اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 30 بهمن 1396 / کد مطلب: 12717 / نظرات: 0


گزارشی ازمشکلات حاشیه شهر سبزوار که ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد


گزارشی ازمشکلات حاشیه شهر سبزوار که ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد مناطق حاشیه شهر سبزوار با جمعیت۵۰ هزار نفری دچار محرومیت و کمبود امکانات شهری شده است.

برای سامان دهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بازآفرینی محلات ناکارآمد در سال ۹۳ سند ملی راهبردی احیا، به سازی، نوسازی و توانمند سازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با محوریت وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسید.

پس از برگزاری نخستین همایش ملی بازآفرینی کشور، شهرستان سبزوار نیز به‌عنوان مرکز آزمایشی(پایلوت) اجرای طرح‌های بازآفرینی انتخاب شد. طی چند سال اخیر با الحاق محلات شرق عیدگاه، نیروگاه، کلاته سیفر، قلعه‌نو، شرق صالح‌آباد ، اسلام‌آباد، جعفرآباد و زرگرها به محدوده شهری موضوع حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی به‌ یکی از معضلات جدی سبزوار تبدیل‌شده است.

مدیریت شهری سبزوار با ایجاد ستاد بازآفرینی شهر پس از شناسایی مشکلات و کمبودهای ساکنان این مناطق اجرای ۱۱۳ راهکار با همکاری نهادهای مختلف را در دستور کار قرار داده، ولی همچنان باگذشت چندین سال، ساکنان این مناطق با جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر از کمبود امکانات و رعایت نشدن عدالت در توزیع امکانات شهری رنج می‌برند.

مشکل بازگشایی نشدن برخی از معابر وخیابان ها

یکی از ساکنان محله کلاته سیفر بابیان این که این محله از مشکل بازگشایی نشدن برخی از معابر و خیابان‌ها رنج می‌برد، افزود: قبل از این که روستای کلاته سیفر به شهر الحاق شود، باید طرح هادی روستایی در این روستا اجرایی می‌شد و اکنون بازگشایی معابر این محله برای ساکنان و شهرداری سبزوار هزینه سنگینی دارد.

علی‌اکبر کلاته سیفری افزود: به دلیل روند کند بازگشایی معابر، ارائه خدمات شهری همانند اتوبوس، تاکسی و … به اهالی محله صورت نمی‌گیرد و باگذشت چندین سال از الحاق این محله به محدوده شهری از خدمات محروم مانده است.

وی تعداد ساکنان محله کلاته سیفر را حدود ۷۰۰ خانوار دانست و بیان کرد: باگذشت چندین سال از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل بی‌مهری مسئولان تاکنون پارک و فضای سبزی برای استفاده ساکنان این محله ایجاد نشده است.

وی همچنین نبود پارک برای بازی کودکان، سالن ورزشی، نبود شبکه فاضلاب مناسب، نبود درمانگاه، خاکی بودن محوطه مدارس و فرسودگی مدارس را از مهم‌ترین مشکلات محله کلاته سیفر اعلام کرد.

حل معضلات حاشیه سبزوار نیازمند مساعدت دستگاه‌های اجرایی است

عضو ستاد بازآفرینی شهری سبزوار نیز گفت: بخشی از وسعت شهر سبزوار در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین قرار دارد و این مناطق شامل محلات شرق عیدگاه، نیروگاه، کلاته سیفر، قلعه‌نو، شرق صالح‌آباد ، اسلام‌آباد، جعفرآباد و زرگرهاست که از سال ۸۴ به محدوده شهری الحاق شدند.

علی‌اکبر فروغی مقدم افزود: وسعت شهر سبزوار سه هزار و ۷۵۴ هکتار است که در حدود ۸۰۰ هکتار آن سکونتگاه غیررسمی قرار دارد.

وی ادامه داد: برای طرح سامان دهی سکونتگاه‌های غیررسمی، ستاد بازآفرینی شهری سبزوار به‌عنوان مرکز آزمایشی (پایلوت) کشوری در این شهرستان تشکیل شده و حل معضلات مناطق حاشیه‌نشین مساعدت تمامی دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار بابیان این که از یک دهه اخیر سه راهکار برای مقابله با پدیده حاشیه نشینی در شهر سبزوار و سایر شهرها اجراشده است، بیان کرد: در مرحله اول مقابله با حاشیه‌نشینی به‌صورت ضربتی بود و شهرداری ساخت‌وسازهای بدون دریافت پروانه در حاشیه شهر را تخریب می‌کرد اما این اقدام نتوانست مانعی در ساخت‌وساز بی‌رویه باشد.

فروغی تصریح کرد: در مرحله دوم مقابله با حاشیه‌نشینی، مدیران شهری با ایجاد کمربند در شرق شهر سبزوار و دیگر بخش‌ها مانعی درروند توسعه حاشیه‌نشینی ایجاد کردند بنابراین این اقدام تأثیر مثبتی در گسترش بی‌رویه ساخت‌وسازها و حاشیه‌نشینی داشته است.

وی گفت: مرحله سوم نیز پذیرش پدیده حاشیه‌نشینی از سوی مسئولان و مدیران شهری است.

در این گام مرحله تعیین تکلیف ساخت‌وسازهای غیرقانونی در دستور کار قرارگرفته و طرح سامان دهی حاشیه‌نشینی به لحاظ فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، عمرانی و اقتصادی اجرا می‌شود.

عضو ستاد بازآفرینی شهری سبزوار بابیان این که مدیران شهری و شورای شهر باید با نگاه و نگرش مثبت به بازآفرینی سکونتگاه های رسمی شهر بپردازند، یادآور شد: راه‌اندازی پایگاه‌های اجتماعی و سلامت، توسعه مهدهای کودک، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، ایجاد کارگاه‌های حمایتی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کتابخانه و مراکز فرهنگی، توسعه فضای سبز و پارک‌ها از نیازهای ضروری در مناطق حاشیه‌نشینی است که اعضای شورای شهر و مسئولان شهری باید به آن توجه کنند.

اجرای ۱۱۳ راهکار در سکونتگاه‌های غیررسمی سبزوار

معاون برنامه‌ریزی فرماندار سبزوار نیز بابیان این که ۲۰ درصد از جمعیت و ۱۵ درصد از مساحت این شهرستان به‌عنوان محلات بازآفرینی محسوب می‌شود، افزود: بر اساس مطالعات اولیه ۴۰ هزار نفر از جمعیت سبزوار در سکونتگاه‌های غیررسمی سبزوار شناسایی‌شده بودند ولی هم اکنون با به روز رسانی مطالعات به تعداد ۵۰ هزار نفر افزایش‌یافته است.

حسن پارسی پور افزود: اجرای ۱۱۳ راهکار در سکونتگاه‌های غیررسمی سبزوار در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و پروژه‌های احداث پارک، احداث مدرسه ابتدایی، کمربندی، پایگاه بهداشت، راه‌اندازی هفت مهدکودک، احداث مدارس، کتابخانه و سرای محله در حال اجراست.

وی با اشاره به شناسایی محلات جدید در سکونتگاه‌های غیررسمی با به روز رسانی مطالعات، افزود: محلات جدید ضلع جنوبی مصلای تاریخی سبزوار و بخشی در پشت هتل کاملیا به‌عنوان مناطق سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی‌شده‌اند.

اختصاص ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی

معاون برنامه‌ریزی فرماندار سبزوار با اشاره به اختصاص دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی برای توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی سبزوار، بیان کرد: این میزان اعتبار برای احداث کلانتری، راه‌اندازی سرای محله و احداث کتابخانه در این مناطق اختصاص‌یافته است.

پارسی پور ادامه داد: همچنین طی امسال دو هزار تن قیر برای آسفالت معابر حاشیه شهر اختصاص‌یافته است. وی تصریح کرد: برای ارائه خدمات به ساکنان حاشیه شهر از محل اعتبارات دولتی احداث دو پارک در محله نیروگاه و قلعه‌نو دهراز پیش‌بینی‌شده است.

معاون برنامه‌ریزی فرماندار سبزوارانجام فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی از محل اعتبارات ادارات شهرستان سبزوار را مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی دانست و گفت: طی مدت اجرای برنامه توانمندسازی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از محل ادارات دولتی سبزوار در این مناطق هزینه شده است.

پارسی پور بابیان این که هم اکنون سه سال از برنامه اقدام در سکونتگاه‌های غیررسمی سبزوار سپری‌شده و برنامه پایدارسازی اقدامات بازآفرینی محلات هدف برای سه سال آینده تدوین‌شده است، افزود: با برنامه جدید برنامه‌های اقدام محلات هدف پایش و بررسی و برنامه‌های نیمه‌تمام با تأمین اعتبار تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی اشتغال‌زایی بر اساس نیازسنجی در سکونتگاه‌های غیررسمی سبزوار، بیان کرد: برای رونق اشتغال‌زایی ساکنان این مناطق پس از دریافت گواهی مهارت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد به متقاضیان داده می‌شود.

ایجاد ۱۰۰ شغل طی امسال برای ساکنان حاشیه سبزوار

معاون برنامه‌ریزی فرماندار سبزوار از اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات مشاغل خانگی شهرستان سبزوار به ساکنان حاشیه شهر سبزوار خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی به ساکنان این مناطق اختصاص‌یافته و برای بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد شد.

راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری محله‌ای

پارسی پور با اشاره به راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری محله‌ای در سکونتگاه‌های غیررسمی سبزوار، گفت: این دفاتر به‌عنوان حلقه ارتباطی ساکنان این مناطق با مسئولان اجرایی برای رفع مشکلات محسوب می‌شوند که هم‌اکنون در مناطق کال عیدگاه، نیروگاه، صالح‌آباد و کلاته سیفر راه‌اندازی شده است.

اختصاص ۳ درصد بودجه شهرداری سبزوار به سکونتگاه‌های غیررسمی

معاون معماری و شهرسازی شهرداری سبزوار نیز با اشاره به بودجه ۲۱۶ میلیارد تومانی شهرداری برای سال آینده گفت: در این بودجه حدود ۳ درصد از مجموع بودجه به میزان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به سکونتگاه های غیر رسمی سبزوار همانند محلات شرق کال عیدگاه، پشت نیروگاه، صالح آباد، قلعه‌نو و کلاته سیفر اختصاص‌یافته است.

مرتضی احمدی افزود: این میزان اعتبار برای انجام فعالیت‌های زیرسازی، آسفالت و خدماتی در سکونتگاه‌های غیررسمی سبزوار هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین طی یک ماه اخیر محله قدس (جنوب جایگاه نماز جمعه سبزوار) به سکونتگاه‌های غیررسمی سبزوار اضافه‌شده است.    میلاد کلاته/روزنامه خراسان 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.