اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 28 آبان 1402 / کد مطلب: 15228 / نظرات: 0


آیین جشن باستانی سده در "چشام" برگزار شد


آیین جشن باستانی سده در چشام  برگزار شد  آیین جشن باستانی سده (سره) روز شنبه، در آستانه برپایی همایش ملی سربداران، در روستای تاریخی "چشام" از توابع شهرستان "داورزن" در غرب استان خراسان رضوی برگزار شد.

یک کارشناس و فعال آیینی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هر ساله در روستای کهن "چشام" جشن "سره" که از آیین های نیاکانی ایرانیان است باشکوه و شادی و نیز خواندن اشعاری از اثر سترگ شاهنامه، حماسه جاودان حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود.

مهدی ربانی خواه افزود: پاسداشت آیین‌های نیاکانی در این گستره‌ نشان از دیرینگی فرهنگی و تاریخی این بخش از سرزمین باستانی ایران دارد.

وی تصریح کرد: زنده نگاه‌داشتن این آیین‌ها که برآمده از فرهنگ دیرپای این کهن‌دیار است و سپردن آن به آیندگان از سوی مردمانی که آن‌را شناسه و شناسنامه‌ خود می‌دانند و ارج می‌نهند، ستودنی است.

این فعال آیینی افزود: در شب جشن سره جوان‌ها با گوی‌های آتشی که از پارچه درست شده و یک شب در نفت خوابانده شده، در میدان‌های ویژه‌ برپایی این جشن گرد هم می‌آیند و گوی‌های آتش را به هوا پرتاب می‌کنند و بزرگترها نیز در میدان اصلی روستا و یا روی پشت بام با هیزم خشک آتش می‌افروزند و همگی با آهنگی ویژه و صدای بلند اشعار و ترانه‌های خاصی را می‌خوانند.

این آیین همه ساله در شب های پایانی دهه نخست بهمن ماه برگزار می‌شود. اما امسال در آستانه برگزاری همایش ملی سربداران در شهرستان های سبزوار و داورزن، در قالب بازآفرینی آیین های محلی منطقه داورزن به اجرا درآمده است.

روستای چشام از توابع شهرستان داورزن خراسان رضوی، زادگاه "حاکم چشُمی"، از مفسران و متکلمان بزرگ شیعی قرن پنجم و "خواجه شمس الدین علی چشُمی" از امرای قدرتمند سربداری است.

این روستا با جمعیتی حدود پنج هزار نفر دارای بناهای تاریخی چون مسجدجامع تاریخی و فاخری است که قدمت بنای آن به دوران سلجوقیان برمی گردد.

همایش ملی سربداران قرار است در روزهای پایانی هفته جاری در شهرستان های سبزوار و داورزن، و نیز روستای "باشتین"، خاستگاه قیام تاریخی سربداران برگزار شود.

داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.