اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 26 آذر 1394 / کد مطلب: 10588 / نظرات: 0

رئیس جمهوری:


زنده نگاه داشتن یاد آزادگان ضامن حراست از صلح است


زنده نگاه داشتن یاد آزادگان ضامن حراست از صلح است   رئیس جمهوری اسلامی در پیامی به کنگره بین المللی سربداران گفت: زنده نگاه داشتن یاد آزادگانی که برای حق و عدالت جان دادند ضامن حراست از صلح عادلانه است.
 
پیام حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این کنگره روز پنجشنبه توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گشایش آن در سبزوار قرائت شد.
رئیس جمهوری در این پیام نوشت: ایران کهن، تاریخی سرشار از فداکاری و از جان گذشتگیهای ملتی پویا دارد که در راه استقلال و استواری آن از بذل جان و مال و خانمان دریغ نورزیده اند. در گستره این تاریخ دیرپا همواره شیرزنان و دلیرمردانی درخشیده اند که منادی آزادی، آزادگی و خواستار عدالتخواهی و ظلم ستیزی بوده اند.
وی افزود: سرزمین قهرمانپرور ایران در گذر از فراز و نشیبهای فراوان تاریخ درخشان خود، از روزی که با آغوش باز پذیرای آیین پربرکت اسلام گردید، درفش کاویانی خود را به گوهر متبرک این مکتب انسانساز و صلح اندیش آراسته و با این تدبیر امیدبخش توانسته خاستگاه اندیشه هایی باشد که سر بر دار می سپارند و تن به ذلت نمی دهند.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: در این میان طبیعی است که حاکمان زیاده خواه ظلم اندیش چنین تفکری را برنتابند و در این تقابل نهضتی شکل گیرد که امروز یکی از افتخارات ملی و جهانی کشورمان به شمار آید. نهضت سربداران با تکیه بر مبنای سترگ تشیع، در حالی شکل گرفت که بخش وسیعی از ایران زیر سم اسب فرهنگ ستیزان مغول سنگینی می کرد و شهر سبزوار دیاری که امروز بعد از 700 سال با افتخار این کنگره بین المللی را برگزار می کند گامی مهم در بازشناسی جنبه های مختلف آن قیام مردمی به ویژه از منظر علمی و پژوهشی برداشته است.
رئیس جمهوری افزود: اینجانب به سهم خود این تلاش عالمانه را ارج می نهم و با درود به روان پاک آن آزادگان سرافراز، از دست اندرکاران برگزاری این کنگره سپاسگذاری می کنم.
کنگره بین المللی سربداران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،
100 میهمان از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی طی دو روز برپایی در سبزوار شاهد ارائه 65 سخنرانی در قالب 9 نشست مستقل در سه بخش خواهد بود.
از بین این مقالات 50 طرح پژوهشی و اثرگذار در حوزه تاریخ سربداران استخراج و اجرا می شود.
این کنگره به همت وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه سبزوار و همکاری دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم برپا شده است.
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.
امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه ' اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد. منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.