اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی





اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 8 اسفند 1402 / کد مطلب: 15298 / نظرات: 0


بارزترین جلوه جمهوریت/ مشارکتی که اقتدار می‌آفریند


بارزترین جلوه جمهوریت مشارکتی که اقتدار می‌آفریند  نظام جمهوری اسلامی بر ۲ پایه اسلامیت و جمهوریت بنا شده است که انتخابات، به عنوان بارزترین تجلی جمهوریت، در تشکیل و تداوم آن نقشی انکارناپذیر داشته است و بر این اساس رهبران نظام همواره نسبت به مشارکت مردم در عرصه انتخابات توجه و تاکیدی ویژه داشته اند.

به گزارش ایرنا، انتخایات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نیز ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که به طور همزمان ۱۱ اسفندماه برگزار می شود، عرصه یکی دیگر از همه پرسی های نظام اسلامی است که مشارکت گسترده در آن، علاوه بر تشکیل مجالس قوی، می تواند دارای پیام های پیدا و پنهان در عرصه داخلی و خارجی باشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، دفتر سبزوار به منظور بررسی اهمیت انتخابات، ضرورت مشارکت و چالش های پیش روی حضور حداکثری اقدام به برپایی میزگردی با حضور محمدعلی یاوری،‌ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه سبزوار،‌ امین کوشکی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری و مشاور رییس این دانشگاه و علی قربانی،‌ فعال سیاسی و اجتماعی فرهنگی و مسوول کانون جوانه های آموزش و پرورش شهرستان ششتمد کرد که مشروح آنرا در زیر می خوانید.

ایرنا: اصولا چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟

معاون سیاسی،‌ اجتماعی و امنیتی فرماندار ویژه سبزوار گفت: انتخابات بارزترین تجلی جمهوریت در هر نظامی است و جمهوریت به جز با نقش آفرینی مستقیم و اثرگذار مردم در اداره حکومت‌ها اتفاق نمی افتد.

محمدعلی یاوری با اشاره به نظر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش مردم در انتخاب حاکمان و والیان که در نظام اسلامی از آنان به عنوان خادمان و نوکران ملت نام برده می شود،‌ اظهار کرد:‌ اهمیت انتخابات در اثرگذاری مردم در تصمیم گیری و سرنوشت‌سازی برای خود و فرزندانشان است.

وی افزود: ما افتخار آن را داریم که در دوران ۴۵ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۴۰ انتخابات را برگزار کرده ایم که نظیر آن در کمتر کشوری تجربه شده است.

یاوری تشکیل نظام جمهوری اسلامی را بر پایه مردم سالاری دینی عنوان کرد و گفت: نقش مستقیم و برجسته مردم در نظام اسلامی برای همگان روشن است.

وی ادامه داد : یکی از نکات بسیار مهم در تداوم انقلاب اسلامی، ایستادن مردم به پای شعارها، آرمان ها و اهداف انقلاب است.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: اتکا به آرای مردمی، زمینه ساز دستیابی به اهداف و پیشرفت امور در کشور است.

امین کوشکی با اشاره به تفاوت رفتار نظام های حکومتی سلطنتی و مردمی افزود: در نظام جمهوری اسلامی، براساس قرآن، آموزه های دینی و سیره پیامبر (ص) و امامان اطهار (ع) حکومت با نظر و آرای مردم دنبال می شود.

وی به مشارکت مردم در جمهوری اسلامی از ۲ جهت داخلی و خارجی پرداخت و گفت: مشارکت مردم در زمینه داخلی موجب تسهیل در امور و در جنبه خارجی موجب افزایش قدرت چانه زنی در عرصه بین‌المللی می شود.

وی با اشاره به اهمیت مردم سالاری از نگاه دنیا ادامه داد: وجود پشتوانه قوی مردمی در عرصه داخلی و بین المللی موجب قدرت و اقتدار کشور است.

کوشکی، رضایت و اعتماد را از جمله کارکردهای مهم مشارکت مردم برشمرد و گفت: دستیابی به اهداف عالیه نظام و کشور، با توجه به همین کارکرد امکانپذیر می شود.

مسوول کانون جوانه های آموزش و پرورش ششتمد نیز در خصوص ضرورت انتخابات گفت: فرهنگ مشارکت و نقش آفرینی در این عرصه بسیار مهم است که در سال های اخیر در میان دانش آموزان و رای اولی ها نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است.

علی قربانی افزود: همین فرهنگ سازی موجب ایجاد امید و نشاط آفرینی بیشتر در بین دانش آموزان، به عنوان آینده سازان کشور شده است.

وی بر نقش مهم دانش آموزان در میان خانواده ها نیز تاکید کرد و گفت: تأثیرگیری والدین از دانش آموزان در حوزه مشارکت در انتخابات قابل توجه است.

ایرنا: عمده مشکلات و چالش‌های پیش روی مشارکت چیست؟

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه سبزوار گفت: انتخابات، معیار و ملاک ارزیابی میزان دفاع بدنه عمومی جامعه از حیثیت و اقتدار کشور محسوب می شود.

یاوری افزود: در معادلات نظامی در زمان جنگ، مهم ترین برآورد کشورهای متخاصم از طرف متقابل خود، براساس دفاع صرف نیروهای مسلح یا بدنه مردم است.

وی اظهار کرد: کشوری که مردم نیز در کنار و همدوش نیروهای مسلح خود، پای کار دفاع از کشور باشند بدون شک مقتدرتر و نفوذناپذیرتر خواهد بود.

وی ملاک تشخیص این امر در کشورها را "انتخابات" عنوان کرد و افزود: میزان مشارکت مردم در انتخابات نشان دهنده اقتدار و دفاع همه جانبه هر کشور در برابر نیروهای متخاصم ارزیابی می شود.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت انتخاباتی گفت: در هنگام هجوم یک کشور به کشور دیگر، مشارکت انتخاباتی، مهم‌ترین شاخص برای ارزیابی و برآورد میزان قدرت آن کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان در پایین آوردن مشارکت در انتخابات گفت: اکنون بیش از ۵۰ سرویس اطلاعاتی در دنیا مشغول تولید محتوا و طراحی عملیاتی هستند تا مشارکت مردم در عرصه انتخابات را پایین بیاورند.

یاوری با تشریح عوامل داخلی و خارجی در پایین آوردن مشارکت گفت: بخش اعظم عوامل کاهش مشارکت سیاسی، مشکلات داخلی کشور، مباحث اقتصادی و معیشتی تا مسائل فکری، اعتقادی و طرح برخی شبهات پیرامون انتخابات است.

وی ادامه داد: هم اکنون عمده تلاش بیگانگان، ناامیدان داخلی و نیز منافقان بر روی پایین آوردن مشارکت مردم در صحنه انتخابات متمرکز شده است.

وی مهم ترین چالش انتخابات را موضوع مشارکت عنوان کرد و گفت: پرداختن بیش از سه هزار شبکه فارسی زبان و غیرفارسی‌زبان برای بازداشتن مردم از رفتن به پای صندوق های رای، نشان از اهمیت حضور در انتخابات است.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: مهم ترین چالش پیش روی انتخابات شبهاتی است که امروز در ذهن برخی از مردم وجود دارد.

کوشکی افزود: یکی از مهمترین شبهات این است که برخی گمان می کنند انتخاب آنها در گذشته تاثیری در بهبود شرایط زندگی آنان نداشته است.

وی کم‌اطلاعی مردم از وظایف نمایندگان مجلس را از جمله چالش های پیش روی انتخابات عنوان کرد و اظهار کرد:‌ وظایف نماینده از نگاه برخی افراد ساخت جاده، مدرسه و برخی دیگر از امور عمرانی است که اگر انجام نشود، چنین می پندارند که این نماینده خوبی نیست.

وی بی تأثیر بودن رای مردم در انتخاب افراد را از دیگر چالش های مشارکت سیاسی مردم دانست و گفت: رسانه های معاند این حس را القا می کنند که انتخابات به نحوی مهندسی شده است و رای مردم در این عرصه چندان نقشی ندارد.

مسوول کانون جوانه‌های آموزش و پرورش ششتمد نیز با اشاره به اهمیت رسانه ها در فرهنگ سازی، آگاه سازی و روشنگری برای ارتقای مشارکت سیاسی مردم گفت: باید رسانه ها هر چه بیشتر در این زمینه محتواسازی کنند.

قربانی افزود: این محتواسازی می تواند در زمینه نقش آفرینی، امید آفرینی و تبیین دستاوردها باشد.

وی پیشنهاد تشکیل گروه رسانه در ستاد انتخابات را داد و گفت: این گروه می تواند به محتواسازی در راستای ارتقای فرهنگ سیاسی و مشارکت در همه گروه های سنی و اقشار مردم بپردازد.

ایرنا: چه گروه ها و اقشاری می توانند در افزایش مشارکت موثر باشند؟

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه سبزوار گفت: همه افرادی که دل در گرو ایران آباد و اسلامی دارند می توانند در افزایش مشارکت موثر باشند.

یاوری افزود: هر کسی که زبان گویا و مخاطبی دارد حتی به اندازه خانواده خود در این راه تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه وظیفه افزایش مشارکت در انتخابات وظیفه ای همگانی است، افزود: البته بدون شک خواص از جمله استادان دانشگاه، مبلغان دینی، مروجان و معلمان با توجه به نفوذ خود، تکلیف بیشتری در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: همه باید دغدغه مند مشارکت باشند و اگر کسی دلیلی برای نیامدن به پای صندوق رای دارد نیز باید با اقناع سازی به آمدن ترغیب شود.

معاون سیاسی فرماندار سبزوار با اشاره به مشکلات، به ویژه مسائل اقتصادی و معیشتی افزود: اگر اعتراضی هست راهکار آن شرکت در انتخابات است تا افراد جدیدی را متولی سرنوشت خود کنیم.

وی ادامه داد: منتقدان و معترضان باید حتی به شرکت در انتخابات حریص تر باشند چون معتقد به تصمیم سازی جدید و تغییر روند حرکتی کنونی هستند.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: همه مردم، به ویژه اساتید و نخبگان علمی در حوزه مشارکت وظیفه مند و تاثیرگذار هستند.

کوشکی افزود: مردم به نخبگان علمی کشور اعتماد بیشتری دارند و از این رو می توان گفت که نقش آنان در این حوزه برجسته تر می تواند باشد.

ایرنا: آیا احزاب هم نقش تاثیرگذاری در انتخابات دارند؟

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه سبزوار با اشاره به اهمیت احزاب گفت: با وجود فضای سالم و رقابتی در ایام تبلیغات، ما رنگین کمانی از افکار و رویکردهای مختلف سیاسی را در جامعه شاهد هستیم.

یاوری حضور احزاب مختلف را در انتخابات برای مردم جذاب عنوان کرد و افزود: البته مردم نباید احزاب را در ۲ جناح چپ و راست و یا اصولگرا و اصلاح‌طلب خلاصه کنند.

وی با بیان اینکه هم اینک حدود ۴۰ حزب و جریان عمده سیاسی شناسنامه دار در کشور در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: این احزاب در اصول و مبانی یکی هستند ولی رویکردهای متفاوتی را در قبال مسائل مختلف دنبال می کنند.

وی نقش احزاب را در روند انتخابات تاثیرگذار دانست و افزود: آنان همواره آثار و تاثیراتی جدی در معادلات سیاسی کشور ما داشته اند.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری در پاسخ به این پرسش گفت: موضوع احزاب و گروه ها در کشور ما نیاز به آسیب شناسی جدی دارد.

کوشکی افزود: هنوز احزاب نتوانسته اند به معنای واقعی در جامعه ما شکل گرفته و کارکردهای خود را نشان دهند.

وی گفت: در واقع باید مردم احزاب را از خود دانسته و آنان را پیگیر واقعی مطالبات خود بدانند و حال آنکه در کشور ما احزاب چنین نفوذ و کاربردی را در بین مردم ندارند.

وی ادامه داد: اسامی احزاب تنها در زمان نزدیک به انتخابات شنیده می شود و پس از آن فعالیت برجسته ای ندارند.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری در مورد انتخاب اصلح و بهترین افرادی که می توانند در این زمینه به مردم کمک کنند، گفت: فضای علمی و نخبگانی جامعه، باید حس مطالبه گری مردم را،‌ در راستای برنامه محوری در این ایام تقویت کند.

وی افزود: نهادهایی مانند دانشگاه و حوزه باید مردم را در انتخاب اصلح یاری برسانند تا رای دهندگان تنها به شعارهای نامزدها بسنده نکنند بلکه راهکار تقنینی مشکلات را از آنان بخواهند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جمعه ۱۱ اسفندماه برگزار می شود.

حوزه انتخابیه سبزوار شامل شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است که اکنون ۷۱ نفر نامزد بر سر تصاحب آن رقابت دارند.

این حوزه انتخابیه ۳۸۶ هزار نفر واجد شرایط رای دادن دارد که بیش از ۲۰ هزار نفر آنان رای‌ اولی هستند.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.