اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 3 آذر 1395 / کد مطلب: 11718 / نظرات: 0

هشدار فرماندار سبزوار:


ریزش قناتها خطری جدی است


ریزش قناتها خطری جدی است  فرماندار ویژه سبزوار گفت: تخریب و ریزش 70 درصد از 13 رشته قنات موجود در این شهرستان خطری جدی است که مسئولان باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند.

احمد برادران در نشست بررسی وضعیت قناتهای سبزوار افزود: براساس اعلام اداره های جهاد کشاورزی و امور آب 60 هکتار از بافت شهر سبزوار در معرض خطر ریزش قناتها قرار دارد.
وی ادامه داد: ظرف چند سال اخر بخش مهمی از ساختمانهای مسکونی بدون ضابطه در مسیر قناتها بنا شده اند که این موضوع موجب ریزش و انسداد مسیر حرکت آب در این سازه های آبی و میل چاههای آنها شده است.
فرماندار سبزوار گفت: بخش مهمی از روان آبها نیز بخاطر انسداد مظهر قناتهای این شهر در کانالها جمع شده که به دلیل ریزش برخی از آنها در سالهای گذشته خسارتهای جانی و مالی زیادی به مردم وارد شد.
وی خطر ریزش قناتها را در سطح شهر سبزوار یک تهدید امنیتی و اجتماعی توصیف و بیان کرد: مسئولان شهرداری، جهاد کشاورزی و امور آب ناحیه سبزوار تکلیف دارند با برنامه ریزی مدون این مشکل را حل کنند.

* فقدان نقشه مدون وضعیت قناتها
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز در این نشست گفت: نقشه مدونی از وضعیت قناتها، میزان روان آبهای موجود در آن و کانالهای فرعی ایجاد شده توسط مردم وجود ندارد.
منصور برغمدی افزود: براساس آمارهای رسمی 13 رشته قنات زیر سطح سبزوار شناسایی شده اما به گفته مقنیان تعداد بیشتری قنات در این شهر وجود دارد که بخشی از آنها مسدود است اما نقشه ای از آنها در دسترس نیست.
وی ادامه داد: باید با همراهی مالکان، مسیر قناتها را لایروبی و زمینه برای خروج آب جمع شده در زیر شهر سبزوار فراهم کرد.
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار همچنین گفت: سازمان جهادکشاورزی موظف به مرمت و بهسازی قناتهای واقع در خارج از محدوده شهرها است بنابراین مرمت قناتهای داخل محدوده شهری برعهده شهرداری و امور آب منطقه ای می باشد.

* شهرداری مسئول مرمت قناتها نیست
شهردار سبزوار نیز در این نشست گفت: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب و قانون شهرداریها، شهرداری سبزوار یک نهاد غیردولتی است و مسئولیتی در قبال مرمت و لایروبی قناتها ندارد.
سید علی کوشکی افزود: با این وجود شهرداری سبزوار سال 1385 طرح مطالعات قناتها را آغاز کرد اما از آن زمان تاکنون هیچ اداره ای برای کمک به شهرداری اعلام آمادگی نکرده است.
وی ادامه داد: شهرداری در کنار سایر ادارات و نهادهای دولتی آمادگی اجرا و تکمیل طرح مطالعات قناتهای شهرستان را دارد اما به تنهایی مسئولیتی در این زمینه ندارد.

* مطالعات قناتهای سبزوار کامل نیست
مدیر امور آب ناحیه سبزوار هم گفت: طرح مطالعات قناتهای سبزوار که توسط شهرداری اجرا شده کامل نیست و باید طرح دیگری در این زمینه ارائه شود.
سبزوار یک ششم قناتهای خراسان رضوی را در خود جای داده است. قدمت برخی قناتهای سبزوار به دو هزار و 500 سال می رسد.ایرنا/101




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.