اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 8 فروردين 1391 / کد مطلب: 2076 / نظرات: 0

رییس اداره حفاظت محیط زیست:


سبزوار از نظر تنوع زیستی با بسیاری استان های كشور برابری می كند


سبزوار از نظر تنوع زیستی با بسیاری استان های كشور برابری می كند  رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: سبزوار از نظر تنوع زیستی با بسیاری از استان های كشور برابری می كند و این ویژگی سبزوار بایستی بیش از پیش معرفی شود.
  
 
' علی خانی ' در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: 212 گونه مختلف جانوری شامل 30 گونه پستاندار ، 143 گونه پرنده و حدود 39 گونه خزنده تاكنون در این شهرستان شناسایی شده است.

وی گونه های شناسایی شده در كل كشور را شامل 194 گونه پستاندار ، 528 گونه پرنده و 196 گونه خزنده ذكر كرد.

وی اضافه كرد: وجود هم كوهستان های مرتفع و هم مناطق كویری در سبزوار و نزدیكی شهرستان به كویر مركزی ایران موجب تنوع اقلیمی و در نتیجه تنوع جانوری خوبی در سبزوار شده است.

وی با اظهار اینكه این شهرستان از نظر آهوان در كشور شناخته شده است، اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار با وسعت 23هزار هكتار یكی از مناطق سه گانه كشور است كه دارای جمیعت بسیار خوبی از آهوان می باشد.

بر اساس سرشماری های زمستانی سال 90 در پناهگاه حیات وحش شیراحمد دو هزار و 533 راس آهو زیست دارند .

وی منطقه حفاظت شده پروند سبزوار و نیز دشت های فیله شور و ملوند واقع در بخش روداب سبزوار كه خارج از منطقه حفاظت شده هستند را هم دارای جمعیت خوبی آهو عنوان كرد.

وی وجود گونه های قابل توجهی از كل و بز و قوچ و میش در پروند این شهرستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: این منطقه می تواند یكی از مناطق خوب كشور از نظر حفاظتی و تعداد جمعیت این گونه ها، با توجه به وسعت كم و اقلیم منطقه باشد.

وی وسعت منطقه پروند سبزوار را 16 هزار و 800 هكتار ذكر كرد و افزود: در این منطقه كوهستانی كویری با وجود نبود منابع آبی جمعیتی حدود یك هزار و 270 راس قوچ و میش ، كل و بز و آهو سرشماری شده اند.

این مسوول وجود 'زاغ بور' در پروند سبزوار را یكی دیگر از ویژگی های این منطقه دانست و گفت: زاغ بور به عنوان یكی از گونه های بومی ایران فقط در كشورما و نواحی غربی پاكستان دیده می شود كه منطقه پروند سبزوار منطقه ای مناسب برای دیدن این گونه است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار اظهار داشت: جذب گردشگران داخلی و خارجی به سبزوار از مزایای وجود گونه های جانوری شاخص در مناطق حفاظت شده شیراحمد و پروند سبزوار است كه در اقتصاد محلی از جمله درآمد زایی و اشتغال زایی موثرند.

وی سفر طبیعت دوستانی از آرژانتین ، اسپانیا و كانادا در دو سال اخیر به سبزوار را از این موارد برشمرد و گفت: این افراد خود تبدیل به مبلغانی برای شناساندن گونه های جانوری سبزوار در دیگر نقاط جهان هستند.

وی معرفی شایسته محیط زیست سبزوار را موجب جذب طبیعت دوستان داخلی و خارجی بیشتری به این شهرستان دانست.

وی با بیان اینكه تنویر افكار عمومی و شناساندن بیشتر مناطق حفاظت شده برای ما مبحثی ملی است ، افزود: معتقدیم باید در مردم علاقمندی نسبت به توانایی های موجود در حیات وحش شهرستان و مزایای آن ایجاد شود .

این مسوول در بخشی از سخنانش فاصله هفت درصدی با استانداردها از نظر سطح مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست در این شهرستان را خاطر نشان كرد و گفت: مكاتبات زیادی برای افزودن مناطق ریوند و كمرقلعه سبزوار به مناطق تحت پوشش سازمان انجام شده است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.