اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 22 آذر 1390 / کد مطلب: 1308 / نظرات: 0

دبیر كمیسیون تعزیرات آرد و نان :


50 تا 60 درصد نانوایی های سبزوار نان سبوسدار عرضه می كنند


50 تا 60 درصد نانوایی های سبزوار نان سبوسدار عرضه می كنند  دبیر كمیسیون تعزیرات آرد و نان سبزوار گفت: حدود 50 تا 60 درصد از نانوایی های این شهر نان سبوسدار عرضه می كنند. 
  
'جعفر محمدیانی'  در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : اجرای طرح نان سبوسدار پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برای بهبود كیفیت نان در سبزوار با جدیت پی گیری شد.

وی با اشاره به تاكید معاون استاندار و فرماندار سبزوار به عنوان رئیس كمیسیون تعزیرات ارد و نان سبزوار براین موضوع افزود: حدود 70 تا 80 درصد نانوایان سبزوار در مورد روش استفاده از سبوس در نان آموزش دیده و بقیه نیز در جریان این طرح هستند.

وی در عین حال استفاده از سبوس در نان توسط نانوایی ها را غیر اجباری عنوان و اضافه كرد: اگر مردم نسبت به مزایای این نوع نان آگاهی یافته و نانوایان نیز نان سبوسدار پخت كنند از بسیاری بیماری ها و مشكلات در جامعه در این زمینه جلوگیری می شود.

بازرس كمیسیون تعزیرات آرد و نان سبزوار نیز گفت: تلاش كرده ایم طرح نان سبوسدار را شاید برای نخستین بار در كشور در سبزوار نهادینه كنیم.

' ابراهیم درده ' با اشاره به تلقی اشتباه بیشتر مردم در مورد نان سفید و ترجیح دادن آن بر نان سبوسدار (سیاه) گفت: نان هر چه تیره تر باشد از نظر املاح و مواد معدنی غنی تر و هر چه سفید تر باشد فقیرتر است.

وی افزود: نان سبوسدار و تیره دارای كلسیم ، منیزیم ، روی ، ویتامین ای ، كبالت و ویتامین ب 1 و ب 3 كامل است.

وی ادامه داد: در مقابل نان سفید 60 درصد كلسیم ، 77 درصد منیزیم ، 78 درصد روی ، 89 درصد كبالت ، 98 درصد ویتامین ای ، 80 درصد ویتامین های ب 1 و ب3 و 75 درصد اسید فولیك را ندارد و مقادیر زیادی از فیبر آن از بین رفته است.

این كارشناس آرد و نان در مورد مزایای نان سبوسدار گفت: سبوس باعث جلوگیری از یبوست ، دیابت و چاقی ، سرطان روده بزرگ ،كم خونی به عنوان یكی از مشكلات بانوان ، سوء تغذیه و سایر بیماری های غیر واگیر ، جذب سموم و چربی های آزاد موجود در مواد غذایی و دفع آن و ... می شود.

وی با اظهار اینكه نان سفید دو برابر نان سیاه یا سبوسدار موجب چاقی می شود اضافه كرد: این نوع نان موجب افزایش كلسترول و قند و چربی در خون و در نهایت دیابت می شود.

بازرس كمیسیون تعزیرات آرد و نان سبزوار با بیان اینكه نانوایان سبزوار از طریق آموزش این موارد نسبت به پخت نان سبوسدار ترغیب شده اند افزود: ماندگاری این نوع نان نیز بیشتر و دارای بو و طعم بهتری است.

وی با اشاره به اینكه بیشتر آرد تولیدی 12 و 15 درصد (سبوس گیری شده ) است این مورد را یكی از مشكلات موجود دانست و گفت: بهترین آرد از نظر تغذیه ای آرد هفت درصد است كه از نظر مواد معدنی در حالت استاندارد می باشد .

شهر سبزوار دارای حدود 200 واحد نانوایی شامل تنوری سنتی ، ماشینی دوار ، فانتزی و خشكه پزی است و حدود 80 تا 90 درصد از نانوایی های این شهر سنتی هستند.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.