اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 19 آبان 1402 / کد مطلب: 15209 / نظرات: 0

دبیر شورای فرهنگ عمومی:


تشکیل تعاونی‌های فرهنگ‌بنیان ضروری است


تشکیل تعاونی‌های فرهنگ‌بنیان ضروری است  دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: تعاونی های فرهنگ‌بنیان باید تحت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور شکل گیرد و زیرساختهای لازم در این زمینه فراهم شود.

، سید مجید امامی روز جمعه در جمع فعالان صنایع فرهنگی و سوغات زیارت در مشهد افزود: مشکل اصلی آن است که شخصیت حقوقی صنایع فرهنگی یا سوغات زیارت متناسب با اقتضائات اقتصادی کشور است که نمونه بارز آن مشاغل خانگی در حوزه فرهنگی و هنری است.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص حمایت از فعالان مشاغل خانگی در قالب شکل گیری تعاونی اظهار کرد: در صورتی که تاییدیه این بخش توسط وزارت تعاون داده شود، می توان شبکه ای از مشاغل خانگی در حوزه فرهنگی و هنری را شکل داد تا بتوان نیازهای آنها را در خصوص منابع مالی و تسهیلات بهتر تامین کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور فقدان شخصیت حقوقی را یکی از چالشها و موانع بزرگ در حوزه فعالان صنایع فرهنگی ذکر و بیان کرد: شخصیت حقوقی فعالان صنایع و سوغات زیارت هنوز به خوبی شکل نگرفته است، در این راستا زمینه راه اندازی موسسات تک منظوره یا چند منظوره فرهنگ بنیان برای شخصیت پردازی محور خانواده در کشور فراهم شده است.

وی به بهره گیری از نشانه های فرهنگی تاریخی کشور برای حل مشکلات امروز اشاره کرد و گفت: برخی از فعالان صنایع فرهنگی در حوزه شناسایی و تجاری سازی عروسکهای خراسان بزرگ فعالیت دارند، در سنتهای قدیم این منطقه عروسکهای باران خواهی وجود داشته است، در صورتی که سنتهای باران خواهی توسط این مروجین فرهنگی احیا شود و شهر به شهر برود، می توان از این ظرفیت فرهنگی برای ارتقای فرهنگ مصرف آب و حل بحران در این زمینه بهره گرفت.

امامی با تاکید بر اصلاح زنجیره های اقتصاد فرهنگ بیان داشت: اگر بخواهیم زندگی رضوی و تاثیرات زیارت برای زائران حضرت رضا (ع) در طول عمرشان تداعی شود، لازم است نشانی از سرزمین خراسان یا مهر رضوی با خود از منطقه به سوغات ببرند که این مهم نیازمند اصلاح زنجیره های اقتصاد فرهنگ است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور: تشکیل تعاونی‌های فرهنگ‌بنیان ضروری است

زیارت اصلی ترین مزیت اجتماعی و فرهنگی

معاون فرهنگی – اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: زیارت از اصلی ترین مزیتهای اجتماعی و فرهنگی این استان است که همچون گنجی ناشناخته مانده است، در حالیکه تاثیرات مختلفی در عرصه اشتغال، خدمات و اقتصاد دارد.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد با بیان اینکه پارسال مشهدالرضا میزبان ۳۵ میلیون نفر زائر بود، افزود: ۱۰ درصد از سفرهای ریلی کشور مربوط به خراسان رضوی است، فرودگاه مشهد با سالانه ۱۰ میلیون مسافر پرترددترین فرودگاه کشور است، ۵۲ درصد از ظرفیت اقامتی کشور متعلق به این استان است، ۲۸۰ هزار واحد صنفی در این استان وجود دارد که عمده آنها خدماتی است.

وی با بیان اینکه سوغات مشهد نسبتی با زیارت ندارد، بیان کرد: ۷۰ درصد زائران امام رضا(ع) خانواده محور هستند، در این راستا به طور عمدی یا سهوی غفلتی در حوزه سوغات زائر شکل گرفته است که مشکل مربوط به عرضه و مصرف آن است.

معاون استاندار خراسان رضوی حلقه مفقوده در عرصه سوغات زائر را برندسازی و بازاریابی دانست و گفت: پیشنهاد می شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از ظرفیت اطلاع رسانی خود را به معرفی محصولات فعالان صنایع فرهنگی بویژه سوغات زائر اختصاص دهد و وزارت میراث فرهنگی نیز نسبت به تبلیغات برای این محصولات در موزه ها و اماکن اقامتی با اختصاص غرفه هایی در این اماکن به فعالان فرهنگی اقدام کند.

بخشی از بازار سوغات مشهد از دسترس جریان ایرانی- اسلامی خارج است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: اکنون بخشی از بازار بزرگ سوغات زائر در مشهد از دسترس جریان ایرانی – اسلامی خارج است، این موضوع در پوشاک، صنایع دستی و اسباب بازی مشهود است، این بازار گسترده سوغات در مشهد با یک برنامه ریزی می تواند به قطب صنایع فرهنگ کشور تبدیل شود.

محمد حسین زاده افزود: سالانه سه میلیون نسخه کتاب و یک میلیون آثار هنرهای تجسمی در اطراف حرم مطهر رضوی توسط مردم خریداری می شود، این ظرفیت بالا با یک برنامه ریزی ملی می تواند تبدیل به یک اتفاق بزرگ شود، همان طور که زرشک و زعفران برای فضای عمومی و افکار عمومی سوغات مشهد است، آنچه به عنوان اقلام صنایع فرهنگی می شناسیم، هم می تواند سبد زائر را پر کند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی در سطح ملی باید یک هماهنگی برای تکمیل سبد سوغات زائر از اقلام فرهنگی داشته باشند، بیان کرد: بیش از چهار هزار هنرمند عضو صندوق اعتباری هنر هستند، اینها ظرفیت بالقوه ای است که آثارشان می تواند در سبد سوغات زائر قرار گیرد، با این رخداد یک بازار اقتصاد فرهنگی بزرگ در مشهد با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی شکل خواهد گرفت.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.