اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 آذر 1395 / کد مطلب: 11684 / نظرات: 0

رئیس شورای شهر سبزوار خبر داد


راه‌اندازی کتابخانه سیار شهری در سبزوار/ گویش سبزواری در حال فراموشی است


راه‌اندازی کتابخانه سیار شهری در سبزوار گویش سبزواری در حال فراموشی است
رئیس شورای شهر سبزوار از راه‌اندازی کتابخانه سیار شهری در این شهرستان خبر داد و گفت: گویش‌های سبزواری در حال فراموشی است و نویسندگان سبزواری در کتاب‌های خود می‌توانند به گویش محلی بپردازند.

 کاظم کرامت در نشست کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار با بیان اینکه متن گویش‌های محلی دارای فرهنگ عظیمی هستند، اظهار کرد: در حوزه کتاب متأسفانه هیچ کتابی به گویش سبزواری وجود ندارد.

وی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها را فراموشی گویش‌های محلی اعلام کرد و افزود: نویسندگان سبزواری می‌توانند در کتاب‌های خود اندکی به گویش محلی بپردازند زیرا گویش‌های سبزواری در حال فراموشی است.

وی ادامه داد: برای انتقال فرهنگ غنی شهرستان سبزوار باید کتاب‌های مفاخر سبزواری همانند اسرار و حاج ملاهادی سبزواری برای کودکان ساده‌نویسی شود.

رئیس شورای شهر سبزوار از اختصاص یک دستگاه اتوبوس برای راه‌اندازی کتابخانه سیار شهری در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: برای ترویج فعالیت‌های کتاب و کتاب‌خوانی نهادهای شهرستان سبزوار باید همکاری کنند.

کرامت با بیان اینکه کتابخانه‌های شهرستان سبزوار باید تجهیز شوند، تصریح کرد: متأسفانه تجهیزات برخی از کتابخانه‌های سبزوار فرسوده است و شورای شهر سبزوار آماده همکاری برای ساماندهی کتابخانه‌های سبزوار است.

 انتشار 20 جلد کتاب در مورد بزرگان و مفاخر سبزواری

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار نیز با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های تک شیفتی در شهرستان سبزوار، اظهار کرد: کتابخانه ناوی سبزوار فقط به‌صورت چند شیفتی فعالیت دارد و برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کتابخانه‌های این شهرستان باید به‌صورت چند شیفتی فعالیت کنند.

مهدی مقصودی با بیان اینکه شورای شهر سبزوار و شهرداری حمایت از موضوعات فرهنگی را در دستور کار قرار داده است، افزود: شورای شهر سبزوار برای حمایت از نویسندگان سبزواری 100 جلد کتاب را خریداری می‌کند و حتی برگزاری مراسم رونمایی کتاب نویسندگان جزء برنامه‌های فرهنگی و حمایتی شورای شهر است.

وی از انتشار 20 کتاب در مورد بزرگان این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: برای مفاخر، بزرگان و شهدای سبزواری کتابچه‌هایی تهیه شود و قطعاً با هزینه‌های محدود می‌توانیم بزرگان و مفاخر سبزواری را به کودکان و نسل‌های جدید معرفی کنیم.

مقصودی با بیان اشاره به حضور مؤثر شهرداری سبزوار در اجرای برنامه‌های فرهنگی، بیان کرد: استفاده از کتاب به‌عنوان یکی از ماندگارترین فعالیت‌ها تلقی می‌شود لذا هزینه انتشار یک کتاب با پروژه‌های عمرانی قابل‌مقایسه نیست.

ظرفیت‌های متعدد شهرستان سبزوار باید به نقاط دیگر کشور منتقل شود

 نویسنده ادبیات کودک و نوجوان نیز در این نشست با بیان اینکه شهرستان سبزوار در اجرای برنامه فرهنگی و علمی عملکرد مناسبی داشته است، عنوان کرد: سبزوار با دیرینه تاریخی ارزشمند نیازمند شناساندن ظرفیت‌های متعدد آن به دیگر نقاط کشور است.

محمود برآبادی با بیان اینکه برای مفاخر و بزرگان شهرستان سبزوار باید در قالب رمان و داستان کودکان کتاب تهیه شود، اضافه کرد: کتاب برای اقشار کودکان و نوجوان در مورد  بزرگان و مفاخر غنی کشور وجود ندارد و نویسندگان حوزه کودک باید با قلم خود شخصیت مفاخر را به کودکان و نسل‌های جدید منتقل کنند.

وی ادامه داد: با همکاری شورای شهر سبزوار و شهرداری در گام نخست پنج شخصیت بزرگ سبزواری انتخاب می‌شوند و با بهره‌گیری چگونگی زندگی آنان کتاب کودک تهیه می‌شود.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان یادآور شد: برای تهیه کتاب بزرگان سبزوار یک تیم از نویسندگان برجسته کشور استفاده می‌شود لذا برای تهیه هر کتاب 6 ماه فرصت برای تحقیق، پژوهش و نگارش لازم است.

عضویت 18 هزار نفر در کتابخانه سیار روستایی سبزوار

مدیر کانون پرورش فکری و کودکان شماره دو سبزوار نیز با تأکید بر ضرورت استفاده کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی، افزود: یک کتابخانه سیار روستایی  با 18 هزار عضو در این شهرستان مشغول به فعالیت است و متأسفانه روستاها و حاشیه شهر از وجود کتابخانه‌ها محروم هستند.

اسماعیل عسکری با بیان اینکه  شهرستان سبزوار نیازمند یک کتابخانه سیار شهری است، بیان کرد: کتابخانه‌های سیار برای کودکان و نوجوانانی که از استفاده کتاب محروم هستند می‌تواند خدمات ویژه‌ای ارائه کند.

برخی نهادهای شهرستان سبزوار در ایجاد باشگاه کتاب‌خوانی همکاری نکردند

رئیس اداره ارشاد سبزوار نیز در این نشست با اشاره به اجرای فرهنگی متعدد با همکاری شورای شهر سبزوار، گفت: برای بزرگان و چهره‌های ارزشمند این شهرستان باید نکوداشت برگزار شود تا مردم بدانند سبزوار زادگاه بزرگان و اندیشمندان بسیاری است.

محمدعلی‌آبادی با بیان اینکه برخی از نهادهای شهرستان سبزوار برای باشگاه کتاب‌خوانی همکاری نکردند، اظهار کرد: باشگاه کتاب‌خوانی در شهر کشور برگزار می‌شود و سبزوار بالغ‌بر 20 باشگاه کتاب‌خوانی با همکاری بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ایجادشده است.فارس/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.