اخبار سبزوار پيام : اقتصادی





اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 4 آبان 1402 / کد مطلب: 15188 / نظرات: 0

معاون وزیر جهاد:


ماهی خاویاری، ویژند جهانی شیلات ایران است


ماهی خاویاری ویژند جهانی شیلات ایران است  معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان ارزآوری بخش شیلات کشور در سال گذشته ۶۰۵ میلیون دلار بوده است که در آن میان ماهی خاویاری به عنوان ویژند جهانی و پرچم شیلات ایران محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، سیدحسین حسینی روز چهارشنبه در همایش برنامه‌ریزی توسعه ماهیان خاویاری کشور در شهرستان سبزوار افزود: سال گذشته ۱۸.۵ تن خاویار و چهار هزار و ۶۰۰ تن گوشت ماهی خاویاری در کشور تولید شده است.

وی تصریح: امروزه پروتئین حاصل از تولید شیلات در جهان به عنوان یک مولفه مهم در نجات بشر از قحطی شناخته می شود و بر این اساس در افق تولید بخش کشاورزی کشورهای جهان نیز اهمیتی بنیادین یافته است.

رییس سازمان شیلات گفت: شهرستان سبزوار با اقلیم خشک و کویری، امروز میزبان نشست مدیران شیلات کشور است که این خود پیامی مهم دارد ،شیلات دارای ظرفیت های مهمی است که حتی می تواند در گستره های تولید متفاوت و اقلیم های مختلف، با استفاده از الگوهای متنوع تولید، کانون های مولدی ایجاد و ضمن نقش آفرینی در معیشت خانواده ها، به پایداری تولید کشاورزی کمک کند.

حسینی افزود: آب کالایی یکبار مصرف نیست و باید در چرخه تولید محصولات متنوع چند بار بچرخد و بر این اساس، ما برنامه جهاد آبزی پروری را در مزارع کشاورزی در دستور کار قرار داده ایم تا با غنی سازی آب کشاورزی، بهره وری آن را در تولید بخش کشاورزی بالا ببریم.

وی ادامه داد: با توجه به چندوجهی بودن فعالیت های شیلاتی، شورای عالی راهبری تولید شیلات به ریاست وزیر و در استانها نیز به ریاست استانداران و در شهرستان ها با ریاست فرمانداران تشکیل می شود.

معاون وزیر جهاد: ماهی خاویاری، ویژند جهانی شیلات ایران است + فیلم

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز در این همایش گفت: استحصال خاویار در شهرستان کویری سبزوار و برندینگ آن یک دستاورد بزرگ برای منطقه است که اکنون در سراسر کشور مورد توجه قرار گرفته است.

علی اصغر امانیان افزود: توسعه پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان سبزوار و متعاقب آن فتح قله های افتخار و کسب عنوان نمونه ملی و سپس تبدیل محصولات تولیدی آن به ویژند جهانی، ثابت کرد که در گستره تولید محصولات کشاورزی، دامی و آبزیان ظرفیت های بالقوه بسیاری وجود دارد که اکنون در این شهرستان در حال شکوفایی است.

به گزارش ایرنا، همایش ملی تخصصی برنامه ریزی توسعه ماهیان خاویاری، سوم آبانماه، به مدت یک روز با حضور مسوولان کشوری و مدیران کل شیلات استان ها در سبزوار برگزار شد.

سبزوار در حوزه تولید ماهیان خاویاری در استان خراسان رضوی پیشگام است و هم اینک چهار واحد پرورش خاویار در این شهرستان در ۲ حوزه پروار ماهی و برداشت خاویار فعالیت دارند.

با توجه به ظرفیت سبزوار در تولید شیلات، عملیات ساخت شهرک آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری شهرستان با حمایت‌ دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مساحت ۶ هکتار با استفاده از آب رودخانه "کال شور" به ظرفیت اسمی تولید سالانه ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن خاویار آغاز شده است.

شهرستان سبزوار با تولید سالانه سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی، حدود ۳۰ درصد تولید ماهی خراسان رضوی را در اختیار دارد و در سالیان اخیر همواره رتبه نخست تولید شیلات را در این استان داشته است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.