اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 2 آذر 1402 / کد مطلب: 15232 / نظرات: 0


همایش ملی سربداران در سبزوار آغاز به کار کرد


همایش ملی سربداران در سبزوار آغاز به کار کرد

 دومین همایش ملی سربداران، روز پنجشنبه با برپایی اجلاسیه آن در دانشگاه حکیم سبزواری در شهرستان سبزوار آغاز به کار کرد.

 معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در آیین آغازین این همایش ملی در سخنانی، حماسه جاودانه سربداران را گویای استقامت و پایداری مردم این دیار خواند و گفت: نهضت سربداران از قرون گذشته تاکنون به عنوان برگ زرینی بر تارک تاریخ ایران متدین می درخشد.

حسین ابراهیمی کُردیانی افزود: حماسه سربداران با فرهنگ و آیین آرمانی اسلامی مبتنی بر فرهنگ غنی‌ شیعه شکل گرفت و بازخوانی آن می تواند کمک موثری به احیای ظرفیت های تمدنی این سرزمین و اشاعه آن در اذهان نسل جوان امروز کند.

وی خاطرنشان کرد: دیار سربداران دارای پیشینه ارزشمند تاریخی و فرهنگی غنی با وجود مفاخر، علما، مشاهیر، محققان، ادیبان است و قیام سربداران به عنوان اولین حکومت مردمی شیعه، طلایه دار اندیشه مهدویت و ترویج فرهنگ انتظار است.

ابراهیمی افزود: سبزوار، مهد دلیرمردان، غیرت، جوانمردی از جنس آزادی، عدالت، علم و شجاعت است و تاریخ این خطه با فرهنگ غنی، مفاخر، مشاهیر، علما و ادبای خود سراسر افتخار است.

دبیر کمیته علمی دومین همایش ملی سربداران نیز بررسی و واکاوی ریشه‌ها و سیر تشیع در سبزوار از سده‌های آغازین هجری تا سدۀ هشتم هجری با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و استادان دانشگاه را محور این رویداد ملی عنوان کرد.

 محسن الویری افزود: قیام سربداران هرچند در سدۀ هشتم هجری روی داد اما پیشینۀ شکل‌گیری آن به سده‌های پیش از آن می رسد؛ از این رو دومین همایش سربداران با یک رویکرد ریشه شناسانه سیر تشیع را در این ناحیه تا سدۀ هشتم هجری قمری موضوع خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: اعضای کمیته علمی همایش متشکل از اسلام شناسان و شیعه شناسان مطرح کشور هستند و مقالات پذیرفته شده نیز در مجموعه مقالات همایش منتشر خواهد شد.

دومین همایش ملی سربداران در ۲ بخش اجلاسیه علمی و بخش آیینی برگزار می شود، که بخش اجلاسیه صبح پنجشنبه در دانشگاه حکیم سبزواری و بخش آیینی آن نیز عصر امروز در روستای تاریخی "باشتین"، خاستگاه نهضت سربداران در شهرستان "داورزن" برگزار می‌شود.ایرنا





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.