اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 7 دي 1402 / کد مطلب: 15265 / نظرات: 0


بیش از ۱۰۰ هزار نفر در غرب خراسان رضوی غربالگری سلامت شدند


بیش از ۱۰۰ هزار نفر در غرب خراسان رضوی غربالگری سلامت شدند  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در غرب خراسان رضوی در قالب اجرای پویش ملی سلامت، از نظر ابتلا به دیابت و فشار خون معاینه و غربالگری شده‌اند.

 دکتر سیدمجید غضنفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هم اینک اجرای این پویش ملی برای بیش از ۳۸۲ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه در شهرستان های سبزوار، "جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد" در حال اجرا است.

وی افزود: از مجموع جمعیت غربالگری شده که تاکنون از ۱۰۰ هزار نفر گذشته است، ۶۱۸ نفر مشکوک به پرفشاری خون و ۴۴۶ نفر نیز مشکوک به ابتلا به دیابت شناسایی شده‌اند.

وی مشکل و چالش اصلی سلامت در جامعه فعلی را افزایش بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد و با تاکید بر ضرورت توجه و اهمیت دادن به این گروه از بیماری ها، گفت: مهمترین شاخصه ای که برای این گروه از بیماری‌ها از جمله دیابت و فشارخون وجود دارد روند تشکیل تدریجی و بسیار آهسته این بیماری هاست به حدی که فرد از ابتلای خود به بیماری آگاه نمی شود.

دکتر غضنفری خاطرنشان کرد: دیگر خصوصیت بیماری های غیر واگیر آن است که در صورت مزمن شدن طولانی و کنترل نشدن مناسب، اعضای مختلفی از بدن را درگیر می کند که در بیماری دیابت سبب درگیری چشم، پوست، اعصاب و کلیه می شود و امروزه شایع ترین علت قطع پا به دلایل پزشکی، بیماری دیابت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ادامه داد: بهترین اقدام به منظور کنترل بیماری های غیرواگیر، تلاش برای جلوگیری از ایجاد و همچنین درمان مناسب و کنترل دقیق با هدف پیشگیری از ایجاد عوارض نامناسب و شدید بیماری است و بر این اساس یکی از اقداماتی که در حال حاضر در سطح کشور در حال اجرا است طرح غربالگری دیابت و فشارخون بالا در گروه هدف بالای ۱۸ سال است.

غضنفری گفت: طبق نتایج حاصل از این غربالگری ها افراد در سه دسته بیمار، سالم و مرحله پیش از بیماری تقسیم بندی می شوند که برای دریافت خدمات درمانی تخصصی به مراکز درمانی معرفی می گردند.

وی از تمامی شهروندان بالای ۱۸ سال خواست تا با مراجعه به پایگاههای بهداشتی، خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون مشارکت کرده و از سلامت خود اطمینان حاصل کنند.

طرح غربالگری دیابت و فشار خون در قالب پویش ملی سلامت از ۲۰ آبانماه آغاز شده است که تا نیمه دیماه ادامه خواهد داشت.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت ۶ شهرستان غرب خراسان رضوی، به برخی شهرستان های همسایه از استان های سمنان، خراسان شمالی و نیز جنوب غربی خراسان رضوی نیز خدمات می دهد.

اکنون ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.