گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 23 دي 1392 / کد مطلب: 7725 / نظرات: 0


وقف های جالب با نیت های شگفت انگیز


وقف های جالب با نیت های شگفت انگیز  وقف پر طاووس، سایت اینترنتی، یک فنجان آب، یک درخت انار و ... از جمله

وقف های جالبی است که افراد دوست دارد علت وقف آنها را بدانند.
به گزارش ایرنا از سازمان اوقاف و امور خیریه، وقف از باسابقه ترین میراث ارزشمند اسلامی است که از صدر اسلام تاکنون در همه جوامع مسلمان به شدت مورد توجه بوده است و به رغم همه فراز و نشیب ها، حوادث، دگرگونی ها و تلاطم هایی که در عمر طولانی خود با آنها دست به گریبان هستیم، دستاوردها و آثار بسیار ارزشمند و مؤثری در زمینه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... برجای گذاشته است و همچنان می تواند به عنوان یکی از مؤثرترین حکم الهی در عرصه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جوامع اسلامی مطرح باشد.

در آیاتی از قرآن کریم، هدف انفاق و گرفتن صدقه، تزکیه نفس و رسیدن به «برّ» و نیکی ذکر شده است.

خداوند در آیه 29 سوره آل عمران می فرماید: هرگز به مقام نیکوکاران (و خاصان خدا) نخواهید رسید مگر آن که، از آنچه دوست می دارید (و بسیار محبوب است) انفاق کنید.

شأن نزول این آیه وقف و صدقه است. با نزول این آیه، کسانی چون «ابوطلحه انصاری» به فکر صدقه دادن و وقف کردن بهترین اموال خود افتادند. این آیه، راه رسیدن به «بر» را، انفاق چیزهایی دانسته که مورد علاقه و محبت انسان است و روشن است که «بر» چه به معنای ثواب از جانب خدا و یا انجام فعل خیری که پاداش الهی را به دنبال دارد، مصداق اصلی و حقیقی آن، قرب الهی و سعادت و کمال ابدی انسان خواهد بود.

بخش عمده نیاتی که واقفان دوراندیش و نیکوکار در طول تاریخ وقف در نظر گرفته اند به رفاه عمومی، فقرزدایی و عدالت اجتماعی مربوط می شود.

اگر ما نگاهی هر چند گذرا، به تاریخ وقف و مضمون وقف نامه ها بیاندازیم به خوبی در می یابیم که واقفان خیر و دوراندیش تمام زوایا و جوانب نیازها را در نظر گرفته اند.

این گزارش قصد دارد، وقف های جالب و یا نیات شگفت انگیز واقفان خیر و نیک اندیش کشور که نشان از خیرخواهی مردم عزیز و مسلمان ایران اسلامی است را بازخوانی کند:

** وقف برای تامین گوشت

در منطقه «بشرویه» استان خراسان جنوبی موقوفه ای وجود دارد به نام «بند گربه ای» که صاحب این زمین آن را برای جلوگیری از اذیت و آزار گربه ها وقف کرده است.

همان طور که می دانید در گذشته نگهداری گوشت در خانه ها به راحتی امروز امکانپذیر نبود و گاه اتفاق می افتاد که تکه گوشت موجود در خانه توسط گربه ای ربوده می شد.

پس از این وقف، دیگر صاحب خانه در بشرویه حق نداشت گربه را به دلیل ربودن گوشت مورد اذیت قرار دهد.

همچنین حق نداشت افراد خانواده را به دلیل سهل انگاری در نگهداری گوشت تنبیه کند بلکه با مراجعه به شخصی که زمین گربه ای در دست او بود، وجه گوشت ربوده شده را دریافت می کرد و بدین سان محبت و عطوفت در میان مردم گسترش یافته و از رفتارهای خشن و غیر اسلامی کاسته می شد.

** وقف کتابفروشی برای ترویج کتابخوانی

وقف مغازه کتابفروشی به عنوان نخستین وقف سال جاری در شهر بابک ثبت شده است.

این وقف با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و شناخت سیره اهل بیت(ع) بعمل آمده است.

صفر غضنفری از خیران نیکوکار شهرستان شهربابک است که در یک اقدام خداپسندانه فرهنگی، مغازه کتابفروشی خود را با مساحت 113 متر مربع، شامل یکهزار جلد کتب نفیس مذهبی، اعتقادی و... با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی و شناخت سیره اهل بیت(ع) وقف کرده است.

تمامی کتاب های موجود در این کتابخانه علاوه بر فروش، به صورت امانت نیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

ارزش این ملک بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال برآورد شده است و تولیت اداره و امور کتابخانه تا زمان حیات واقف برعهده خود وی و بعد از آن به عهده امام جمعه وقت شهرستان شهر بابک است.

** اولین وقف سایبری جهان

یکی از جالب ترین وقف های مبتکرانه سال گذشته وقف مجازی یا وقف سایبری است که برای نخستین بار توسط مرتضی میرسراجی متولد سال 1358 انجام شده است.

درآمد این موقوفه، جوایز، هدایا، حمایت های مالی و غیره به برگزیدگان وبسایت که منتخب هیأت داوری هستند اختصاص داده می شود.

این وقف منفعتی و عام است و نخستین وقف سایبری جهان لقب گرفته است.

در وب سایت «الخیرات» سعی بر این است تا کارهایی که عیار 24 دارند و «ترین» و خوب محسوب می شوند به مردم معرفی شوند. در حال حاضر حدود 75 وقف جالب، از نظر نوع و عواید، برای معرفی در این وبسایت قرار گرفته است.

** یک فنجان آب قنات وقف توزیع خرما برای افطار گشایی مومنان روزه دار

در یکی از پرونده های ثبت موقوفات آمده است: محمد ایوبی فرزند علی به شماره شناسنامه 22 متولد سال 1327 ساکن خیابان غفاری گناباد در یک اقدام عجیب ولی خیرخواهانه یک فنجان آب از چشمه جاریه سنو و کیساب در مدار پانزده از طاقه حاج میرزا محمود حسینیان در بخش گناباد را وقف توزیع خرما کرده است.

مورد مصرف این موقوفه توزیع خرما برای افطارگشایی مومنان روزه دار بعد از نماز مغرب در ماه ضیافت الهی در یکی از مساجد روستاست.

** وقف باغی برای بیماران سرطانی

یکی از کارهای خداپسندانه برای آرامش روانی و درمان بیماران سرطانی در سال گذشته، وقف خانه باغی است توسط حجت الله حشمتی است که واقف ملک 35 میلیارد ریالی می باشد که به گفته خود آن را برای رضای خدا و به شکرانه سلامت خود و خانواده اش وقف امور خیر کرده است.

به گفته کارشناسان وقف، این زمین به مساحت 600 متر مربع و با ارزش مالی بیش از سه میلیارد تومان برآورد شده است.

** 14 درخت بادام برای مرقد امام خمینی(ره)

14 درخت بادام برای مرقد امام خمینی(ره) یکی دیگر از وقف های جالب سال های اخیر است که ارزش این 14 درخت هفت میلیون ریال برآورد شده است.

** یک مشت پسته در جلسات قرآن

از موقوفات جالب دیگری که می توان به آن اشاره کرد، وقف یک مشت پسته برای جلسه قرآن کریم است اما جالب آنکه عباس خلیلی صاحب این باغ، همه باغ را به شرط تهیه آن یک مشت پسته وقف کرده است.

خلیلی اهل شهر سنخواست از توابع شهرستان جاجرم، محصول باغ پسته یک میلیارد ریالی خود را با نیت تهیه یک مشت پسته برای جوانان و نوجوانان نمازگزار و شرکت کنندگان در جلسات قرآن مسجد جامع شهر و اطعام و عزاداری حضرت زهرا(س) در دهه فاطمیه و همچنین ابن سبیل وقف کرده است.

** جاروی پر طاووس وقف حرم مطهر امام رضا(ع)

این جارو را فردی به نام «حاجیه نواب والده سالار» در سال 1263 هجری قمری یعنی نزدیک به 170 سال پیش وقف حرم مطهر امام رضا(ع) کرده است.

دسته این جاروی پر طاووس با دسته پوش مروارید دوزی شده ای پوشانده شده است و تعداد پرهای طاووس به کار رفته در این جارو در حال حاضر 90 پر است اما تعداد پرهای اولیه آن در حدود یکصد پر بوده است.

تزیینات پارچه دسته پوش از جنس مخمل قهوه ای تیره، ابریشمی و به شکل ذوزنقه است. ساق بزرگ ذوزنقه محل نگهداری پرهاست و ساق کوچک تر داخل دسته طلا قرار دارد.

جنس مواد رودوزی بیشتر از مروارید اصل بحرینی در سه اندازه مختلف است.

این جارو الان در موزه مرکزی آستان قدس نگهداری می شود.

** آشپزخانه برای مراسم جشن و عزاداری

حسین خادمی آشپزخانه مجهز و کاملی در زمینی به مساحت 450 متر مربع ساخته و پس از تکمیل عرصه و اعیان، آن را وقف کرده است.

این واقف خیر اندیش آشپزخانه خود را برای استفاده حسینیه ابوالفضلی هیات دارالشفای رضوانشهر و همچنین آشپزی جهت مراسم جشن و عزاداری خارج از حسینیه وقف کرده است.

ارزش ریالی این آشپزخانه دو میلیارد و پانصد میلیون ریال برآورد شده است.

** درخت زرشک برای افراد بی بضاعت

«محمد علی کلنگی خواه سربیشه» در اقدامی خداپسندانه اموال خود را برای کمک به فقرا، فعالیت های قرآنی و عزاداری امام حسین(ع) و ساخت مسجد و حسینیه وقف کرده است.

این وقف یک قطعه زمین مشجر و زراعتی با 1500 اصله نهال زرشک به مساحت 26 هزار و 197 متر مربع به انضمام هشت ساعت آب از مدار 16شبانه روز چاه کشاورزی حسین کلنگی خواه است که برای عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) در ایام محرم در امین آباد، برای ساخت و ساز مسجد و حسینیه امین آبادی ها هزینه های جاری و فعالیت های قرآنی در شهرستان سربیشه وقف شده است.

** یک درصد از سهام کارخانه لوله و پروفیل

«سیدعلی موسوی» نیز در اقدامی خداپسندانه یک درصد از شش درصد کل سهام کارخانه لوله و پروفیل کویر خراسان جنوبی را برای بیماران سرطانی شهرستان بیرجند وقف کرده است.

این وقف برای درمان بیماران سرطانی شهرستان بیرجند است.

** وقف مهریه برای ساخت مسجد

در شمار موقوفات جالب باید به قطعه زمینی به مساحت 400 متر مربع در روستای ملاقلی بخش وردشت سمیرم اشاره کرد که ارزش آن را بالغ بر 40 میلیون ریال برآورد کرده اند، این موقوفه جزو موقوفات انتفاعی با نیت ساخت مسجد برای این روستا است.

در این روستا مسجدی وجود نداشت، اما خانم «روح انگیز شهریاری» این زمین را که به عنوان مهریه اش بود، وقف کرد.

** وقف 25 درصد از بیمه عمر و سرمایه گذاری جهت تفسیر قرآن

بانوی شهرضایی، 25 درصد از بیمه عمر و سرمایه گذاری خود را وقف کرد.

خانم «بتول آقاسی» واقف 25 درصد از بیمه عمر و سرمایه گذاری، این وقف را با نیت تفسیر قرآن وقف کرد.

شغل این واقف خیاطی است.

** وقف زمین جهت ترویج فرهنگ وقف

آقای «رمضان مبرم» واقف نیک اندیش در بخش میشخاص از توابع شهرستان ایلام، 90 هزار متر مربع زمین کشاورزی خود را وقف کرد و برای اولین بار در استان ایلام موقوفه خود را با نیت تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، روضه خوانی حضرت زهرا(س) و کمک به ایتام وقف کرد.

** وقف دیگ

خانم خدیجه خسروی یک عدد دیگ بزرگ را نیز وقف امور خیر کرده که پیوسته به هر کس که به آن نیاز داشت بدهند.

این وقف در پنجم فروردین 1331 به ثبت رسیده است.

** وقف زمین زراعی جهت ترویج فرهنگ مهدویت

اولین وقف مهدویت استان کردستان با نیت ترویج فرهنگ مهدویت و شمیم ظهور حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قروه به ثبت رسید.

واقف خیر اندیش «شکر الله پارسا» زمین زراعی در حدود مساحت دو هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی منطقه را در راستای ترویج فرهنگ مهدویت و ظهور وقف کرد.

نوع نیت واقف، یکی از جدیدترین و مورد نیازترین نیات در حال حاضر است که در عصر غیبت حجه بن الحسن العسکری(عج) به سر می بریم.

** زمین 5000 متری اهل سنت وقف مدرسه حضرت فاطمه الزهرا (س)

شماری از ترکمنان اهل سنت روستای «دشتک علیا» از توابع شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی پنج هزار متر مربع زمین خود را وقف مدرسه علمیه حضرت فاطمه زهرا(س) کردند.

** وقف یک آپارتمان برای انرژی هسته ای

«ستاره شاکرمی»، بانوی واقف خرم آبادی یک دستگاه آپارتمان خود را با نیت صرف درآمدهای آن برای انرژی صلح آمیز هسته ای وقف کرد.

کلمه صلح آمیز عینا در موقوفه این واقف خیر اندیش ذکر شده که از نکات شگفت انگیز این وقف است.

** موقوفه ای برای انرژی هسته ای در خرمشهر

به تازگی یک بانوی نیکوکار، ملکی به ارزش 20 میلیارد ریال را در خرمشهر برای توسعه فعالیت علمی دانشجویان در زمینه انرژی هسته ای وقف کرد.

همچنین به مناسبت هفته وقف سال 92، این بانوی نیکوکار که تهرانی الاصل نیز است، ملکی تجاری را در خرمشهر با متراژ 400 متر مربع به منظور حمایت از فعالیت های علمی دانشجویان در زمینه انرژی هسته ای وقف کرد.

** وقف مهریه برای برگزاری مراسم ولادت و شهادت امام رضا(ع)

واقف خیر اندیش «فاطمه آشوری» از اهالی روستای چاه فالیز واقع در 10 کیلومتری شهرستان بجستان پنج دانگ اراضی از مزرعه چاه فالیز و آب آن را که مهریه وی محسوب می شود، با نیت مصرف در هزینه های برگزاری مراسم ولادت و عزاداری در شهادت امام رضا(ع) وقف کرد.

ارزش ریالی موقوفه مذکور یکصد میلیون ریال است.

اینها تنها نمونه هایی اندک از هزاران وقف های جالب یا نیات شگفت انگیز واقفان خیر اندیش کشور عزیزمان ایران است که در جای جای آن به ثبت رسیده است.





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.