اخبار سبزوار پيام : اقتصادی





اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 4 آبان 1402 / کد مطلب: 15190 / نظرات: 0


دانش‌بنیان کردن حوزه شیلات به تقویت تولیدات این بخش می‌انجامد


دانش‌بنیان کردن حوزه شیلات به تقویت تولیدات این بخش می‌انجامد  رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بهره‌گیری از توان علمی و ظرفیت‌های حوزه دانش‌بنیان، می‌تواند ضمن تقویت تولید شیلات، چرخه تولید در این بخش را شتاب ببخشد.

به گزارش ایرنا، غلامرضا قنبری در همایش ملی برنامه‌ریزی توسعه ماهیان خاویاری که در شهرستان سبزوار برگزار شد، افزود: ضرورت توجه به تولید دانش بنیان، ارتباط شیلات با مرکز تحقیقات و اعطای اختیارات لازم در این حوزه به استان ها موجب توسعه تولید می شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته با وجود برخی موانع و چالش های اقلیمی، رشد بخش کشاورزی اقلیمی و اقتصادی خراسان رضوی مثبت بوده است که از عوامل این توفیق توجه به مزیت های نسبی استان به عنوان قابلیت و ظرفیت های جهانی در تولید پسته، زعفران، زیره و خاویار بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار مستعد، جایگاه نخست کشور در تولید هشت رقم محصول شامل زعفران، پسته، زیره، سماق و آنغوزه در کشور را دارد.

قنبری افزود: خراسان رضوی با ارسال ۲۰ تا ۳۰ هزار تن گوشت قرمز، ۴۵ هزار تن مرغ و ۵۰ هزار تن تخم مرغ به استان های دیگر، در تولید محصولات دامی نیز پیشگام است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: هر چند تولید خاویار در این شهرستان کویری اعجاب انگیز است اما از آن شگفت انگیزتر آن است که تولید کننده برتر کشور در این حوزه نیز یک تولیدکننده سبزواری است.

حسین ابراهیمی کردیانی افزود: انتظار فعالان و تولیدات کنندگان حوزه شیلات شهرستان، اشتراک گذاری تجربیات استان های پیشگام و اعطای تسهیلات ویژه برای تکمیل زنجیره تولید آبزیان و تسهیل صادرات برای تولیدکنندگان است.

به گزارش ایرنا، همایش ملی تخصصی برنامه ریزی توسعه ماهیان خاویاری با حضور رییس سازمان شیلات، برخی مسوولان کشوری و مدیران کل شیلات استان ها سوم آبان ماه در سبزوار برگزار شد.

سبزوار در حوزه تولید ماهیان خاویاری در خراسان رضوی پیشگام است و هم اینک چهار واحد پرورش خاویار در این شهرستان در ۲ حوزه پروار ماهی و برداشت خاویار فعالیت دارند.

با توجه به ظرفیت سبزوار در تولید شیلات، عملیات ساخت شهرک آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری شهرستان با حمایت‌ دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مساحت ۶ هکتار با استفاده از آب رودخانه "کال شور" با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن خاویار آغاز شده است.

شهرستان سبزوار با تولید سالانه سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی، حدود ۳۰ درصد تولید ماهی خراسان رضوی را در اختیار دارد و در سالیان اخیر همواره رتبه نخست تولید شیلات را در این استان داشته است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.