اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 22 خرداد 1402 / کد مطلب: 14999 / نظرات: 0


آیین گرامیداشت پدر شعر انقلاب در سبزوار برگزار شد


آیین گرامیداشت پدر شعر انقلاب در سبزوار برگزار شد  همزمان با هفتمین سالروز درگذشت استاد حمید سبزواری، آیین گرامیداشت یاد پدر شعر انقلاب، عصر دوشنبه با حضور مسوولان شهری و اقشار مختلف مردم در جوار آرامگاه وی در سبزوار برگزار شد.

 معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در این مراسم خاطرنشان کرد: دیار کهن بیهق و خاستگاه نهضت شیعی سربداران در طول تاریخ ایران و نیز دوران انقلاب اسلامی ظرفیت‌های کم نظیری را از خود به نمایش گذاشته است.

حسین ابراهیمی کردیانی افزود: یکی از ظرفیت‌های شهرستان سبزوار وجود مفاخر، مشاهیر و علمای بزرگ در طول تاریخ بوده که سهمی بزرگ در شکل گیری تمدن و فرهنگ ایران اسلامی داشته و همواره مورد تکریم نیز بوده‌اند.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نیز اخیرا در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ملی بزرگداشت شهدای سبزوار و نیشابور از ظرفیت‌های تاریخی و تمدن ساز این خطه همچون "حمید سبزواری" یاد کردند که مایه مباهات و افتخار است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار یادآور شد: استاد حمید سبزواری، خالق سرودهای انقلاب اسلامی، چهره فاخر، مانا و ارزشمند ملی است که مظلوم واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع ایجاد اِلمان و نمادی فاخر در محل آرامگاه وی از سوی انجمن مفاخر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرحله پیگیری قرار دارد، تصریح کرد: با احداث نما و فضاسازی درست بستری فراهم خواهد شد که آرامگاه وی به پایگاهی فرهنگی و ادبی و یک جاذبه گردشگری تبدیل شود.
 اجرای سرود، مرشدخوانی با محوریت اشعار استاد سبزواری و نثار گل بر مزار این شاعر بلند آوازه از برنامه‌های آئینن هفتمین سالروز درگذشت پدر شعر انقلاب بود.

حسین آقاممتحنی، معروف به حمید سبزواری، شاعر معاصر، که پدر شعر انقلاب نیز لقب گرفته است در سال ۱۳۰۴ در شهر سبزوار به دنیا آمد و سحرگاه شنبه ۲۲ خردادماه سال ۹۵ در سن ۹۱ سالگی در تهران چشم از جهان فروبست.

از آثار استاد سبزواری می‌توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.

کسب نشان درجه یک فرهنگ و هنر در سال ۷۱، انتخاب آن مرحوم به عنوان چهره ماندگار دوره سوم در سال ۸۲ و دریافت نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر در سال ۹۳ از افتخارات این شاعر انقلابی است.

مردم ایران در اوایل انقلاب اسلامی و در دهه ۶۰ با اشعار، سرودها و ترانه‌های انقلابی این شاعر توانمند خاطره‌های زیادی دارند و برخی از این سرودها و ترانه‌ها در خاطر آنان همچنان ماندگار شده است.

سرودها و ترانه‌هایی چون "خمینی‌ ای امام" که در ۱۲ بهمن ماه سال ۵۷ در فرودگاه مهرآباد به هنگام استقبال مردم از حضرت امام (ره) خوانده شد، "ای مجاهد شهید مطهر" که بلافاصله بعد از شهادت شهید مطهری و در رثای وی سروده شد و "آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو" از معروف‌ترین سروده‌های این شاعر است.

"راه رجا بسته نیست، گرچه رجایی برفت" در سوگ شهادت شهیدان رجایی و باهنر، سرود "رفتند یاران" در رثای شهید بهشتی و یارانش و سرود "همپای جلودار" در مورد جهاد فلسطین و لبنان از دیگر آثار هنری استاد سبزواری است که در خاطره تاریخی مردم ایران جا خوش کرده است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.