اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 28 مرداد 1402 / کد مطلب: 15085 / نظرات: 0


سبزوار، گرانیگاه ارتباطی غرب خراسان با جاده‌هایی ناایمن


سبزوار گرانیگاه ارتباطی غرب خراسان با جاده‌هایی ناایمن سبزوار علیرغم قرار گرفتن در شاهراه غرب به شرق و نیز مسیر جنوب به شمال کشور، از نظر راه‌های ارتباطی وضعیتی ناایمن و غیراستاندارد دارد چنانکه این منطقه سهم بالایی از تصادفات مرگبار جاده‌ای استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، مرگ ناشی از تصادفات جاده‌ای به عنوان یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در جهان شناخته شده است و آمارهای رسمی بیانگر آن است که روزانه حدود ۵۰ نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند.

سبزوار در مسیر شاهراه اصلی غرب به شرق کشور و در مسیر ورود ۲۳ استان کشور به مشهدالرضا قرار دارد که سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر و مسافر برای زیارت حرم امام رضا(ع) از مسیرهای ارتباطی این شهرستان گذر می کنند، علاوه بر آن مسیر ارتباطی پنج استان جنوبی و شمال شرق کشور از حوزه جغرافیایی شهرستان سبزوار می‌گذرد.

برخی راههای ارتباطی سبزوار علاوه بر رفت و آمد خودروهای عبوری، مسیری ترانزیتی برای آمد و شد تریلرها و کامیون ها بین بنادر جنوبی کشور و کشورهای آسیانه میانه محسوب می شوند.

سبزوار در مسیر شاهراه اصلی غرب به شرق کشور و در مسیر ورود ۲۳ استان کشور به مشهدالرضا قرار دارد که سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر و مسافر برای زیارت حرم امام رضا(ع) از مسیرهای ارتباطی این شهرستان گذر می کنند

یکی از مهم‌ترین علل وقوع تصادفات در جاده های سبزوار در کنار عوامل انسانی و خودرو، وضعیت نامناسب جاده ها است که عرض کم و آسفالت نامناسب آن زمینه ساز بروز حوادث ترافیکی فراوانی شده و بدین لحاظ این منطقه در شمار نقاط حادثه‌خیز شرق کشور مطرح شده است.

بنا به اعلام رسمی اورژانس سبزوار، در سالهای اخیر، سالانه بیش از پنج هزار ماموریت این سازمان با حوادث ترافیکی و جاده ای مرتبط بوده است.


وضعیت نابسامان جاده‌ای و تبعات اجتماعی سوانح رانندگی

سبزوار در مسیر ارتباطی شهرستان های شاهرود، داورزن، نیشابور، بردسکن، اسفراین، جوین، جغتای، خوشاب و ششتمد قرار دارد که عمده این جاده ها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: راه‌های سبزوار وضعیت مطلوبی ندارند که برای نمونه جان باختن ۱۴ شهروند در یک حادثه در جاده سبزوار- جوین - اسفراین و حوادث پرشمار دیگر به ویژه در جاده سبزوار - بردسکن با آمار بالای تلفات و مصدومان، بیانگر این موضوع است.

برخی راههای ارتباطی سبزوار علاوه بر رفت و آمد خودروهای عبوری، مسیری ترانزیتی برای آمد و شد تریلرها و کامیون ها بین بنادر جنوبی کشور و کشورهای آسیانه میانه هستند.

مهدی نظری افزود: سبزوار همچنین به عنوان معبر زائران رضوی شناخته می شود که یکی از عوامل خدمت شایسته و بایسته به زائران، بهبود راههای ارتباطی است تا تهدیدی متوجه جان و مال آنان نشود و انتظار می رود از محل بودجه زیارت که برای ارتقای زیرساخت هاست، به بهبود وضعیت راههای این منطقه نیز توجه شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: حوادث جاده ای علاوه بر اینکه افرادی را به کام مرگ می کشاند، مجروحان حادثه را نیز به لحاظ جسمانی، روانی و اقتصادی دچار مشکلات زیادی می کند.

وی افزود: اکنون که توسعه زیرساخت راههای ارتباطی در بازه زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست در کنار اِعمال قوانین سختگیرانه پلیس راهنمایی و رانندگی، باید تمامی نهادهای مرتبط و رسانه ها برای ترویج فرهنگ صحیح رانندگی همت نمایند تا زمینه کاهش حوادث رانندگی فراهم شود.

بیشتر بخوانیم:

جاده سبزوار - بردسکن؛ کارکرد بین‌المللی با ظرفیت محلی

حوادث مسیر بردسکن - ششتمد خراسان رضوی افزایش یافته است

جاده بین المللی ششتَمَد-بردسکن در خراسان رضوی به بازسازی نیاز دارد

پنج هزار ماموریت سالانه اورژانس سبزوار برای حوادث جاده‌ای

زیرساخت های حوزه راه در منطقه غرب خراسان رضوی ضعیف است در کنار آن خواب آلودگی و خستگی، سرعت بالا و سبقت های غیرمجاز از عوامل اصلی حوادث ترافیکی در این مسیرهای ارتباطی است، که باعث وارد آمدن خسارت مالی و جانی بسیاری به هموطنان می شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: حوادث ترافیکی در راههای منتهی به سبزوار، بیشترین حجم ماموریت های ترافیکی سازمان اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را دربرمی‌گیرد.

دکتر غلامعباس کافی اظهار داشت: در سال های اخیر به طور میانگین سالانه بیش از پنج هزار ماموریت اورژانسی این منطقه به منظور امدادرسانی در تصادفات جاده ای بوده است.

حوادث ترافیکی در راههای منتهی به سبزوار، بیشترین حجم ماموریت های ترافیکی سازمان اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را دربرمی‌گیرد.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: در حوادث ترافیکی ۲ ماه گذشته بیش از هزار و ۸۰۰ مصدوم حوادث ترافیکی توسط کارشناسان فوریت های پزشکی اورژانس سبزوار درمان و به بیمارستان منتقل شده اند.


دکتر کافی افزود: در این ماموریت ها ۱۲ نفر در سر صحنه تصادف و قبل از رسیدن پرسنل اورژانس جان خود را از دست داده اند که این میزان تلفات جاده ای منطقه برای ۲ ماه آمار بالایی است.

جاده پرحادثه کویری سبزوار - شاهرود

یکی از محورهای پررفت و آمد کویری کشور و سردمدار واژگونی خودروها را باید مسیر طولانی و عمدتا بی فراز و فرود و یکنواخت سبزوار- شاهرود دانست.

رانندگان در جاده های کویری با توجه به طولانی بودن مسیر و نداشتن جاذبه های بصری و همچنین نبود استراحتگاههای مناسب بین راهی، دچار خستگی و خواب آلودگی ناشی از یکنواختی مسیر می شوند که این امر می‌تواند در نهایت به بروز حوادث دلخراش منجر شود.

بیش از نیمی از حوادث جاده ای غرب خراسان رضوی در مسیر کویری سبزوار- شاهرود رخ می دهد

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: بیش از نیمی از حوادث جاده ای غرب خراسان رضوی در مسیر کویری سبزوار- شاهرود رخ می دهد که واژگونی خودرو علت اصلی این حوادث جاده ای است.

دکتر کافی افزود: توسعه زیرساخت های خدماتی و رفاهی در طول مسیر سبزوار- شاهرود، که زمینه ساز توقف و استراحت رانندگان شود در کاهش حوادث این مسیر نقش مهمی دارد.

بیشتر بخوانیم:

جاده ششتمد - بردسکن یکی از مسیرهای بحرانی خراسان رضوی است

فرماندار خوشاب: جاده ترانزیتی این شهرستان خراسان رضوی نامناسب است

بهسازی بخشی از جاده ترانزیتی سبزوار - خوشاب آغاز شد

جاده های ۲ طرفه سبزوار با ترافیک بالا و خطرآفرین

رییس پلیس راه سبزوار نیز گفت: جاده های دوطرفه سبزوار همچون مسیر سبزوار- بردسکن، سبزوار- خوشاب، که در مسیر ترانزیتی قرار دارند و جاده سبزوار به جوین و اسفراین نیز در مسیر کارخانه فولاد، دارای عرض کمی هستند که جوابگوی بار ترافیک خودروهای سنگین عبوری نیست.

سرهنگ قاسم نوری افزود: جاده های دوطرفه سبزوار نیازمند توجه بیشتری در زمینه اصلاح شیب شیروانی است تا خسارت و صدمات وارده هنگام بروز حوادث کمتر شود و نیز اصلاح هندسی، تعریض و روکش آسفالت آنها مورد توجه بیشتر راهداری قرار گیرد.

سبزوار، گرانیگاه تردد خودروها در محدوده غرب خراسان رضوی است و می طلبد که نگاهی ملی به وضعیت جاده های آن شده و تنها به اعتبارات استانی و شهرستانی اکتفا نشود.

وی ادامه داد: در کنار نابسامانی وضعیت جاده ها، بیشترین سهم بروز حوادث در مسیر جاده های دوطرفه سبزوار، خطای انسانی شامل سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ است.

سبزوار گرانیگاه ترافیک غرب خراسان رضوی و نیازمند نگاه ملی

رییس پلیس راه سبزوار گفت: با توجه به قرار گرفتن محور شاهرود - سبزوار- نیشابور در شاهراه اصلی غرب به شرق کشور و منتهی به مشهدالرضا، ایمنی بیشتر این محور باید مورد توجه قرار گیرد.

سرهنگ نوری افزود: عمده حوادث جاده شاهرود - سبزوار بر اثر واژگونی خودروها و به سبب خستگی و خواب آلودگی رانندگان روی می دهد، چرا که کمبود مجتمع های رفاهی، تفریحی در این مسیر طولانی، رانندگان را با وجود خستگی مجاب به توقف در این مسیر نمی کند.

وی گفت:‌ سبزوار، به سبب موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در چهارراه آمد و شدهای جاده ای، نقطه کانونی و گرانیگاه تردد خودروها در محدوده غرب استان خراسان رضوی است و این شرایط می طلبد که نگاهی ملی به وضعیت جاده های آن شده و تنها به اعتبارات استانی و شهرستانی اکتفا نشود.

اجرای ۱۰ طرح راهداری در مسیرهای مواصلاتی غرب خراسان رضوی

راههای غرب خراسان رضوی بر اثر حجم بالای رفت و آمدها نیازمند ارتقای بیشتر است که در این راستا افزایش ایمنی، انجام عملیات روکش آسفالت و تعریض برخی مسیرها ضرورت دارد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سبزوار گفت: هم اینک عملیات اجرایی ۱۰ طرح عمرانی در راستای توسعه، بازسازی و بهسازی محورهای ارتباطی شهرستان های غرب خراسان رضوی آغاز و یا فرایند مناقصه و تعیین پیمانکار آن مشخص شده است.

حسن عابدی‌پور افزود: بخشی از عملیات اجرای شیوه خاص آسفالت (اسلاری سیل و میکروسرفیسینگ) در مسیرهای شریانی سبزوار- نیشابور و سبزوار- شاهرود و اجرای روکش آسفالت بخشی از محور رفت و برگشت این مسیرها آغاز شده است.

هم اینک عملیات اجرایی ۱۰ طرح توسعه، بازسازی و بهسازی محورهای ارتباطی شهرستان های غرب خراسان رضوی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: همچنین بهسازی رویه شامل لکه گیری، روکش و نیز "اسلاری سیل" مسیر سبزوار- دوغایی در حوزه سبزوار و نیشابور و نیز روکش حفاظتی محور سبزوار - نیشابور در مجموع به طول ۹ کیلومتر انجام شده است.

عابدی‌پور افزود: اجرای لکه گیری و روکش آسفالت محور سبزوار - بردسکن، جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری و لکه گیری و "اسلاری سیل" محور سبزوار- بردسکن در طول بیش از ۶ کیلومتر اجرا شده است.

وی تصریح کرد: بهسازی و روکش مسیر سبزوار - سلطان آباد (خوشاب) و لکه گیری، درزگیری و روکش آسفالت کمربندی سبزوار از دیگر اقدامات در دست انجام است و روشنایی بخشی از مسیر سبزوار - شاهرود در مجاورت جایگاه های سوخت و ایستگاه پلیس راه و روشنایی خورشیدی پارکینگ های دارای سکوی نماز از دیگر موارد در راستای افزایش ایمنی مسیرها بوده است.

بیشتر بخوانیم:‌

برای بهسازی یک محور ترانزیتی در خوشاب به اعتبارات بیشتری نیاز است

مردم جوین خراسان رضوی بهسازی راه ارتباطی این منطقه را آغاز کردند

لزوم دوبانده شدن جاده های سبزوار

جاده های غرب خراسان رضوی از مسیرهای پرترافیک و خطرناک هستند و این منطقه از لحاظ شاخص راه دچار عقب ماندگی است که اصلاح این وضعیت برای جبران عقب ماندگی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نماینده ۶ شهرستان غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار تکمیل طرح راه آهن، توسعه زیرساخت های فرودگاه، ساخت باند دوم راههای منطقه از مهمترین اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

علی اصغر عنابستانی افزود: ساخت بخشی از باند دوم مسیر جاده‌ای سبزوار - اسفراین از سالهای گذشته آغاز شده و در کنار آن دوبانده کردن جاده های سبزوار - قوچان و سبزوار - بردسکن با شیوه ماده ۵۶ که گرفتن وام از بانک ها برای اجرای پروژه های دولتی است، در مرحله پیگیری قرار دارد.

در کنار تکمیل طرح راه آهن، توسعه زیرساخت های فرودگاه، ساخت باند دوم راههای منطقه از مهمترین اقداماتی است که در دستور کار است.

ایجاد ردیف بودجه جدید برای محور سبزوار - بردسکن

نماینده سبزوار در مجلس گفت: هم اکنون حدود ۲ هزار طرح حوزه راه در کشور منتظر بودجه هستند که همین کار را سخت کرده است اما با توجه به اینکه شاخص راهها در منطقه خراسان و شرق کشور پایین است، این منطقه باید در اولویت نخست قرار گیرد.

عنابستانی افزود: با هماهنگی دولت، طرح جدیدی آماده شد که یک ردیف بودجه مطالعاتی برای محور سبزوار - بردسکن لحاظ شده است و اکنون نیز مطالعات انجام شده تا وارد جدول بودجه شود و برای آن ردیف اعتبار گذاشته شود.

طول مسیرهای جاده‌ای شهرستان سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد، هزار و ۵۲۴ کیلومتر است که ۱۴۳ کیلومتر آن بزرگراه، ۷۰ کیلومتر راه اصلی و بقیه فرعی و روستایی است.

مرکز شهرستان سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.