گفتگو سبزوار پيام





گفتگو / تاریخ: 12 مهر 1402 / کد مطلب: 15160 / نظرات: 0


افزایش پایش زیستگاه پرندگان در سبزوار


افزایش پایش زیستگاه پرندگان در سبزوار  رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: همزمان با فصل مهاجرت پرندگان شکاری به ویژه گونه "هوبره" به کشور، عملیات پایش و بازرسی از زیستگاه پرندگان و مناطق حفاظت‌شده زیستی در این شهرستان شدت یافته است.

محمدرضا بسملی اظهار کرد:‌ با توجه به آغاز فصل سرما و فرارسیدن زمان مهاجرت پرندگان شکاری به کشور و تجربیات گذشته مبنی بر اقدام غیرقانونی برخی افراد سودجو و فرصت طلب برای زنده گیری، شکار و قاچاق گونه های یاد شده، گشت های محیط بانان در مسیر کویری منطقه بیشتر شده است.

وی افزود:‌ در این راستا زیر نظر قرار دادن افراد سابقه دار و رصد فعالیت های افراد با بهره‌گیری از تجارب و شیوه های اطلاعاتی، به کارگیری نیروهای زبده و فراهم نمودن وسایل و تجهیزات کافی و آماده به کار به منظور انجام عملیات های شتابی و تعقیب و گریز مورد تاکید است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: همچنین برقراری ارتباط با همیاران و مخبران محلی به منظور دریافت اخبار مستند و برخورد پیشگیرانه با متخلفان با ایجاد گشت های سیار و کنترل مبادی خروجی و ورودی مناطق بر اساس آمار و اطلاعات و کشفیات سنوات گذشته، مکاتبه با فرمانده انتظامی با هدف بیان موضوع و درخواست همکاری و کمک در شناسایی و برخورد با متخلفان با ایجاد گشت های مشترک مورد توجه قرار گرفته است.

بسملی افزود: تهیه بنرهای حاوی اطلاعات در خصوص پرندگان شکاری و گونه هوبره، بهره گیری ار رسانه ها و فضای مجازی و بازتاب کشفیات صورت گرفته در رسانه ها و روزنامه ها، آموزش جوامع محلی و تهیه بانک اطلاعاتی متخلفان شکار پرندگان با استفاده از کشفیات صورت گرفته از دیگر این موارد است.

وی گفت:‌ شهروندان و همیاران طبیعت در صورت مشاهده شکار،‌ زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری مراتب را از طریق شماره تماس ۰۵۱۴۴۴۴۹۳۰۳ به اداره محیط زیست سبزوار اطلاع دهند.

قوچ و میش، کل و بز، آهو، روباه، کاراکال، گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمچه و پرندگانی نظیر بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری در مناطق حفاظت‌شده "پروند" و "شیر احمد" شهرستان سبزوار هستند.ایرنا



نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.