اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 11 شهريور 1390 / کد مطلب: 426 / نظرات: 0

وزير علوم،تحقيقات و فناوري در سبزوار اعلام كرد:


حق خانواده ايراني و مسلمان است كه در هراستان يك دانشگاه دخترانه داشته باشد


حق خانواده ايراني و مسلمان است كه در هراستان يك دانشگاه دخترانه داشته باشد
وزير علوم ، تحقيقات و فناوري گفت: حق خانواده ايراني و مسلمان است كه در هر استان يك دانشگاه دخترانه باشد تا حق انتخاب براي تحصيل فرزندان و جوانان خود در اين دانشگاه ها را داشته باشند. 
   به گزارش ايرنا ' كامران دانشجو '  در جمع شماري از مسوولان و روساي مراكز آموزش عالي شهرستان سبزوار افزود: وجود دانشگاه هادخترانه ، حق انتخاب را براي خانواده ها فراهم مي كند، ضمن اينكه با گذشت 32 سال از عمر انقلاب هنوز يك دانشگاه دخترانه در كشور درست نكرده ايم .
وي به بحث اسلامي كردن دانشگاه ها اشاره كرد و اظهارداشت : اسلامي كردن دانشگاه ها حتي يك ريال اعتبار نمي خواهد و فقط نياز به اراده دارد.
وي همچنين ، موضوع تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها را ياد آور شد و گفت : چرا بايد نسبت به اختلاط دختر و پسر در دانشگاه بي تفاوت باشيم، اگر بخواهيم جلو اين اختلاط را بگيريم برخي آن را يك ناهنجاري مي دانند.
وزير علوم ، تحقيقات و فناوري به موضع گيري هاي بعضي رسانه ها در مورد تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها اشاره كرد و گفت : شان دانشگاه بالاتر از يك آژانس همسر يابي است.
وي با اظهار اينكه نظام اسلامي ما نظام مظلومي است در عين حال گفت: مردم ما متدين هستند و اين را در 9 دي و ديگر صحنه ها نشان دادند.
وي با اشاره به سابقه اوليه شكل گيري دانشگاه ها در ايران گفت: يكي از مشكلات دانشگاه هاي ما الگوبرداري آن از دانشگاه هاي غربي در بحث مناسبات و محتواست.
وي افزود: در بحث دانشگاه ما مقلد محض غرب شديم بدون اينكه يك عده انسان دلسوز به فكر بومي سازي دانشگاه مطابق با آموزه هاي دين و عرف و مناسبات بومي باشند و به عنوان مثال علوم انساني ما نبايد مقلد غرب باشد.
وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در بخش ديگري از سخنانش بيان كرد: دانشگاه هاي ما از نظر هيات علمي ، تجهيزات و امكانات با دانشگاه هاي طراز اول دنيا قابل مقايسه است.
وي با اظهار اينكه تحصيلات تكميلي ما حدود يك ميليون متقاضي دارد، افزود: در كشور حدود 40 هزار استاديار به بالا داريم و با همين تجهيزات فعلي و همين تعداد عضو هيات علمي در ايران ،قابليت ورودي دانشجوي دكترا تا 40 هزار نفر و حداقل 20 هزار نفر را داريم.
وي اطلاعات و آماري در مورد پيشرفت هاي حدود شش سال اخير حوزه آموزش عالي كشور ارائه كرد و گفت: درصد توليد علم كشور در سال 84 سه دهم درصد كل توليد علم دنيا بود كه طي شش سال اخير
به 2/1درصد رسيده است.
وي همچنين از افزايش تعداد دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد به 150 هزار نفر در سال آينده خبر داد و گفت: اين رقم در سال 89 از 42 هزار نفر به 56 هزار و در سال جاري به 90 هزار رسيده است.
وزير علوم با بيان اينكه تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي در كشور از 18 هزار نفر در ابتداي انقلاب به133 هزار نفر در سال 84 رسيده است ، افزود: از سال 84 تاكنون اين رقم 190 هزار نفر افزايش يافته است.
وي با اشاره به جذب شش هزار نفر عضو هيات علمي در دو سال قبل تاكيد كرد: ما در قبال دانشجويان متقاضي تحصيلات تكميلي وظيفه داريم و نبايد عدم اقدام در اين حوزه باعث تحصيل دانشجويان متقاضي در كشورهايي شود كه از نظر علمي بسيار پايين تر از ما هستند.
وي تعداد رشته هاي جديد تحصيلات تكميلي را هم در طول 27 سال ابتداي انقلاب 590 رشته و طي شش سال گذشته يك هزار و 300 رشته جديد ذكر كرد.
مقام عالي وزارت علوم همچنين با بيان اينكه تعداد دانشجويان از سال 84 تا كنون در كشور دو ميليون افزايش داشته اين رقم را معادل افزايش تعداد دانشجويان از ابتداي انقلاب تا سال 84 ذكر كرد.
وي توضيحاتي هم در مورد تدوين آئين نامه هاي جديد اين وزارتخانه براي فراخوان دانشجويان در حال تحصيل در خارج از كشور در مقاطع كارداني و كارشناسي و همچنين ميهمان شدن دانشجويان دختر و تاثيرات آن بيان كرد.
وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در ادامه با اشاره به نوع نگاه برخي از مسوولان اجرايي در كمك مالي به دانشگاه ها گفت: بايد ديدگاه مسوولان اجرايي شهرستاني و استاني نسبت به دانشگاه ديدگاه زيربنايي شود.
وي از دانشگاه به عنوان مركز تربيت نيروي انساني كه بزرگترين سرمايه است نام برد و گفت: مسوولان اجرايي شهرستان و استان بايد در بودجه گذاري اولين جايي را كه مد نظر قرار مي دهند دانشگاه باشد.
دانشجو در مورد توسعه تحصيلات تكميلي به ويژه در مقطع دكترا و ديگر درخواست هاي دانشگاه تربيت معلم سبزوار وعده پيگيري داده و قول پرداخت دو ميليارد ريال از بدهي اين دانشگاه به پايگاه هاي اطلاعاتي را هم داد.
دكتر 'عباس محمديان ' رييس دانشگاه تربيت معلم سبزوار هم كمك به رفع كمبودهاي ورزشي به ويژه در بخش خواهران ، تغيير نام اين دانشگاه ، كمك براي بهره برداري سريعتر از خانه فرهنگ دانشجو ، كمك اعتباري به كتابخانه مركزي ، كمك به تجهيز آزمايشگاه هاي دانشكده نفت و گاز و غيره اين دانشگاه را خواستار شد.
امام جمعه سبزوار هم در اين نشست پيشنهاد تغيير نام دانشگاه تربيت معلم سبزوار به دانشگاه اسرار را مطرح كرد.
حجت الاسلام 'غلامحسين ابراهيمي' همچنين براي تقدير از وزير علوم ، تحقيقات و فناوري، سفر عمره به وي هديه كرد.
'علي بروغني' نماينده شهرستان هاي سبزوار ، جوين ، جغتاي و خوشاب در مجلس شوراي اسلامي هم ضمن برشمردن ويژگي هاي مردم و شهرستان سبزوار و بيان ظرفيت هاي دانشگاهي آن گفت: با توجه به تصويب منطقه ويژه اقتصادي سبزوار مي توان در صورت فراهم كردن زمينه دانشگاه بين المللي در اين شهرستان ايجاد كرد.
ديگر نماينده مردم شهرستان هاي سبزوار ، جوين ، جغتاي و خوشاب در مجلس شوراي اسلامي هم مزيت هاي علمي و دانشگاهي سبزوار را خاطر نشان كرد و توسعه كمي و كيفي دانشگاه تربيت معلم سبزوار در رشته هاي مختلف را مهمترين خواسته اين دانشگاه مطرح كرد.
' محمد رضا محسني ثاني ' خواسته هاي رييس دانشگاه تربيت معلم سبزوار در مورد تغيير نام دانشگاه و تجهيز دانشكده نفت و گاز اين دانشگاه را هم مورد تاييد و تاكيد قرار داد.
'غلامرضا اميني 'رييس دانشگاه پيام نور سبزوار هم ضمن تشريح وضعيت اين دانشگاه و پروژه هاي نيمه تمام آن ،خواستار توصيه وزير علوم براي اجراي سريعتر آن شد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.