اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 10 فروردين 1397 / کد مطلب: 12811 / نظرات: 0


داورزن دروازه غربی خراسان پذیرای مسافران نوروزی است


داورزن دروازه غربی خراسان پذیرای مسافران نوروزی است  شهرستان داورزن با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری به عنوان میقات الرضا(ع) و دروازه ورودی خطه خراسان از سمت غرب همچنان پذیرای مسافران نوروزی از سراسر کشور است.

داورزن خاستگاه قیام سربداران و زادگاه بزرگانی چون استاد محمدتقی شریعتی و دکتر علی شریعتی با ظرفیتهای ویژه گردشگری از جمله کویر بکر، کاروانسراها، آتشکده و بقایای قلعه سربداران مکانی جذاب برای گردشگران است. این شهرستان حاشیه کویر با حدود 150 اثر تاریخی و فرهنگی و چندین بقعه متبرکه در مسیر اصلی تهران - مشهد قرار گرفته است.

* روستای باشتین
روستای تاریخی باشتین که نام آن یادآور قیام سربداران است در جنوب روستای ریوند داورزن قرار دارد. باشتین خاستگاه و نقطه آغاز قیام سربداران بود و نخستین حاکم سلسله سربداران 'عبدالرزاق باشتینی' از آنجا برخاست و اکنون بقایای قلعه سربداران در این منطقه برجای است.

* روستای مزینان
این روستا تاریخی که زادگاه مرحوم دکتر علی شریعتی است با بناهای تاریخی فراوان در فاصله پنج کیلومتری شهر داورزن و در حاشیه کویر قرار دارد. رباط تاریخی مزینان نیز که در ضلع جنوب غربی روستا و در حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته اثری دیدنی است. کاروانسرای این روستا از نوع کاروانسراهای دو ایوانی دارای حیاط مرکزی و غرفه های متعدد با معماری کهن است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند. به گفته کارشناسان میراث فرهنگی کاروانسرای تاریخی مزینان به دلیل اهمیتی که برای زائران و مسافران داشته در سال 1283 هجری قمری مرمت و هم اینک نیز با شماره 1664 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

* آتشکده آذربرزین مهر
بقایای این بنای باستانی در فاصله 35 کیلومتری شمال غربی سبزوار در میان ارتفاعات شمالی روستای ریوند بر فراز کوهی صخره ای واقع است. آذربرزین مهر یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده که اختصاص به طبقه کشاورزان داشته و اکنون چهارتاقی از آن باقی مانده است. این آتشکده با شماره 4035 به ثبت آثار ملی رسیده است.

* کاروانسرای ریوند
رباط تاریخی بین راهی ریوند نیز در ضلع جنوبی روستای ریوند در حاشیه جاده قدیم ابریشم در فاصله حدود 30 کیلومتری سبزوار واقع است. این بنا با حیاط مرکزی، سکوی انتظار و ورودی دارای چهار ایوان و به شکل مربع است. قدمت بنا به دوره صفوی باز می گردد و به شماره 1662 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

* منطقه چوبین و بادغوس
در حاشیه کویر داورزن محوطه باستانی وسیعی وجود دارد که به خرابه های چوبین معروف است و در قدیم شمار زیادی از اهالی ایالت بیهق قدیم در این منطقه ساکن بوده اند. خرابه های شهر بادغوس یا بادغیس نیز محوطه باستانی وسیعی است که بر سر راه روستای مزینان به بادغوس داورزن واقع است.

* رباط مهر
این کاروانسرای تاریخی بین راهی در روستای مهر مربوط به دوران قاجار است که در کنار راه قدیم ابریشم و در حاشیه جاده اصلی تهران - مشهد در جنوب روستای مهر قرار دارد. مصالح این رباط از آجر، ملات گل و گچ و تزیینات آن به صورت آجری نیم دایره است و تاقها و قوسهای آن نیز جناقی و هلالی بوده و دارای هشتی، حیاط مرکزی، اصطبل شرقی و غربی و یک شاهنشین است. کاروانسرای تاریخی روستای مهر یکی از بهترین و زیباترین کاروانسراهای بین راهی این مسیر محسوب می شود که محلی مناسب برای توقف و بازدید مسافران است.

* کویر مزینان
یکی از مناطق کویری ایران، کویر مزینان شهرستان داورزن می باشد که در حاشیه جنوبی جاده سراسری تهران - مشهد با چشم اندازهای طبیعی و تنوع زیستی از ظرفیتهای بالایی برخوردار است. جاذبه های اکوتوریستی کویر مزینان شامل گردشگری سلامت، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری علمی وطبیعت گردی است. در گردشگری سلامت نیز کویر مزینان با پهنه های پوشیده از ماسه و نمک و شوره زارها به محیطی برای روان درمانی، ماسه درمانی، آفتاب درمانی و املاح درمانی گردشگران تبدیل شده است.
همچنین جاذبه های ورزشی و تفریحی اسکی روی شن، مسابقات اتومبیلرانی، دوچرخه سواری، موتورسواری و بالن سواری، کویر نوردی و شن نوردی با شتر این منطقه نیز در گروه گردشگری ماجراجویانه و نبود آلودگی نوری و غباری و آسمان شفاف و تاریکی مطلق جهت رصد ستارگان در شب و رؤیت پدیده سراب در نواحی کویر این منطقه از دیگر مناظر زیبای کویر است.

* تپه های سیزده بدر فیض آباد
این ناحیه در سه کیلومتری شمال روستای فیض آباد برخوردار از رودخانه های دائمی، آبشار منطقه بفره و آسیابهای آبی قدیمی از نقاط دیدنی شهرستان داورزن محسوب می شود.

* یخدانهای قدیمی
یخچال یا یخدانهای تاریخی داورزن هم بسیار دیدنی است. کویری بودن داورزن و تابستانهای بسیار گرم و نیاز مردم به مصرف آب خنک در قدیم ایجاب می کرد که مردم به فکر احداث بناهایی چون یخدان و آب انبار باشند. به همین منظور در گذشته داورزن دارای چندین مجموعه یخدان بوده است که هم اینک تعدادی از آنها در حاشیه شمال شهر و روستای 'طزر' باقی مانده اند.
همچنین بقاع متبرکه روستاهای ریوند، علی آباد، چشام و مساجد تاریخی و اماکن مذهبی و جاذبه های طبیعی از دیگر مکانهای زیارتی و دیدنی شهرستان داورزن هستند.
داورزن در فاصله 310 کیلومتری غرب مشهد دروازه ورودی خراسان رضوی است.
ایرنا




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.