اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 8 آبان 1392 / کد مطلب: 7163 / نظرات: 0


برگزاری 4 دوره ی آموزشی مهارتی، کشاورزی حفاظتی در سبزوار


رئیس اداره آموزش و ترویج جهادكشاورزي سبزوار با آغاز فصل زراعی سال جاری، از برگزاری 4 دوره آموزشی مهارتی دو روزه تحت عنوان کشاورزی حفاظتی در روداب، ششتمد، قلعه میدان و دولت آباد از بخش مرکزی خبر داد.
مهندس حمید کیانی مهر اظهار داشت این دوره ها به منظور ارتقاء سطح دانش کشاورزان در رابطه با حفظ و اصلاح منابع كشاورزی و محيط زيست با هدف افزايش تولید و پايداری محصول برگزار شد.
رئیس اداره تولیدات جهادکشاورزی بعنوان مدرس دوره افزود در روش کشاورزی حفاظتی بجای استفاده از روش‌های خاک‌ورزی رايج، از خاک‌ورزی حفاظتی بعبارتی بدون خاک‌ورزی يا انواع خاک‌ورزی حداقلی استفاده می‌شود، به اين معنا که زیر و رو شدن خاک در اين روش مثل سیستم رايج خاک ورزی نبوده و دستکم 30 درصد بقايای محصول قبل در سطح خاک حفظ می گردد.
مهندس احمد رحیمی گفت این روش کشاورزی بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه بنا شده و یكی از راه های موثر برای برون رفت از بحران خشکسالی، مدیریت آب و جبران مواد آلی خاک برای اقتصادی كردن كشاورزی است.
وی از دیگر مزایای این روش کشاورزی به کاهش فشردگی خاک، حفظ رطوبت، افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از فرسایش، پیشگیری از به هم خوردن ساختمان خاک و همچنین اصلاح آن، افزایش کارآیی مصرف آب، تنظیم pH و پشتیبانی از جاندارن میکرو و ماکرو خاکزی اشاره داشت.
در خاتمه یادآور می شود 80 نفر کشاورز از آموزش های لازم در زمینه ی کشاورزی حفاظتی بهره مند شدند و به آنها گواهینامه پایان دوره اعطا شد .





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.