دارد اما بايد بخش خصوصي وارد شود.

وي اولويت اصلي کارگروه توسعه کشاورزي اين شهرستان را صنايع تبديلي دانست و بيان کرد: با همکاري فرمانداري و اعضاي اين کارگروه تاکنون تقريبا 40 درصد اعتبارات اين کارگروه را به صنايع تبديلي اختصاص داديم.

ايزديان ضمن تاکيد بر اينکه مجوزهاي صادر شده در اين راستا منطبق بر استعدادهاي شهرستان است، يکي از طرح‌هاي شاخص در صنايع تبديلي را طرح فرآوري گوشت مرغ دانست و خاطرنشان کرد: مراحل اين طرح به اتمام رسيده است.

وي يکي ديگر از طرح‌هاي صنايع تبديلي صادر شده را بسته بندي محصولات زراعي و باغي برشمرد و گفت: اين يکي از ضروريات شهرستان بود که مجوزي در اين راستا نيز صادر شده است.

وي اظهار داشت: در 6 ماهه اول امسال رتبه سوم استان را در صدور مجوز و پيگيري‌هاي مربوطه کسب کرديم.

مدير جهادکشاورزي سبزوار رويکرد جديد اين مديريت را صنايع تبديلي دانست و از تغييرات و اقدامات انجام شده در اين مديريت در اين راستا اشاره کرد.

وي در ادامه به برخي از اقدامات انجام شده در راستاي اصلاح بذر،مبارزه بيولوژيک،مبارزه با آفات پنبه و... اشاره کرد و ضمن پرداختن به مشکلات کشاورزان در رابطه با کمبود کود و نهاده‌ها، گفت: اين مشکل کشاورزان در تمامي محصولات است.

وي در خصوص اين مشکل ادامه داد: نتوانسيتم درحد نياز اين موارد را براي کشاورزان تامين کنيم اما پيگيريهاي لازم را انجام داديم به‌گونه اي که طبق آمار اوايل آبان ماه رتبه اول استان را در توزيع کود اوره و فسفات کسب کرديم.

وي يکي از اقدامات مثبت اين نهاد را در رابطه با مبارزه بيولوژيک براي آفات پنبه دانست و اظهارداشت: اين بحث کار نو و جديدي در سطح استان بود که تداوم مي يابد و در راستاي توليد محصول بهتر با هزينه کمتر موثر است.

ايزديان در ابتدا در خصوص محصولات پاييزي اين شهرستان گفت: بيشتر محصولات اين شهرستان در اواخر بهار و طول تابستان بوده که از محصولات پاييزي اين شهرستان مي توان به محصولاتي همچون پنبه و زعفران اشاره کرد.
 منبع :ایسنا
 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.