اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 25 مرداد 1402 / کد مطلب: 15079 / نظرات: 0


تفاهم‌نامه ساخت یادمان استاد حمید سبزواری امضا شد


تفاهم‌نامه ساخت یادمان استاد حمید سبزواری امضا شد رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: تفاهم‌نامه ساخت یادمان استاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب، بین شهرداری و شورای اسلامی شهر سبزوار با انجمن‌ آثار و مفاخر فرهنگی کشور به امضا رسید.

رضا شجاع‌مقدم  اظهار داشت: در نشست مسوولان فرهنگی سبزوار با رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مقرر شد طرح پیشنهادی یادمان استاد سبزواری توسط شهرداری سبزوار ارائه و پس از بررسی های لازم و تصویب طرح، ساخت یادمان در محل آرامگاه وی آغاز شود.

وی تصریح کرد: همچنین نامگذاری ۲۲ خرداد، سالروز درگذشت استاد سبزواری به عنوان "روز سرودهای انقلاب اسلامی" نیز از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی در مرحله پیگیری است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: ایجاد نمایندگی انجمن‌ آثار و مفاخر فرهنگی در شهرستان و ساخت یادمان ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی، از دیگر مطالبات فرهنگی شهرستان سبزوار بود که در این خصوص نیز هماهنگی های اولیه صورت گرفته است.

"حسین آقاممتحنی" مشهور به "حمید سبزواری"، شاعر خوش ذوق و قریحه سبزواری با سرودها و منظومه‌های حماسی پرمحتوا، هنر خویش را در مسیر نهضت اسلامی به خدمت گرفت و با تجسم عینی روزهای سخت انقلاب به عنوان "پدر شعر انقلاب اسلامی ایران" جاودانه شد.

این شاعر فرهیخته در سال ۱۳۰۴ در شهر سبزوار به دنیا آمد و در روز شنبه ۲۲ خردادماه سال ۹۵، در ۹۱ سالگی چشم از جهان فروبست.

از آثار استاد سبزواری می‌توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.

کسب نشان درجه یک فرهنگ و هنر در سال ۷۱، انتخاب به عنوان چهره ماندگار دوره سوم در سال ۸۲ و دریافت نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر در سال ۹۳ از افتخارات این شاعر انقلابی است.

مردم ایران در اوایل انقلاب اسلامی و در دهه ۶۰ با اشعار، سرودها و ترانه‌های انقلابی این شاعر توانمند خاطره‌های زیادی دارند و برخی از این سرودها و ترانه‌ها در خاطر آنان همچنان ماندگار است.

سرودها و ترانه‌هایی چون "خمینی‌ ای امام" که در ۱۲ بهمن ماه سال ۵۷ در فرودگاه مهرآباد به هنگام استقبال مردم از حضرت امام (ره) خوانده شد، "ای مجاهد شهید مطهر" که بلافاصله بعد از شهادت شهید مطهری و در رثای وی سروده شد و "آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو" از معروف‌ترین سروده‌های این شاعر است.

"راه رجا بسته نیست، گرچه رجایی برفت" در سوگ شهادت شهیدان رجایی و باهنر، سرود "رفتند یاران" در رثای شهید بهشتی و یارانش و سرود "همپای جلودار" در مورد جهاد فلسطین و لبنان از دیگر آثار هنری استاد سبزواری است که در خاطره تاریخی مردم ایران جا خوش کرده است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.