اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 18 تير 1391 / کد مطلب: 2964 / نظرات: 1

مسجد پامنار سبزوار مورد بي مهري قرار گرفته است /


محسني ثاني از عدم توجه به مسجد پامنار گلايه كرد


محسني ثاني از عدم توجه به مسجد پامنار گلايه كرد  نماینده مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی از بی مهری برخی مسئولان نسبت به مسجد پامنار بعنوان نماد عبادی شهر دارالمومنین به شدت ابراز گلایه كرد.
  
 
به گزارش سبزوار پيام به نقل از  ایرنا ، 'محمد رضا محسنی ثانی'  در جمع مسوولان این شهرستان با ابراز تاسف، افزود: این مسجد در حال از بین رفتن است و با شكاف بزرگی كه برداشته وضعیت تاسف باری دارد.

وی از مسجد پامنار سبزوار به عنوان یك میراث عظیم فرهنگی و دینی و بنایی تاریخی نام برد و گفت: این نماد عبادی شهر سبزوار مورد بی مهری قرار گرفته و به هیچ قسمت آن رسیدگی نشده است.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از این مسجد به اتفاق دیگر مسوولان، از اداره اوقاف و امور خیریه گلایه كرد و ادامه داد: این وضعیت در حالی است كه اعتبار مازاد را در استان نتوانستند، جذب كنند.

مسجد پامنار در مركز شهر سبزوار در خیابان بیهق واقع است بنابر قول مشهور این مسجد به سال 266 هجری قمری در زمان خلافت المتعمدبالله عباسی و به هنگام امارت امیر احمد بن عبد الله خجستانی در خراسان بنا شده است و به مسجد آدینه بیهق نیز در گذشته نامیده می شد .

در سال 317 هجری قمری به وسیله امیر ابوالفضل بازسازی شده این مسجد در عهد امرای سربدارمسجد جامع این شهر بود چرا كه در زمانهای قدیم نماز جمعه و اعیاد در ان برگزار می شد این مسجد به همت پیرزنی مومنه و نیكوكار ساخته شده است.

مساحت فعلی مسجد پامنار در حدود 934 متر مربع است مناره مسجد پامنار نیز در حال حاضر پنج متر ارتفاع دارد كه همچون منار اصفهان ،جنبان است و برفراز آن نیز كتیبه ای با خط كوفی وجود دارد.
 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.