اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 23 ارديبهشت 1392 / کد مطلب: 5946 / نظرات: 0


ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی سبزوار نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است


حاشیه نشینی یک پدیده اجتماعی است و این پدیده اختصاص به عصر فعلی نداشته و ریشه در ادوار و اعصار گذشته دارد.

 در ایران قبل از آغاز دهه چهل شهر نشینی رشد کندی داشت و در آستانه دهه چهل حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور در شهرها زندگی می کردند.

 با اجرای طرح اصلاحات ارضی در آن دهه و افزایش در آمدهای نفتی در دهه پنجاه، رشد شهر نشینی شتاب بیشتری گرفت و این رشد چنان سرعت یافت که در سال ۱۳۵۷ جمعیت شهر نشین کشور به ۶۴ درصد رسید و در وضعیت فعلی مطمئنا این نسبت به سود شهر نشینی افزایش یافته است و چون قشر عظیمی از این حاشیه نشینان مهاجرین از روستاها یا شهرهای کوچک هستند مشکل فرا روی آنها این است که کجا سکونت گزینند ؟ آنها در پی تهیه زمین جهت احداث مسکن، به لحاظ ارزانی حاشیه و اطراف شهر به این مناطق روی می آورند و مناطقی را تشکیل می دهند که رفته رفته خود این مناطق خود تبدیل به شهری می شود با حاشیه های مملو از سکونتگاههای غیر رسمی. در این رابطه باید یادآور شد که سبزوار نیز از آن مستثنی نبوده بگونه ای که حاشیه شینان 20 درصد جمعیت شهری این شهرستان را که بعد از کلان شهر مشهد رتبه دار این مهم است را داراست.

 در این راستا سیمای نامطلوب، ساختمان ها تخریب شده و فرسوده، کم عرض بودن گذرگاه ها ومعابر پرپیچ‌وخم، پایین بودن سطح بهداشت عمومی و سلامتی، نبود شغل رسمی و در آمد کافی، فقر فرهنگی و...  را می توان از مشکلات اصلی این معضل نام برد.

کمربند شرق، مانعی جدی برای توسعه حاشیه نشینی

در این رابطه اقدامات شهرداری سبزوار را در بحث حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسیمی از مسئولان امر جویا شدیم که مدیر طرح و برنامه شهرداری سبزوار با بیان اینکه شهرداری گام های خوبی را در بحث جلوگیری از گسترش شهرنشینی برداشته است، گفت: یکی از این اقدامات احداث کمربندی شرق است که تاکنون  حدود 90 درصد از اراضی کمربندی شرق تملک و خسارات به مردم پرداخت شده است.

مرتضی احمدی با بیان اینکه احداث این کمربندی اقدام بزرگی از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری بود، یادآور شد: با احداث این کمربندی، حاشیه‌نشینی کنترل، از رشد بی رویه ساخت و سازها جلوگیری بعمل می آید.

وی با اظهار اینکه احداث کمربند شرق به طور یقین مانعی جدی برای توسعه هر چه بیشتر شهر به سمت حاشیه شینی و ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی، افزود: شهرداری به سهم خود در ارائه خدمات و انجام امور مربوط به پدیده حاشیه نشینی موفق عمل کرده است.

احمدی افزود: فرمانداری که در راس هرم مدیریت شهری قرار گرفته می تواند با هماهنگ کردن همه دستگاه های اجرایی و خدماتی نقش موثرتری در کنترل این معضل شهری داشته باشد و به شهرداری در کنترل این پدیده اجتماعی کمک بیشتری نماید.

ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی سبزوار نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار

اما مسئول امور مهندسین ناظر و سکونت گاه های غیر رسمی سبزوار نیز گفت: سکونت گاه های غیر رسمی محلات نابسامانی هستند که خارج از برنامه رسمی شهری و قانون به صورت خودرو شکل و گسترش یافته اند.

محسن فاضل منش با اشاره به اینکه برای ساماندهی سکونتگاه غیررسمی این شهرستان ستادی به این نام در محل فرمانداری تشکیل شده است، گفت: در این راستا مشاور طرحی را تهیه و ارائه داده و اهدافی چون بسترسازی برای ارتقای محیط شهری، پیش نگری برای آنها، فراهم کردن امکانات اولیه و... را مدنظر قرار داده است.

وی ادامه داد: براساس این طرح، 4 منطقه قلعه نو دهراز، غرب نیروگاه، سه راه قلوه و شرق کال عیدگاه به عنوان محلات سکونتگاه های اصلی غیررسمی براساس سنجش نتایج مدیران شهری انتخاب داد.

مسئول سکونت گاه های غیر رسمی سبزوار  با بیان اینکه مشاور در محلات مختلف کارگاه هایی عمرانی را تشکیل داده است، خاطرنشان کرد: برای شرق کال عیدگاه که به سه منطقه شمالی، جنوبی و میانی تقسیم شده و غرب نیروگاه پروژه عمرانی و اعتبار در نظر گرفته شده است.

فاضل منش به طرح مشاور اشاره کرد و ادامه داد: این طرح به 4 بخش کالبدی، اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی تقسیم شده و اهدافی همچون احداث کمربند سبز، آماده سازی و تسطیح اراضی، آسفالت، بازگشایی معابر، درختکاری، نصب چراغ هایی روشنایی، نظارت بر زمین های بلاصاحب، تغییر کاربری اراضی بلاتکلیف، تهیه سند مالکیت اراضی، تهیه طرح تفصیلی، ایجاد صندوق های محلی، راه اندازی کارگاه های تولیدی، راه اندازی خانه های بهداشت و... را در دستور کار دارد.

وی به جلسه هفته گذشته ستاد سکونتگاه های غیررسمی در فرمانداری نیز اشاره کرد و اذعان داشت: در آن جلسه مقرر شد در نهایت تغییرات کلی طرح یا احتمالا تغییر مکان های مذکور به استانداری جهت ادامه کار اعلام شود.

فاضل منش با بیان اینکه هریک از نهادهای شهرداری، دولت و مردم سهمی در ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی دارند، خاطرنشان کرد: ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی سبزوار به اعتباری بالغ بر حدود 20 میلیارد تومان نیاز دارد.

وی به پیشگام بودن شهرداری در ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی این شهرستان اشاره و ابراز امیدواری کرد با تخصیص بودجه های دولتی به شهرداری اقدامات موثرتری در این زمینه برداشته شود.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.