گفتگو سبزوار پيام





گفتگو / تاریخ: 18 آذر 1390 / کد مطلب: 1268 / نظرات: 2


آرامگاه بقراط برای تبدیل به موزه در اختیار سازمان نظام پزشكی قرار می گیرد


آرامگاه بقراط برای تبدیل به موزه در اختیار سازمان نظام پزشكی قرار می گیرد
آرامگاه بقراط برای تبدیل به موزه در اختیار سازمان نظام پزشكی قرار می گیرد 
رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سبزوار از واگذاری آرامگاه بقراط التولیه این شهر به سازمان نظام پزشكی برای تبدیل آن به موزه تاریخ و پژوهش با گرایش پزشكی خبر داد. 
   
 ' حشمت اله متین فر '  افزود: این بنا طبق قراردادی پنج ساله در اختیار سازمان نظام پزشكی قرار می گیرد كه در صورت تمایل این سازمان این قرارداد قابل تمدید است.

وی با اشاره به مشخص شدن بهره بردار آرامگاه بقراط التولیه طبق مصوبه كارگروه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سبزوار ، گفت: كارمرمت و محوطه سازی این بنا هم در مراحل پایانی قرار دارد.

وی با اشاره به اینكه این عملیات از اواسط سال 89 همزمان با آزاد سازی حریم آرامگاه آغاز شده، افزود: در بحث مرمت كار نصب درب و پنجره ها و بند كشی و در قسمت محوطه سازی ، ایجاد فضای سبز آن باقی مانده است.

وی علت به طول انجامیدن مرمت این بنا را نبود اعتبار و تامین اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات اضطراری ذكر كرد و افزود: كار مرمت آرامگاه بقراط التولیه به طور مداوم و با كیفیت امسال انجام شد.

وی پیش از این در گفت و گو با ایرنا مرمت بنای آرامگاه بقراط التولیه را شامل تعویض آجرهای فرسوده ، پاكسازی جداره از سیمان سفید روكش شده و بند كشی ساختمان ذكر كرده بود .

آزاد سازی حریم بنای تاریخی آرامگاه بقراط التولیه كه در محدوده یكی از آموزشگاه های سبزوار واقع شده بود در اوایل تابستان سال 89 انجام شد.

حاج محمد تقی سبزواری ملقب به بقراط التولیه طبیب و ادیب سبزواری دوارن قاجاریه است .

وی علاوه بر طبابت در ادبیات و سرودن شعر نیز دست داشته كه از جمله آثار او می توان به 'مقصر بی گناه' ، 'شهر تاریك' و 'دزدان پاریس' و دو اثر به جا مانده از وی در زمینه پزشكی شامل 'علاج امراض' و 'حفظ صحت' اشاره كرد.

بقراط التولیه در سال 1308 هجری شمسی در زادگاهش سبزوار در گذشت ،آرامگاه بقراط التولیه كه مقابل موزه مردمشناسی و نزدیكی آرامگاه اسرار واقع شده در سال 1381 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید.ایرنا

 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


م -ب
این موزه قرار بود 4سال پیش باز گشایی شود بی صبرانه منتظریم.