اخبار سبزوار پيام : مذهبی





اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 22 مهر 1393 / کد مطلب: 9531 / نظرات: 0

لاریجانی:


مهدویت از مهمترین آموزه های دین مبین اسلام است


مهدویت از مهمترین آموزه های دین مبین اسلام است  رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اندیشه و باور مهدویت از مهمترین آموزه های دین مبین اسلام و در واقع آینه ای تمام نما برای آینده ای حتمی، روشن، فراگیر، مطلوب و موعود در جهان است.
 
'علی لاریجانی' روز سه شنبه در پیامی به نخستین جشنواره سراسری مهدویت ویژه دانشگاهیان پیام نور سراسر کشور در سبزوار افزود: در چارچوب اندیشه و باور مهدویت پیروان تمامی ادیان با اندیشه موعود آخرالزمان تاریخ زندگی بشر را هدفمند می بینند.

در ادامه این پیام که توسط سبحانی فر نماینده مردم سبزوار، جوین ، جغتای خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی، قرائت شد آمده است: فرهنگ مهدویت منبع سرشاری است که هر معتقد به امام قائم(عج) در حد بینش، دانش و تحقیقی که کرده از آن برداشت می کند.

رییس مجلس شوری اسلامی افزود: نگرشی درست به ظهور منجی موعود از سلاله پاک پیامبر اسلام(ص) و درک صحیح از معیارها، ارزشها، مسئولیتها و تلاش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح خود و جامعه رابطه ای قوی و پایدار بر اساس رابطه ولایی بین انسان کامل و رهبری معصوم به شمار می آید.

وی ادامه داد: مهدویت انسانها و جامعه را در برابر تمام بیماریهای فکری و روحی بیمه می کند؛ فرهنگ مهدویت کمبودها را جبران می کند و انسان و جامعه را برای تحقق جامعه آرمانی آماده می سازد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین تفاوت اندیشه مهدویت در دوره کنونی، در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی به رویکرد این آموزه برمی گردد. وی افزود: مهمترین ضلع این تمایز رویکرد فعالانه، راهبردی و هویت سازی آن است.

لاریجانی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران رویکرد متفکران مسلمان و غیرمسلمان به این اندیشه نیز تغییر یافت و دیگر مانند گزاره ای همردیف سایر گزاره های دینی به تحقیق در باره آن پرداخته نشد.

وی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اعتقاد به آرمانهای مهدوی سبب شد چارچوبهای نظری، سنتی و رهیافت توصیفی و گزارش گونه از آموزه مهدویت کمرنگ شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این پیام افزود: حتی این آموزه خاستگاهی شد برای اصول راهبردی تا این آموزه بیش از پیش در متن زندگی مردم وارد شود.

وی گفت: تلاش برای رسیدن به جامعه منتظر پیش از موعود، توجه به نقش و جایگاه امام معصوم علیه السلام در عصر غیبت کبرا و حاکمیت جهانی اسلام به رهبری امام معصوم علیه السلام از عناصر و مؤلفه های چنین رویکردی است.

لاریجانی افزود: آموزه مهدویت و فرهنگ سیاسی برآمده از آن نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

وی در ادامه پیام آورد: به یقین تغییر نگرش عمومی به آموزه مهدویت از یک مساله فرعی به عنصری سیاسی، حماسی و تحول آفرین از دستاوردهای ایدئولوژیک انقلاب اسلامی به شمار می آید.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی با تمسک به این آموزه برای همگان هویتی مهدوی پدید آورد، هویتی که آدمی را به هدفی مقدس در جهت پیگیری آرمانهای بلندش فرامی خواند.

وی افزود: آموزه مهدویت نه تنها 'هویت مهدوی' می سازد بلکه رفتارها، کنشها و هنجارهای جدیدی را که باعث سعادت زندگی انسان می شود پدید می آورد.

لاریجانی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی واژه انتظار که سالها با سکوت و سکون، تحمل ظلم با امید برآمدن دستی از غیب معنا یافته بود مفهومی دیگر یافت.

وی گفت: اینبار 'انتظار' نه در جایگاه عاملی برای خاموش کردن روح سرکش اجتماع، بلکه به مثابه ابزاری برای دگرگون کردن وضع موجود و حرکت به سوی آینده موعود بکار گرفته شد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: انقلاب اسلامی تنها الگوی عملی برداشت صحیح از انتظار در عصر حاضر است بلکه آثار و نتایج شگفتی چون قیام ضد بی عدالتی، تلاش برای پیشرفت و تکامل، مبارزه جویی با ظالمان و عدم همراهی با حاکمان نامشروع را به دنبال داشته است.

وی گفت: حضرت امام خمینی(ره) حکومت جمهوری اسلامی را مقدمه ای برای بیداری جهان اسلام از بردگی مدرن می داند و انتظار ظهور حجت را استمرار اقتدار اسلام تبیین می کند و از این منظر بود که بیان فرمودند 'ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت بکنیم. انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند.'

لاریجانی در پیام خود ادامه داد: با در نظر گرفتن همین رویکرد تحول خواه آموزه مهدویت است که می توان اذعان داشت انتظار ظهور منجی ای می تواند همه دردها را تسکین بخشیده و به بی عدالتیها خاتمه دهد از عواملی به شمار می آید که می تواند اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی را به سوی مقاومت برابر ظلم سوق دهد و تایید آن را در زندگی مسلمانان در قالب فرهنگ جهادی جلوه گر کند که نمونه های متعدد آن را اینک می توان در خیزشهای اسلامی منطقه و نهضت بیداری مسلمین مشاهده کرد.

وی افزود: شناخت و ادراک مهدویت فهم بزرگترین جریان معرفتی و معنوی در طول تاریخ است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی و کاوش این جریان و تبیین آموزه ها و حقیقت آن یک ضرورت است تا جریانی که برای نابسازی و تجلی معرفت دینی و نوسازی فرهنگی و اجتماعی اتفاق می افتد پیوسته زلال و اصیل بماند و مانند همیشه الهام بخش همه آزادیخواهان جهان باقی بماند.

وی در این پیام افزود: برگزاری 'همایش ملی مهدویت' که بیانگر همت و نگاه مشتاق و توام با معنویت دست اندرکاران آن می باشد فرصت مغتنمی است که در ضمن آن می توان به بازخوانی و یافتن معانی ارزشمند اندیشه مهدویت پرداخت و در اینجا ضرورت دارد از تلاش همه عزیزان و صاحبنظران که در انجام این اتفاق معنوی و فرهنگی نقش آفرینی کرده اند تقدیر و تشکر کنم.

رییس دانشگاه پیام نور سبزوار نیز گفت: این جشنواره با محوریت سبک زندگی مهدوی و شرکت 250 نفر از دانشگاهیان پیام نور سراسر کشور برگزار شده است.

'ابوالقاسم امیراحمدی' مهدویت و رسالت دانشگاه، مهدویت و طرح زندگی آرمانی و مهدویت، تهدیدها و فرصتها را سه محور اصلی جشنواره سراسری مهدویت عنوان کرد.

وی افزود: در بخشهای مقاله نویسی، وبلاگ نویسی، نقاشی، طراحی، خوشنویسی، فیلم کوتاه، فیلمنامه، شعر و داستان 200 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

او گفت: این آثار توسط مرکز تخصصی مهدویت قم داوری شده و به آثار برتر هدایایی اهدا می شود.

رییس دانشگاه پیام نور سبزوارافزود: تاکنون هشت دوره مبانی مهدویت به صورت استانی توسط دانشگاه پیام نور سبزوار برگزار شده لذا با توجه با این سابقه به عنوان میزبان نخستین جشنواره سراسری مهدویت انتخاب شد.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان پس از طی سه روز برگزاری در کارگاههای آموزشی جشنواره در سبزوار موفق به اخذ گواهینامه پایان دوره می شوند.

در ادامه این مراسم نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: جریان ولایت و امامت یک جریان بسیار عمیق و گسترده بر اساس معارف قرآن، سنت و در حقیقت جوهره ذاتی دین است.

آیت الله 'حسن عالمی' افزود: بر اساس آیات و روایات دینی منتظر واقعی بایستی دارای ویژگیهایی باشد که 'صابر بودن' را از جمله آنها است.

وی گفت: صابر بودن به معنای دست روی دست گذاشتن نیست بلکه به معنای مقاومت، ایستادگی و تلاش برای اجرای هدف است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی انتظار فرج را به عنوان یک هدف و دستاورد عنوان و بیان کرد: انتظار فرج یک آرمان، ایده و از بهترین اعمال است.

آیت الله عالمی فهم عمیق از حقایق و یافته ها همراه با معرفت و باورعمیق دینی را از الزامات درک زمان غیبت دانست و افزود: بر اساس آیات و روایات مردم زمان غیبت اگر به سبک زندگی امام غائب پایبند باشند از همه امتها برتر هستند.

نماینده مردم شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جشنواره گفت: اعتقاد به مهدویت و انتظار یکی از اعتقادات دینی و مذهبی ما مسلمانان است، اعتقادی که نه بر اساس یک جنبش و به دنبال تبعیضها و ناکارآمدیها بوجود آمده باشد بلکه اعتقادی فطری است.

'رمضانعلی سبحانی فر' افزود: بر مبنای این اعتقاد فطری سوالاتی برای انسان به وجود می آید و نیازهایی که بایستی به آن سوالات پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: چنین نشستهایی فرصتی است تا به این سوالات پاسخهای عقلی، منطقی و دینی داده شود تا از عطش این نیاز فطری برآورده شود.

فرماندار ویژه سبزوار نیز در این جشنواره گفت: یکی از آسیبهای زندگی اجتماعی ما فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی و مهدوی است.

'احمد برادران' افزود: سبک زندگی مهدوی به عنوان یک ضرورت در زندگی اجتماعی مطرح است و همه ما بایستی سعی کنیم زندگی امان را بر این اساس هماهنگ کنیم.

نخستین جشنواره سراسری مهدویت ویژه دانشگاهیان پیام نور سراسر کشور 22 تا 24 مهر ماه در سبزوار ادامه دارد.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.