اخبار سبزوار پيام : اقتصادی





اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 18 آبان 1390 / کد مطلب: 1044 / نظرات: 0

یک مسوول /


بحث‌هاي بازاريابي از مشکلات و دغدغه اصلي مرغداران براي پرورش مرغ ارگانيک‌ است.


بحث‌هاي بازاريابي از مشکلات و دغدغه اصلي مرغداران براي پرورش مرغ ارگانيک‌ است
بهبود کيفيت فرآورده‎هاي خام دامي و توليد غذاي سالم در راستاي تأمين امنيت غذايي يکي از اهداف استراتژيک هر کشوري به شمار مي‌رود، بدين منظور سازمان دامپزشکي کشور از يک سال گذشته طرح توليد مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک را در کشور به اجرا درآورده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، مصرف آنتي بيوتيک‌ها که براي کنترل عوامل بيماري‌زا در طيور با نظر دامپزشکان توصيه و مصرف مي‌شود، به طور طبيعي داراي عوارض جانبي است که از جمله آن ايجاد مقاومت باکتريايي و يا انتقال بخشي از آن به مصرف کنندگان حتي در صورت رعايت ضوابط و مقررات بهداشتي مصرف آن مي‌باشد، لذا به منظور کاهش اثرات آنتي بيوتيک‌ها مثل هر ماده شيميايي ديگر که داراي عوارض جانبي است، بايد به موضوع پيشگيري از بروز بيماري‌ها اهميت بيشتري داد.

استفاده از تکنولوژي‌هاي روز دنيا در پرورش، رعايت شرايط قرنطينه‌اي و بهداشتي، استفاده از نظرات کارشناسان دامپزشکي، مديريت هوشمند و به موقع در واحد و استفاده از نهاده‌هاي سالم و تحت نظارت دامپزشکي مي‌تواند کمک مؤثري در پيشگيري از بروز بيماري با عدم مصرف آنتي بيوتيک را به همراه داشته باشد.

براساس اين گزارش، امروزه در پرورش طيور، ساختار مناسب واحدها بسيار مهم و تأثيرگذار است؛ واحدي با داشتن سيستم تهويه و رطوبت مناسب در فصول مختلف سال، ساختار قابل شستشو و ضد عفوني، امکانات و تجهيزات مناسب توزيع آب و خوراک مي‌تواند شرايط اوليه را براي پرورش مناسب فراهم نمايد، رعايت شرايط بهداشتي و قرنطينه‌اي شامل استفاده به موقع از ضدعفوني کننده‌هاي مناسب، نظارت و کنترل ورود کليه خودروها، افراد، پرندگان، حيوانات موذي و غيره به واحد پرورشي، سالن و انبارهاي نگهداري اقلام مصرفي مي‌باشد، مديريت کود توليد شده و حمل و نقل مناسب آن در پايان دوره نيز در اين امر مؤثر است.

با توجه به مطرح بودن پرورش طيور بدون آنتي بيوتيک براي بررسي ميزان استقبال واحدهاي مرغداري شهرستان سبزوار و اجرايي شدن اين طرح به سراغ واحدهايي که براي اجراي اين طرح اعلام آمادگي کرده بودند رفته اما درد و دل آنان از شيوع بالاي بيماري‌هاي ويروسي در منطقه، تلفات زياد در اين راستا و قيمت پايين مرغ زنده شنيدني است.

عليرضا کارگري، عضوهيات مديره شرکت تعاوني مرغداران گوشتي سربداران سبزوار درگفت‌و‌گو با خبرنگارايسنا – منطقه خراسان، از صدور مجوز براي واحدهاي مرغداري در فاصله‌هاي 400 متري از يکديگر انتقاد کرد.

وي گفت: اين مساله با توجه به شيوع بالاي بيمارهاي ويروسي و هزينه بر بودن انجام تغييرات در سالن‌هاي پرورش، باعث عدم ترغيب مرغداران از طرح توليد مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک مي‌شود.

وي با بيان اينکه درطول سال‌هاي گذشته فاصله بين مرغداري‌ها در حدود 1000 متر بود، تصريح کرد: با توجه به کشورهاي اروپايي که فاصله بين مرغداري‌هاي خود را به 400 متر رساندند اين موضوع را در ايران هم اجرا مي‌کنند اما اين درحالي است که سبزوار با مسايل شيوع انواع بيماري‌ها روبرو است.

مسوول يکي از واحدهاي مرغداري سبزوار نيز از کمبود واکسن‌هاي مورد نياز در شهرستان سبزوار ابراز نارضايتي کرد و اظهار داشت: علاوه بر کمبود واکسن‌هاي مورد نياز، متاسفانه قيمت داروها هم بسيار بالاست.

وي عدم پرداخت تسهيلات بهينه سازي واحدهاي مرغداري را از ديگر مشکلات اين قشر برشمرد و با اشاره به شيوع بيماري‌ها و تلفات بالا در واحدهاي مرغداري، تاکيد کرد: با اين وضعيت براي اجراي طرح پرورش مرغ بدون آنتي بيوتيک، حداقل 30 ميليون تومان لازم است.

وي اظهار داشت: بايد جهاد کشاورزي و دامپزشکي تسهيلاتي با سود کم براي ترغيب مرغداران در اجراي طرح توليد مرغ بدون آنتي بيوتيک قرار دهند.

وي با اشاره به تفاوت قيمت طيور بدون آنتي بيوتيک با مرغ‌هاي معمولي، گفت: اين تفاوت قيمت نيز صرف هزينه‌هاي قرنطينه‌اي، آزمايش و مواد شوينده مي‌شود.

مهدي نودهي، مديرعامل شرکت پرديس قائم سبزوار در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، از تعداد واحدهاي کوچک مرغداري‌ها در شهرستان سبزوار ابراز نارضايتي کرد و اظهار داشت: کنترل اين واحدها کار بسيار سختي است.

وي با بيان اينکه با وضعيت قيمت پايين مرغ و تلفات بالا و عدم حمايت دولت از واحدهاي مرغداري، اجراي طرح توليد مرغ بدون آنتي بيوتيک توجيهي ندارد، افزود: براي انجام برخي تغييرات در ساختار واحدها، نياز به هزينه داريم چرا که به تنهايي قادر به انجام آن نيستيم.

نودهي از کمبود واکسن‌هاي موردنياز واحدهاي پرورش طيور انتقاد کرد.

دکتر ولي الله جغتايي، رييس شبکه دامپزشکي شهرستان سبزوار در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، در خصوص مشکلات توليد مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک در شهرستان، تاکيد کرد: بحث‌هاي بازاريابي از مشکلات و دغدغه اصلي مرغداران براي پرورش مرغ ارگانيک‌ است.

وي با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته فاصله بين واحدهاي مرغداري حدود 1000 متر بود، يادآور شد: بنا به تصميم وزارت جهادکشاورزي، احداث واحدهاي مرغداري از سال گذشته در فاصله‌هاي 400 متري از يکديگر شروع شد.

وي با اشاره به اعتراض کارشناسان شبکه و اتحاديه مرغداران اين شهرستان به موضوع فوق با توجه به بالا رفتن تراکم و آلودگي، تصريح کرد: اگر سالن‌هاي پرورش طيور امکانات بهداشتي، سيستم تهويه، امکانات گرمايشي و رطوبت مناسب را دارا باشند، نزديکي واحدهاي مرغداري مساله‌اي را ايجاد نمي‌کند.

جغتايي به سالن‌هاي به هم چسبيده پرورش طيور در کشورهاي پيشرفته اشاره کرد و گفت: در اين سالن‌ها، به دليل تجهيزات داخل سالن‌ها، مشکلي در پرورش مشکلي طيور به وجود نمي‌آيد.

وي با اشاره به برگزاري کلاس‌هاي آموزشي براي مرغداران جهت توليد مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک، در خصوص کمبود واکسن‌هاي مورد نياز مرغداران به محدوديت‌هاي واردات و حمايت از توليدکنندگان داخلي اشاره و تصريح کرد: با توجه به وجود مشابه ايراني برخي از واکسن‌هاي مورد نياز مرغداران، اما مرغداران به واکسن‌هاي خارجي ترغيب بيشتري دارند.

رييس شبکه دامپزشکي شهرستان سبزوار از اعلام آمادگي 5 واحد مرغداري اين شهرستان براي پرورش مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک خبر داد و بيان داشت: اين واحدها از سوي کارشناسان اداره کل و شبکه بازديد شده‌اند و مقررشده است تا برخي تغييراتي را از لحاظ ساختار بهداشتي در سالن‌هاي خود انجام بدهند.

وي مهمترين تغييرات را در بحث قرنطينه‌اي و بهداشتي دانست و همچنين بر محصور کردن واحدها جهت جلوگيري از ورود حيوانات و يا افراد تاکيد کرد.

وي مشکل و دغدغه اصلي مرغداران را بازاريابي عنوان کرد و گفت: با توجه به اينکه قيمت مرغ زنده کاهش يافته است اين واحدها متضرر شدند بنابراين نگران اين هستند که در صورت پرورش مرغ بدون آنتي بيوتيک اگر قيمت مرغ پايين باشد، عملاً متضرر شوند.

وي خواسته مرغداران را ضمانت براي نرخ ثابت جهت قيمت مرغ، محصولات و نهاده‌هاي موردنياز مرغداران برشمرد و با اشاره به پيشنهاد اداره کل دامپزشکي استان از سال گذشته براي اين طرح، سعي در توجيه کشتارکنندگان و کشتارگاه‌ها براي توجيه مزاياي اين نوع گوشت‌ها و استقبال مردم جهت رفع نگراني واحدهاي مرغداري براي فروش محصول خود تاکيد کرد.

جغتايي با بيان اينکه بعد از انجام تغييرات در واحدهاي مرغداري، بار ديگر بازديد از سوي شبکه دامپزشکي شهرستان جهت صدور پروانه انجام مي‌شود، به ورود جوجه به واحدهاي داراي مجوز پرورش مرغ بدون آنتي بيوتيک با هماهنگي دامپزشکي، ملزوم بودن واحد مرغداري بر رعايت شرايط بهداشتي و قرنطينه‌اي در دوره پرورش، سه بار بازديد در دوره پرورش (15 ، 25 و 38 روزگي ) جهت پرورش مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک توسط کارشناسان دامپزشکي اشاره کرد.

وي به کشتار اين نوع مرغ‌ها در اولين نوبت کشتار، استفاده از نشان تجاري مخصوص براي گوشت‌هاي ارگانيک و حتي استفاده از نام خود مرغداران در اين نشان‌هاي تجاري اشاره کرد.

رييس شبکه دامپزشکي شهرستان سبزوار در خصوص پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليد کننده مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک، افزود: از طريق بانک عامل تسهيلات اين واحدها پرداخت مي‌شود.

وي افزايش تعداد طيورپرورشي در واحد سطح را با توجه به فروش جوجه‌ها بعد از 35 روزگي به عنوان جوجه‌هاي کبابي، افزايش بازدهي و کاهش تلفات براي مرغداري‌ها و تامين سلامت عمومي از جمله مزاياي طرح توليد مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک دانست.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.