اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 24 مرداد 1402 / کد مطلب: 15070 / نظرات: 0


سبزوار لایق و شایسته کسب عنوان پایتخت کتاب ایران است


سبزوار لایق و شایسته کسب عنوان پایتخت کتاب ایران است
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با توجه به نزدیکی رویداد آئین انتخاب پایتخت کتاب کشور، شهرستان سبزوار را لایق و شایسته کسب این عنوان دانست. متن پیام به شرح زیر است:

«سبزوار، دیار سربداران و کتابخوانان

سه‌شنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۲قرار است پایتخت کتاب ایران انتخاب شود. از آنجا که یکی از ۱۲ شهرنامزدی « پایتخت کتاب ایران»، دیار سربداران و کتابخوانان و کتاب دوستان یعنی سبزوار است، به اعتبار مسئولیتم در استان خراسان رضوی نکاتی را متذکر می‌شوم:

«پایتخت کتاب ایران» عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری به این عنوان انتخاب می‌شود. کسب این عنوان  یک بهانه است تا بتوانیم تمام مردم را نسبت به کتاب و کتابخوانی دغدغه‌مند کرده و گامی در جهت تحقق ایران کتابخوان برداریم.

سبزوار همواره در پیوست تاریخی و فرهنگی خود با کتاب و ادب عجین بوده و از دیرباز در عرصه کتاب و کتابخوانی جایگاه شایان توجه داشته است. شهری که ریشه در تاریخ کهن این مرز و بوم داشته و زادگاه عالمان، اندیشمندان، ادیبان و نویسندگان بزرگ است.

شهر دانشوران بیدار و خاستگاه عالمان و فرهیختگان بی‌شماری در طول تاریخ همچون ابوالفضل بیهقی، ابن فندق، واعظ کاشفی، ملاهادی سبزواری، سیدعبدالاعلی سبزواری، دکترعلی شریعتی، محمود دولت‌آبادی، حمید سبزواری و... که هرکدام کتاب یا کتاب‌هایی ارزشمند و ماندگار به یادگار گذاشته‌اند. از این رو  کتاب و کتابخوانی، نویسندگان و عالمان بزرگ با فرهنگ و تاریخ سبزوار عجین شده است.

عناوین فرهنگی و هنری و تاریخی که به این شهر داده می‌شود حاصل پیشینه مردمان این دیار در استقبال از ادب، فرهنگ، هنر و مخصوصا کتاب است. مدیران و کارگزاران سبزوار نیز امروز به فرهنگ  کتاب و کتابخوانی و همچنین کتابخانه عمومی توجه ویژه‌ای دارند و نگاه فرهنگی و کتاب محور در روح این شهر جریان دارد.

این مقدمات را گفتم تا دفاع کنم از انتخاب این شهر با قدمت تاریخی و فرهنگی برای کسب عنوان پایتخت کتاب. به عنوان یک خدمتگزار کوچک فرهنگی در استان به اهتمام تمام مدیران و مردم این شهر به تقویت زمینه‌های توجه به کتاب و ارائه برنامه های خلاقانه، نوآورانه و اثرگذار برای رونق کتابخوانی شهادت می‌دهم. به تلاش مجاهدانه ۲۴ افسر جبهه دانایی (کتابدار) این شهر که در۱۴ کتابخانه عمومی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند شهادت می‌دهم.

به اهتمام جدی تمام مدیران و مسئولان شهری در جهت توسعه فضاهای کتابخانه‌ای و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی شهادت می‌دهم. به استقبال بی‌نظیر مردم فرهنگ دوست و کتابخوان سبزوار از کتابخانه‌های عمومی و فعالیت‌ها و رویدادهای کتاب محور و شرکت شکوهمندانه آن‌ها در جشنواره‌ها و پویش‌های بزرگ کتابخوانی مخصوصا جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در هرسال شهادت می‌دهم.

به مطالبه‌گری و روشنگری رسانه‌ها و خبرنگاران این شهر در جهت توسعه فضاهای کتابخانه‌ای و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی شهادت می‌دهم. به دغدغه‌مندی و پیگیری مجمع خیرین کتابخانه ساز سبزوار، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی و انقلابی این شهر برای ساخت، توسعه و تجهیز کتابخانه و ترویج کتابخوانی شهادت می‌دهم.

در نهایت اینکه داوران عزیز هشتمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران؛ سبزوار نه فقط دیار سربداران بلکه دیارکتاب‌نویسان، کتابخوانان و کتاب دوستان بوده و لایق و شایسته کسب عنوان پایتخت کتاب ایران است. هرچند کسب عنوان پایتختی کتاب انتهای کار نیست بلکه آغاز راهی جدید است در مسیر تحقق ایران کتابخوان.»/ ایسنا




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.