گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 23 مهر 1392 / کد مطلب: 7014 / نظرات: 0


عرفه، روز نيايش، خواستن و بخشش


عرفه روز نيايش خواستن و بخشش  عرفه روز نيايش، خواستن و طلب بخشش است و مسلمانان در بركه عرفه خود را از زنگار غفلت و معصيت پاك مي كنند.  شايد اگر روزي به نام عرفه نبود و حضرت امام حسين (ع) در مقابل پروردگار خويش زانوي عجز بر زمين نمي زد و اظهار بندگي نمي كرد، امروز مسلمانان در دنياي ماديات و هواهاي نفساني كمتر زماني براي طلب بخشش از خدا مي يافتند.
در نهم ذي الحجه، حجاج در سرزمين عرفات و همسو با آنان، مسلمانان جهان همگي نشسته در جهت اين صحراي پاك، دست به دعا برمي دارند، اشك بر گونه هاي خود جاري مي كنند، بت هاي درونشان را مي شكنند و از خاك به افلاك مي پيوندند.
عرفه، روز بارش چشمهاي خاكيان است، دل در جوشش ناب عرفه وضو مي گيرد و در صحراي تفتيده عرفات كه ايوان هزار نقش خداشناسي است، جاري مي شود، درهاي آسمان براي پذيرش تضرع بندگان گشوده مي گردد تا از باران عرفه سيراب شوند.
عرفه، روز زمزمه هاي رازگونه حضرت امام حسين (ع) است، پس بياييد در طليعه دهه ولايت و در آستانه عيد قربان، روي سجاده اي كه به وسعت هستي گسترده است، قنوت عشق را عاشقانه به زمزمه بنشينيم، دستهاي نياز را به سوي يگانه بي نياز عالم بالا ببريم و پيوسته دعا كنيم تا غروب اين روز را با غروب گناهانمان يكي گرداند.
مجاوران بارگاه مطهر حضرت امام هشتم (ع) نيز در آستانه روز عرفه چشم به يگانه خورشيد خراسان دوخته اند تا در زلال آفتاب نگاهش، از خيمه وجود خويش بيرون آيند و با آتش شوق و اشتياق وصال، به دعا و نيايش متوسل شوند.
رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد خراسان در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: عرفه، روز معرفت، روز زدودن قلب از غبار گناه و روز خدا و خدايي شدن است.
حجت الاسلام حسين حائري افزود: در معارف اسلامي بر عبادت و نيايش و طلب مغفرت در روز عرفه بسيار سفارش شده و شب و روز آن از ايام متبرك در اسلام به شمار مي رود.
وي اظهار داشت: شب عرفه از ليالي متبرك و شب زيارتي حضرت امام حسين (ع) است، عبادت در اين شب معادل ۱۷۰ سال عبادت و خواندن زيارت امام سوم شيعيان (ع) برابر با رفتن هزاران حج واجب و عمره و جهاد در راه خداست.
او گفت: از سوي ديگر از آنجا كه امام سوم شيعيان، حركت خود را به سوي كربلا پس از مراسم حج و دعا در صحراي عرفات آغاز كرد، نهم ذي الحجه براي شيعيان از اهميت بسزايي برخوردار است.
وي افزود: نقل شده است كه حضرت امام حسين (ع) در اين روز پس از بجا آوردن مراسم حج، در پايين كوهي به نام جبل الرحمه در صحراي عرفات نشستند و دعايي را قرائت كردند كه به دعاي روز عرفه مشهور شد.
وي اظهار داشت: همه ائمه اطهار (ع) پس از حضرت امام حسين (ع) در محل عرفات اظهار بندگي نموده و طلب بخشش و مغفرت از خداوند كرده اند.
حائري گفت: خواندن دعاي حضرت امام حسين (ع) و انجام اعمال لازم بر حجاج خانه خدا در روز عرفه واجب است و اگر هر يك از حجاج اين اعمال را بجا نياورد، حجش قبول نبوده و بايد سال بعد قضاي آن را بجا آورد.
وي با تاكيد بر اينكه در روز عرفه هر آنچه از خداوند طلب شود، اجابت خواهد شد، گفت: در روايتي از حضرت امام سجاد (ع) آمده است كه در روز عرفه آن حضرت فقيري ديدند كه از مردم طلب كمك مي كرد، به سوي او رفتند و فرمودند واي بر تو كه در اين روز از غير خدا طلب كمك مي كني، روزي كه نوزادان داخل شكم مادرشان نيز به سعادت و خوشبختي در دنيا اميد مي بندند.
وي افزود: در روز عرفه، روزه گرفتن، اقامه نماز و خواندن دعاي حضرت امام حسين (ع) پس از نماز ظهر و عصر بسيار سفارش شده است.
مراسم روز عرفه فردا (سه شنبه) در حرم مطهر رضوي، بقاع متبركه و مساجد خراسان رضوي با حضور باشكوه مردم برگزار خواهد شد.
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي در اين باره گفت: مراسم ويژه روز عرفه از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقيقه تا ۱۷ و ۳۰ دقيقه بعدازظهر روز سه شنبه هفته جاري با حضور ميليوني زائران و مجاوران بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) در صحن جامع رضوي حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) برگزار مي شود.
حجت الاسلام سيد جلال حسيني افزود: به منظور بهره‌ مندي هر چه بيشتر زائران و مجاوران در همه صحن هاي حرم مطهر رضوي، صوت و تصوير مراسم عرفه به صورت زنده پخش‌ مي ‌شود.
وي اظهار داشت: در اين مراسم معنوي حجت الاسلام سيد حسين مومني سخنراني خواهد داشت و سيد مهدي ميرداماد از مداحان برجسته كشور در مراسم مزبور دعاي پرفيض عرفه را قرائت مي كند.
وي گفت: مراسم روز عرفه براي زائران عرب زبان در رواق‌ هاي غدير و دارالرحمه برگزار خواهد شد.
او افزود: شيخ مهدي طرفي از خطباي برجسته عرب زبان در اين مراسم سخنراني خواهد كرد و مناجات پرفيض حضرت امام‌ حسين (ع) در روز عرفه توسط دو نفر از ذاكران اهل بيت (ع) قرائت خواهد ‌شد.
وي با بيان اينكه ويژه برنامه روز عرفه براي اردو زبان‌ ها در رواق كوثر حرم مطهر رضوي برگزار مي ‌شود، اظهار داشت: سخنراني شيخ مرتضي ‌حسين نقوي و قرائت دعاي عرفه از جمله برنامه‌ هاي اين مراسم است.
مدير كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي هم گفت: دعاي پرفيض عرفه همزمان با نهم ذي الحجه، فردا (سه شنبه) در ۵۹ بقعه متبركه ۲۰ شهرستان اين استان طنين انداز مي شود.
حجت الاسلام حجت گنابادي نژاد افزود: مراسم عرفه از ساعت ۱۴ بعدازظهر فردا تا ۱۶ و ۳۰ دقيقه در بقاع متبركه مزبور برگزار خواهد شد.
وي اظهار داشت: محفل انس با قرآن كريم، قرائت دعاي عرفه و سخنراني يكي از اساتيد حوزه هاي علميه يا روحانيون، برنامه مراسم روز عرفه در بقاع متبركه را تشكيل مي دهد.
وي گفت: در ۲۸ بقعه متبركه شاخص خراسان رضوي مراسم عرفه به صورت ويژه برگزار مي شود كه سخنرانان كشوري و مسئولين اجرايي در آنها سخنراني خواهند كرد.
مسوول امور مساجد اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: بيش از ۵۰۰ مسجد محوري و تراز اول در سطح استان برگزاري مراسم روز عرفه را در بعدازظهر فردا برعهده خواهند داشت.
حجت الاسلام حسينعلي رحمتي افزود: برنامه هاي ويژه از جمله نماز، قرائت دعاي امام حسين (ع)، مداحي و محفل انس با قرآن كريم در مراسم روز عرفه در مساجد مزبور پيش بيني شده است.




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.