اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 23 مرداد 1402 / کد مطلب: 15061 / نظرات: 0


سبزوار و سودای پایتختی کتاب ایران


سبزوار و سودای پایتختی کتاب ایران سبزوار که در سالیان اخیر پای ثابت نامزدی "پایتخت کتاب ایران" بوده است، امسال با بسیج تمام توان و آمادگی خود و بهره‌گیری از تجارب سالهای گذشته تلاش می‌کند به این عنوان فرهنگی، که گویا چندان هم دور از دسترس نیست، دست یابد.

به گزارش ایرنا، پایتخت کتاب ایران جریانی فرهنگی برای دسترسی آسان شهروندان به کتاب، افزایش سرانه مطالعه و فرصتی ویژه برای جذب بودجه و اعتبار برای توسعه فضای کتابخانه ای و رونق کتاب و کتابفروشی است.

طرح پایتخت کتاب ایران در واقع برگرفته از تجربه ارزشمند یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) است که هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب جهان معرفی می کند و بر این اساس در ایران نیز هر سال یک شهر به این عنوان ملی مفتخر می شود.

انتخاب شهری در کشور به عنوان پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد که اهواز نخستین شهری بود که در سال ۱۳۹۴ این نشان را بر سینه نشاند و در سال های پس از آن به ترتیب شهرهای نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد، شیراز و سنندج عنوان پایتختی کتاب ایران را از آن خود کردند.

اجرای برنامه های متنوع کتابخانه ای، بهره‌گیری از ظرفیت های فرهنگی و ایده های خلاقانه در حوزه کتاب از سوی نهادهای فرهنگی و مردمی سبزوار، امسال این شهرستان غربی خراسان رضوی را در ردیف نامزدهای پایتختی کتاب ایران قرار داده است.

سبزوار، لایق کسب پایتختی کتاب کشور

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: این شهرستان در سالهای گذشته همواره در ردیف نامزدهای برتر انتخاب پایتخت کتاب کشور بود که به جرات می توان گفت که امسال استحقاق و لیاقت کسب این عنوان را دارد.

رضا شجاع مقدم افزود: امسال هشتمین دوره معرفی پایتخت کتاب ایران برگزار می شود که سبزوار در شمار ۱۲ شهر منتخب کشور و تنها شهرستان خراسان رضوی است که به مرحله نهایی پایتختی کتاب ایران راه یافته است.

وی تصریح کرد: بر مبنای اعلام معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال بیش از ۱۰۵ شهر وارد رقابت کسب عنوان پایتختی کتاب ایران شده بودند که ۷۶ شهر به طور کامل مراحل ارسال مدارک و ثبت نام را نیز سپری کردند.

وی گفت: در نهایت و پس از بررسی های صورت گرفته توسط وزارت ارشاد، ۱۲ شهر به عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شده اند که در ۲۴ مرداد و در آیینی با حضور مسوولان و نمایندگان شهرهای منتخب، بطور رسمی رقابت نهایی برای معرفی پایتخت کتاب ایران آغاز می شود.
 

۲۴ مرداد می‌تواند روز مهمی برای سبزوار باشد

۲۴ مرداد، روزی است که کهن‌شهر سبزوار در مرحله پایانی انتخاب پایتخت کتاب ایران در آوردگاهی مهم حضور یافته و پس از پشت سر گذاشتن دهها شهر رقیب در این عرصه، اکنون در لیست ۱۲ شهر نهایی برای انتخاب قرار گرفته و برای عنوانی مهم رقابت خواهد کرد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: انتخاب سبزوار به عنوان پایتختی کتاب از آن رو مهم است که به واسطه آن ورای طنین انداز شدن نام و آوازه سبزوار در کشور، این شهرستان می تواند با دریافت اعتبارات چشمگیر در این حوزه گام بلندی در راستای ایجاد کتابخانه مرکزی خود بردارد.

شجاع مقدم افزود: پس از سالها و به دنبال تلاش های دست‌اندرکاران فرهنگ این شهر و نامزدی سبزوار در چندین دوره پایتختی کتاب ایران، این شهر بار دیگر در آستانه کسب این عنوان مهم قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: اکنون در مرحله پایانی این رقابت فرهنگی، شایسته و بایسته است که مسوولان استانی همچون استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل اداره کتابخانه های عمومی و نیز مسوولان شهرستانی شامل فرماندار ویژه سبزوار، مدیران نهادهای فرهنگی و ۱۵ نفر از مروجان کتاب و تشکل های مردمی با حضوری پررنگ در این آیین و حمایت عملی از این رویداد فرهنگی، نقشی مانا را در تاریخ فرهنگ و کتاب سبزوار ایفا نمایند.

شجاع مقدم ادامه داد: جامعه رسانه ای و فرهنگی سبزوار امیدوار است که دست اندرکاران امر با حضور مثبت و دلگرم کننده خود در مراسم انتخاب پایتخت کتاب ایران، بازویی توانمند و موثر برای رسیدن سبزوار به این عنوان مهم باشند.

خلاقیت در کتابخوانی، سبزوار را به پایتختی کتاب نزدیک کرد

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی سبزوار گفت: فعالیت‌های خلاق کتابخانه‌ای این شهرستان را در سالیان اخیر همواره در شمار نامزدهای پایتختی کتاب ایران قرار داده است.

معصومه فلاحی اظهار داشت: در همین راستا کتابخانه ها ی سبزوار تبدیل به یک پاتوق فرهنگی و فرهنگسرای اجتماعی شده است که با آموزشهای غیرمستقیم و غیر رسمی برای تمام اقشار در تمام گروههای سنی، تاثیر مثبتی بر ارتقای سطح فرهنگ همشهریان ایفا می کند.

وی تصریح کرد: هم اینک بیش از ده ها محفل ادبی و قرآنی به صورت مستمر در کتابخانه های سبزوار برگزار می شود که برپایی محفل ادبی شعر مشکات، حلقه داستانی کویر باهدف توسعه و آموزش داستان نویسی، محفل بوستان خوانی، انجمن مثنوی خوانی به منظور خوانش و نقد مثنوی معنوی، انجمن بیهقی خوانی و انجمن شاهنامه خوانی برای کودکان از آن جمله است.

فلاحی گفت: همچنین محفل "قاصدک قصه گو" با هدف استفاده از ظرفیت مادران قصه گو و اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و ترویجی در بوستان ها و مدارس در مناسبت های ملی و مذهبی و محافل نقد و تفسیر قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه با همکاری اساتید حوزه با بهره گیری از فضاهای کتابخانه ای انجام می شود.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی سبزوار گفت: کارگاههای فرزندپروری نیز برای مادران و پدران توسط استادان دانشگاهی، مکتب ام ابیها، خادمیاران رضوی با هدف تربیت اسلامی و ایرانی برپا می شود.

فلاحی با اشاره به دیگر فعالیت های شاخص کتابخانه های سبزوار افزود: درخشش در دوره های متوالی جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، راه اندازی کتابخانه های کوچک مهربانی در مناطق هشت‌گانه حاشیه های شهر، ساخت پنج باب کتابخانه در مناطق حاشیه و روستاهای پرجمعیت شهرستان با همیاری نیکوکاران و اجرای طرح خلاقانه "پویش بنای کاغذی" با هدف جذب مشارکت مردمی در اهدای کتاب و کمک به ساخت کتابخانه، برخی از این موارد بوده است.

وی ادامه داد: فعالیت باشگاهای کتابخوانی، طرح "جغرافیای مهربان" با همکاری گروه جهادی شهدا و همراهی رادیوفرهنگ ، اهدای بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان به کتابخانه‌های شهرستان سبزوار توسط گروه جهادی شهدا، طرح "صدایت را اهدا کن" با هدف گویاسازی منابع مورد نیاز جامعه نابینایان از دیگر فعالیت های این حوزه بوده است.

سبزوار، طلایه‌دار حوزه تاریخ فرهنگ و کتاب

مدیرعامل انجمن خیران کتاب سبزوار گفت: این شهرستان یکی از شهرهای مهم فرهنگی و ادبی است که در حوزه های تاریخ، فرهنگ و کتاب، طلایه دار بوده و همواره خوش درخشیده است.

مهدی مقصودی افزود: سبزوار شهر مشاهیر و زادگاه عالمان و اندیشمندان بزرگی است که ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی و صاحب اثر ارجمند "تاریخ بیهقی"، ابوالحسن بیهقی نویسنده کتاب "تاریخ بیهق"، ملاحسین واعظ کاشفی صاحب کتاب مشهور روضه الشهدا ، حکیم سبزواری، استاد حمید سبزواری، دکتر علی شریعتی که کتاب کویر او منحصر به فرد است و نیز محمود دولت آبادی نویسنده "کلیدر"، بزرگترین رمان فارسی و دیگر آثار از آن جمله اند.

وی تصریح کرد: این پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی در حوزه کتاب و نیز فعالیت های شاخص سازمانهای مردم نهاد و شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان، سبزوار را همواره در ردیف شهرهای 'پایتخت کتاب ایران' قرار داده است.

مقصودی اظهار داشت: یکی از نکات برجسته حوزه کتاب و کتابخانه در سبزوار، وجود و فعالیت انجمن خیران کتاب است که پنج کتابخانه فعال این شهرستان را ساخته اند و هم اینک نیز سه کتابخانه با همیاری آنان در مراحل ساخت و تکمیل است و در سالهای گذشته نیز میدانی در محله شهرک توحید، در شمال غرب سبزوار به عنوان میدان کتاب ساخته شده است.


انتخاب سبزوار به پایتختی کتاب تحولی فرهنگی در این شهر ایجاد می‌کند

مدیرعامل انجمن خیران کتاب سبزوار گفت: انتخاب سبزوار به پایتختی کتاب، تحولی فرهنگی در این شهر ایجاد می کند که شتاب گرفتن روند ساخت و تکمیل کتابخانه مرکزی سبزوار، به عنوان یکی از مطالبات عمومی و جدی مردم شهرستان، می تواند از این دستاوردهای آن باشد.

مقصودی افزود: جذب منابع مالی، اعطای تسهیلات به فعالان حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی بین شهروندان، از دیگر نتایج این رویداد فرهنگی است که ماحصل آن توسعه فرهنگی این شهرستان خواهد بود.

۱۲۰ باشگاه کتابخوانی با هدف افزایش سرانه مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در بین نوجوانان و جوانان شهرستان سبزوار فعالیت دارند که هزار و ۴۰۰ دانش آموز و نوجوان در این باشگاههای کتابخوانی در مدارس، مساجد، کانون های فرهنگی هنری و محلات این شهرستان عضویت دارند.

شهرستان سبزوار واقع در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد، دارای ۱۰ کتابخانه عمومی نهادی و ۶ کتابخانه مشارکتی است که حدود ۲۴۰ هزار نسخه کتاب در آنها نگهداری می شود.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.