اخبار سبزوار پيام : اقتصادی





اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 21 تير 1393 / کد مطلب: 8997 / نظرات: 0


تکمیل عملیات لایروبی قنات بهمن آباد نیازمند اعتبار است


تکمیل عملیات لایروبی قنات بهمن آباد و افزایش دائمی آب، نیازمند بودجه و اعتبار دولتی است.
به گزارش سایت بهمن آباد، مهدی بهمن آبادی، عضو گروه لایروب قنات بهمن آباد با بیان این مطلب گفت: عملیات لایروبی طی ۲ ماه گذشته  در ۲ بخش شمالی قنات (حلقه های منتهی به مادر چاه) و بخش میانی قنات صورت گرفته و طی این مدت، مالکان حدود ۲۴ میلیون تومان (هر سهم ۴۰۰ هزار تومان) پرداخت کرده اند و با توجه به کم آبی سال های گذشته و کاهش شدید تولید محصول زراعی، مالکان بیش از این قادر به تامین هزینه لایروبی نیستند.
وی ادامه داد: با توجه به بالا بودن میزان بار داخل حلقه های چاه قنات و ضرورت برداشت آن برای جلوگیری از خشک شدن قنات، حمایت دولت و اداره جهاد کشاورزی منطقه اجتناب ناپذیر است. البته اداره جهاد کشاورزی شهرستان داورزن، وعده هایی مبنی بر تامین وام بلا عوض ۵۰ میلیون تومانی داده که امیدواریم محقق شود.
عضو گروه لایروب قنات بهمن آباد با اشاره به اینکه حلقه های منتهی به مادر چاه (حدود ۶ کیلومتر) نیازمند لایروبی اساسی بوده و می تواند تاثیری جدی در افزایش آب و تداوم آن داشته باشد، تصریح کرد: در این بخش از قنات که ۱۳۰ متر ارتفاع دارد، روزانه به طور میانگین ۶۰ دَلو خاک از داخل چاه بیرون کشیده می شود.
وی ادامه داد: ما در ادامه کار باید از آخرین چاهی که درب آن باز است (۵ کیلومتری روستای ده نو) خاک ها را برداشته و به سمت بالا برویم وبا توجه به این که دهانه چاه های دیگر بسته است و امکان تشخیص بندی آن وجود ندارد، ناچاریم به تدریج بارها را از مسیر برداشته و به سمت  بالاحرکت کنیم.
به گفته مهدی بهمن آبادی، کاری که طی ۳ روز گذشته انجام شده، به دلیل برخورداری از تجهیزات و تلاش همکاران، معادل ۷۰ روز کاری است که توسط لایروب های قبلی صورت می گرفته است. این در حالی است که لایروب های قبلی، همه خاک ها را از داخل چاه به بیرون هدایت نمی کردند.
بنا به این گزارش، عملیات جدّی لایروبی قنات بهمن آباد که از حدود ۲ ماه قبل توسط همشهریان دلسوز و پر تلاش آغاز شده، توانسته است با رفع برخی بندی های مسیر، میزان دبی آب را تا حد قابل توجهی افزایش دهد و کشاورزان و حتی ساکنان مقیم شهرها را نسبت به آینده روستا امیدوار سازد.
امید است مسئولان منطقه، این حرکت ارزشمند و خودجوش مردمی را – که در حقیقت احیای قنات و بهتر بگوییم احیای یک سرزمین و امید به ماندگاری و حتی بازگشت ساکنان مهاجرش است- مورد حمایت قرار دهند و آن را به نقطه شایسته خود برسانند.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.