اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 آبان 1402 / کد مطلب: 15185 / نظرات: 0


سیزدهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار آغاز شد


سیزدهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار آغاز شد  سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی روز دوشنبه، همزمان با اول آبان، روز ملی نکوداشت پدر نثر فارسی و نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی در زادگاهش سبزوار آغاز شد.

دبیر سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این همایش دوروزه که به همت دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده است، علاوه بر سخن شناسان و استادان ایرانی شماری از پژوهشگران کشورهای منطقه از کشورهای پاکستان، افغانستان، ارمنستان، عراق و اقلیم کردستان عراق به صورت حضوری و یا مجازی شرکت دارند که به موضوع بسیار ضروری و مهم «هویت» می‌پردازند.

مهیار علوی مقدم افزود: افتتاح موزه نثر فارسی، به صدا درآمدن "زنگ بیهقی" در مدارس سبزوار، قرائت پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سخنرانی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از جمله برنامه‌های اصلی این رویداد فرهنگی است.

وی تصریح کرد: برگزاری آیین نامه اسب چوبی، اهدای نشان عالی سربداران و خوانش شعر توسط ۲ شاعر بلندآوازه افغانستان "نجیب بارور و عبدالغفور آرزو" از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

علوی مقدم یادآور شد: در قالب این همایش دوروزه کارگاه‌های پژوهشی در زمینه‌های پیوند نثر کلاسیک فارسی و نثرهای پهلوی و اوستایی با هویت ملّی، جنبه‌های دراماتیک و نمایشی نثر فارسی، مطالعات حقوقی نثر فارسی، آشنایی با نسخه‌های خطی تاریخ بیهقی و جایگاه موزه نثر فارسی در پیوند با هویت ملی، توسط استادان بارز و برجسته دانشگاهی برگزار می‌شود.

دبیر همایش بیهقی گفت: یکی از برنامه های جنبی این همایش بین‌المللی برگزاری سه کارگاه تخصصی در حوزه تئاتر با حضور "قطب الدین صادقی"، کارگردان برجسته تئاتر کشور است که این کارگاه ها به منظور بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی با همیاری انجمن سینمای جوانان دفتر سبزوار، انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه حکیم سبزواری برپا می شود.

پاسداشت بیهقی، پاسداشت زبان و ادب فارسی است

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز در آیین افتتاحیه این همایش گفت: امروز بیش از هر دوره ای تهاجم فرهنگی سرعت گرفته و گسترده شده است و فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی مورد هجوم فرهنگ‌های مختلف قرار گرفته است.

حسین ابراهیمی کردیانی افزود: توجه به هویت ملی ضرورت دارد و زبان، فرهنگ و  ادبیات فارسی مولفه های هویت ایران اسلامی هستند.

وی تصریح کرد: ابوالفضل بیهقی به عنوان ادیبی نامدار، در عرصه ملی و بین‌المللی کاملاً شناخته شده است که پاسداشت وی، پاسداشت زبان و ادب فارسی و موجب انتقال این رویکرد به نسل‌های آینده است.

ابراهیمی گفت: از طریق این همایش‌ بین المللی، که با همت دانشگاه حکیم، پژوهشگران اساتید و با حضور چهره های شاخص علم و ادب کشورهای منطقه در حال برگزاری است، مفاهیم و اندیشه زبان فاخر فارسی به اشتراک گذاشته می شود.

روز اوّل آبان، از سال ۱۴۰۱ به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در تقویم ملّی کشور ثبت شده است.

ابوالفضل بیهقی، تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال ۳۸۵ در روستای "حارث آباد" بیهق (سبزوار کنونی) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت "خواجه بونصر مُشکان" به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.

اثر گرانسنگ وی "تاریخ بیهقی" از سوی عمده کارشناسان، صاحبنظران و استادان ادبیات فارسی به عنوان فاخرترین نمونه نثر فارسی شناخته شده است و از این رو بیهقی را "پدر نثر فارسی" نام داده اند.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.