اخبار سبزوار پيام : عمراني





اخبار » عمراني / تاریخ خبر: 21 دي 1402 / کد مطلب: 15275 / نظرات: 0


جاده سبزوار- بردسکن، پرترافیک اما غیراستاندارد و خطرآفرین


جاده سبزوار- بردسکن پرترافیک اما غیراستاندارد و خطرآفرین  جاده ترانزیتی "سبزوار- ششتمد- بردسکن" به علت عرض کم، پیچ و خم زیاد و آسفالت فرسوده و نامناسب به «جاده مرگ» معروف شده است و هر از چند گاه وقوع یک رخداد مرگبار در آن، حادثه دلخراش پیشین را یادآوری می‌کند.

به گزارش ایرنا، این جاده یکی از مسیرهای ارتباطی خراسان رضوی و کشور است که دوطرفه بودن، وجود پیچ‌های خطرناک در کنار حجم بالای ترافیک، سهم بالایی از تصادفات مرگبار جاده ای را نصیب این محور کرده است که برای نمونه تنها ۲ فقره حادثه رانندگی در این مسیر در ماههای اخیر جان ۹ نفر از هموطنان را گرفت.

این شاهراه ارتباطی علاوه بر اتصال استان‌های جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب رفت و آمد تریلی ها و تبادل کالا از کشورهای آسیانه میانه به بنادر جنوبی یک مسیر ترانزیتی و اقتصادی نیز محسوب می شود.

بر مبنای آمار پلیس راه و راهداری به طور میانگین روزانه چهار هزار خودرو سواری، ۷۰۰ دستگاه تریلی و ۷۵ دستگاه اتوبوس از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به مقصد استان‌های شمالی و دیگر مناطق کشور از این مسیر رفت و آمد می کنند.

به طور میانگین روزانه چهار هزار خودرو سواری، ۷۰۰ دستگاه تریلی و ۷۵ دستگاه اتوبوس در این مسیر تردد می کنند

جاده ای که سال‌ها بی‌مهری دیده است

جاده راهبردی سبزوار- ششتمد- بردسکن که استان های جنوبی را به شمال شرق کشور متصل می کند و مسیر عبور پرشمار کامیون ها و خودروهای سواری و مسافری است، سال ها در تخصیص اعتبار مورد بی مهری قرار گرفته است.

یک فرهنگی که به دلیل شغل خود همه روزه در این مسیر رفت و آمد می کند، به خبرنگار ایرنا گفت: این مسیر ارتباطی عرض بسیار کمی دارد و محل رفت وآمد تریلی ها و خودروهای سنگین است.

هادی یگانه افزود: یکی از مشکلات حاد این مسیر ارتباطی، خرابی آسفالت جاده است چنانکه ترمیم و روکش آسفالت تنها در بخش هایی از این جاده صورت گرفته است و برای نمونه کیلومتر ۷۰ تا ۹۰ آن از سمت سبزوار به بردسکن، در محدوده شهرستان ششتمد، در وضعیت نامطلوب و بحرانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه پای جان هموطنان در میان است، اظهار داشت: یکی از تبعات حوادث جاده ای، بروز خسارت های جانی و جسمی و آسیب های روحی و روانی جبران ناپذیر پس از آن است که ضرورت دارد راهکارهای مناسبی برای کاهش حوادث جاده ای طراحی و عملیاتی شود.

یگانه افزود: در شرایطی که تعریض و دوبانده کردن جاده سبزوار- ششتمد- بردسکن نیازمند اعتبارات کلان ملی است، دستگاههای متولی می توانند در مرحله نخست با تشدید نظارت ها، نصب دوربین های کنترل سرعت، ایمن سازی نقاط حادثه خیز آن و افزایش گشت های محسوس و نامحسوس پلیس، از حجم حوادث این جاده بکاهند.

تعریض و دوبانده کردن جاده سبزوار- ششتمد- بردسکن نیازمند اعتبارات کلان ملی است

عرض کم جاده جوابگوی این ترافیک سنگین نیست

این مسیر ارتباطی در ابتدا با کاربری ارتباط بین ۲ شهر سبزوار و بردسکن ساخته شده بود اما پس از اتصال این جاده از سمت بردسکن به بجستان، رفت و آمد مسیر بنادر جنوبی و استان‌های شرقی و جنوبی نیز بر دوش آن افتاد و اکنون این جاده در شرایطی تبدیل به یک راه دسترسی مهم شده است که ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد.

رییس پلیس راه سبزوار گفت: جاده دوطرفه سبزوار- بردسکن با وجود ترانزیتی بودن، کم عرض است و قادر به تحمل این حجم از ترافیک خودروهای سنگین نیست.

سرهنگ قاسم نوری افزود: این مسیر دوطرفه نیازمند توجه بیشتری است تا با اصلاح شیب شیروانی، خسارات و صدمات آن هنگام بروز حوادث کمتر شود و نیز اصلاح هندسی، تعریض و روکش آسفالت آن مورد توجه بیشتر راهداری قرار گیرد.

می توان در مرحله نخست با تشدید نظارت ها، نصب دوربین های کنترل سرعت، ایمن سازی نقاط حادثه خیز و افزایش گشت های محسوس و نامحسوس پلیس، از حجم حوادث این جاده کاست

سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ، بیشترین تخلفات این مسیر

رییس پلیس راه سبزوار گفت: در کنار همه نابسامانی های جاده سبزوار- ششتمد- بردسکن، یکی از عوامل اصلی بروز حوادث در این مسیر دوطرفه، خطای انسانی شامل سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ خودروها است.

سرهنگ نوری افزود: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتر، توجه رانندگان به توصیه های پلیس در کنار تعریض و کاهش نقاط حادثه خیز در کاهش تصادفات جاده‌ای مسیر مورد نظر موثر است.

۲۴۰ ماموریت اورژانس سبزوار برای حوادث جاده‌ بردسکن

زیرساخت های حوزه راه در منطقه غرب خراسان رضوی به ویژه مسیر سبزوار- ششتمد- بردسکن ضعیف است، در کنار آن خستگی، سرعت بالا و سبقت های غیرمجاز از عوامل اصلی حوادث ترافیکی این مسیر ارتباطی است، که باعث وارد آمدن خسارات مالی و جانی بسیاری به هموطنان می شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: از مجموع ۳۱ پایگاه اورژانس شهری و جاده ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار چهار پایگاه به صورت ۲۴ ساعته در مسیر جاده سبزوار- بردسکن به بیماران و مصدومان خدمات ارائه می دهند تا در حد امکان از آمار تلفات جاده ای این مسیر کاسته شود.

دکتر غلامعباس کافی اظهار داشت: در ۹ ماه نخست امسال ۲۴۰ ماموریت اورژانس مرتبط با حوادث جاده‌ای و ترافیکی مسیر سبزوار - ششتمد - بردسکن بوده است.

وی افزود: در این حوادث ترافیکی ۲۷۰ مصدوم حوادث ترافیکی توسط کارشناسان فوریت های پزشکی اورژانس سبزوار درمان و به بیمارستان منتقل شده اند و ۱۰ مصدوم نیز جان باخته اند، که آمار بالایی است.


بهسازی ۲۵ کیلومتر مسیر سبزوار - بردسکن

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار گفت: از ابتدای امسال عملیات لکه گیری و روکش آسفالت مسیر سبزوار- ششتمد- بردسکن به طول ۲۵ کیلومتر با هزینه ۸۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

حسن عابدی پور افزود: خط کشی حدود ۱۰ کیلومتر این محور، رفع افتادگی شانه راه در طول مسیر و اصلاح برخی نقاط در قوس‌ها با تراشه آسفالت، نصب ۶ تیر روشنایی در محل تقاطع‌ها، ایجاد حفاظ برای برخی از پل‌ها، اصلاح و محدودسازی دسترسی ها، اصلاح شیب شیروانی و رنگ آمیزی سرعتگاهها از جمله دیگر اقداماتی بوده است که برای افزایش ایمنی این مسیر ارتباطی صورت گرفته است.

امسال کار لکه گیری و روکش آسفالت ۲۵ کیلومتر این مسیر با هزینه ۸۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است

وی تصریح کرد: ساماندهی تقاطع "دولت آباد" با اجرای جزیره میانی و آسفالت رمپ در ورودی به همراه نصب چراغ چشمک زن و ساماندهی تقاطع "علی آباد شور" به همراه آرامسازی و اصلاح زیرسازی دسترسی تقاطع "شهرسوخته" دیگر مواردی بوده است که در ماههای گذشته به منظور کاهش حوادث در این مسیر اجرا شده است.

عابدی پور با بیان اینکه اعتبارات راهداری شهرستان سبزوار به تنهایی پاسخگوی رفع نقایص این مسیر ارتباطی نیست، افزود: سه مجتمع خدماتی - رفاهی بین راهی در مسیر جاده سبزوار- ششتمد - بردسکن ساخته شده که زمینه را برای استراحت و توقف رانندگان و مسافران در طول مسیر فراهم کرده که این موضوع در افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادف و حوادث جاده ای موثر بوده است.

ضرورت دوبانده شدن جاده سبزوار- ششتمد - بردسکن

فرماندار شهرستان ششتمد گفت: جاده سبزوار- ششتمد- بردسکن از مسیرهای پرخطر و بحرانی در غرب استان خراسان رضوی است که باید عملیات دوبانده شدن این جاده در ردیف طرح های اولویت دار قرار گیرد.

حسین ایثارگر با بیان اینکه بارها وضعیت نامطلوب و خطرآفرین این مسیر ارتباطی به مدیران مرتبط استانی و کشوری منعکس شده است، افزود: ساماندهی این مسیر فراتر از توان شهرستان های منطقه و نیازمند نگاه و اعتبارات ملی است.

ساماندهی این مسیر فراتر از توان شهرستان های منطقه و نیازمند نگاه و اعتبارات ملی است

وی اظهار داشت: موضوع بهسازی، تعریض و ساخت باند دوم جاده سبزوار- ششتمد- بردسکن از توان اعتبارات شهرستانی و استانی خارج است و با توجه به اینکه منافع این جاده شامل شهرستان های زیادی می شود، باید با همت نمایندگان مجلس در یک اقدام انقلابی، مردمی و جهادی زمینه کاهش تلفات در این مسیر ارتباطی فراهم شود.

فرماندار ششتمد گفت یکی از درخواستهای مجدانه مردم محروم منطقه، دوبانده شدن و مرمت این جاده به عنوان یکی از مسیرهای مهم ارتباطی خراسان رضوی و نیز مسیر جنوب به شمال کشور است.

این مسیر باید چهار بانده شود

ضرورت اجرای طرح چهاربانده شدن محور سبزوار- بردسکن، نخستین بار حدود ۶ سال پیش مطرح شد که از آن زمان تاکنون به طور جدی شکل عملیاتی پیدا نکرده است.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده ترانزیتی سبزوار- بردسکن یکی از راههای ارتباطی پرتردد، حادثه خیز و موسوم به "جاده مرگ" است که چهار بانده شدن آن از مطالبات چند دهه ای مردم این منطقه است.

بهروز محبی نجم آبادی افزود: طی سالهای گذشته تصادفات مرگباری در جاده سبزوار- بردسکن به علت ترانزیتی بودن آن، وجود نقاط حادثه‌خیز، کم عرض بودن مسیر و تردد تریلر و خودروهای سنگین رخ داده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن که محوری ترانزیتی و مسیر ارتباطی جنوب به شمال کشور است به منظور کاهش آمار تصادفات و تامین سفرهای ایمن ضروری است.

محبی افزود: از ۲ سال پیش ردیفی اختصاصی برای چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن گرفته شد اما آغاز عملیات اجرایی این طرح مبالغ بیشتری را می طلبد و با اختصاص ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیارد ریال مشکلی حل نمی‌شود.

شهرستان سبزوار هزار و ۵۲۴ کیلومتر راه ارتباطی دارد که ۱۴۳ کیلومتر آن بزرگراه، ۷۰ کیلومتر راه اصلی و بقیه فرعی و روستایی است.

جاده سبزوار - بردسکن در مسیر آمد و شد خودروها بین استانهای جنوبی به شمال کشور، جاده‌ای مهم با کارکرد ملی و حتی بین‌المللی است ولی عرض کم، آسفالت نامناسب و یک بانده بودن آن، با وجود رفت و آمد پرحجم اتوبوس‌های مسافربری و خودروهای سنگین ترانزیتی، این مسیر را پرحادثه کرده است.

این مسیر ارتباطی ۱۳۵ کیلومتر طول دارد که ۹۲ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار قرار دارد و ارتقای ایمنی آن نقش مهمی در کاهش حوادث جاده ای خواهد داشت.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.