گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 13 شهريور 1390 / کد مطلب: 438 / نظرات: 1


کاروانسرای تاريخي مهر به شدت در حال تخريب است


کاروانسرای تاريخي مهر به شدت در حال تخريب است کاروانسرای تاریخی روستای مهر در محور سبزوار شاهرود که در روزگارهای قدیم منزلگاه کاروان‌های خسته جاده تاریخی ابریشم بود ، در حال تخریب است .
 بازدیدکنندگان از این کاروانسرای تاریخی بر این عقیده‌اند که مسوولان باید نسبت به مرمت و احیای این بنای تاریخی و همچنین تغییر کاربری آن به مرکز خدماتی و رفاهی اقدام کنند.
   این کاروانسرا، رباط بین راهی مهر نام گرفته و در ‪ ۵۰کیلومتری غرب شهر سبزوار قرار دارد. یک بازدیدکننده در بازدید از این کاروانسرا  گفت: کاروانسرای تاریخی روستای مهر در حال تخریب است و مسوولان باید برای احیای این اثر تاریخی و باستانی تدابیری اتخاذ کنند.
وی  با اشاره به قرار داشتن این رباط در حاشیه جاده اصلی،افزود این بنای با ارزش قابلیت تبدیل به یک مکان پذیرایی و اقامتی سنتی را دارد. وی ادامه داد: آثار تاریخی و فرهنگی هویت مردم این منطقه را نشان می‌دهد و مردم و مسوولان باید به این موضوع مهم توجه جدی کنند  یک بازدیدکننده دیگر هم در این خصوص گفت : مسوولان محلی و مردم باید با کمک هم از تخریب شدن این بنای با ارزش جلوگیری کنند.
 یک گردشگر هم با اشاره به‌کمبود مراکز اقامتی و پذیرایی در محور شاهرود سبزوار گفت: این رباط محل مناسبی برای پذیرایی از مسافران است.
 وی  افزود: در صورت تغییر کاربری این بنای با ارزش،فرصت‌های شغلی زیادی برای افراد جویای کار منطقه ایجاد می‌شود.                          
  عضو  شورای اسلامی روستای مهر هم گفت : ما از مسوولان شهرستان خواسته بودیم تا برای تغییر کاربری و نیز مرمت و احیای این اثر تاریخی اعتباری تخصیص دهند.                                              " رضا  مهری" افزود: مسوولان چند سال قبل قول دادند که این محل به یک مجتمع خدماتی و رفاهی بین راهی تبدیل شود.                                                                                                      وی مدعي است :" این اثر تاریخی در حال تخریب است و مسوولان تا کنون برای مرمت این بنا کاری انجام نداده‌اند."                                                                                         وی بیان کرد: با همکاری شورا و مردم منطقه زمین‌های حریم این رباط خریداری شده و به میراث فرهنگی و مسوولان ذیربط واگذار شده است.
رئیس میراث فرهنگی،صنايع دستي  و گردشگری شهرستان سبزوار گفت : ما برای مرمت و تغییر کاربری این اثر تاریخی اقداماتی انجام داده‌ایم.
"حشمت اله متین فر" با اشاره به اختصاص 150 میلیون ریال اعتبار در سال قبل برای این بنا افزود : قرار بود یک شرکت خصوصی جهت مرمت و بهره برداری از این بنا اقدام نماید .
وی تصریح کرد : متاسفانه  عدم استقبال بخش خصوصی کاروانسرای مهر را به سمت تخریب پیش می برد.
شایان ذکر است از آغاز به کار مرمت این پروژه تا تعطیلی کار در سالهاي  گذشته  نزدیک به یک ماه  طول کشید و عمده کاری که در این بنا انجام شد خاکبرداری از روی پشت بامها و پی کنی و پی سازی دو ضلع جنوبی وشرقی حیا ط این کاروانسرا بود .در یک نگاه عادلانه و بی غرض به خوبی می توان دریافت علیرغم تلاش پیمانکار مربوطه در هزینه این اعتبار در بازسازی بنا ، پیشرفت آنچنانی در این اثر تاریخی دیده نمی شود .
بلا تکلیفی مصالح آورده شده در داخل این بنا و احتمال غارت آن نیز دغدغه دیگری است که باید مورد توجه مسئولان بخصوص مسئولان میراث فرهنگی قرارگیرد .                                        مرمت و تغییر کاربری این بنا با توجه به موقعیت مناسب آن و قرارگرفتن در حاشیه محور بین المللی تهران –مشهد علاوه بر حفظ ومرمت این بنا باعث ایجاد اشتغال ومحلی برای توقف خودروها و استراحت مسافران و رانندگان و در نتیجه کاهش تصادفات و واژگونی ها خواهد
شد .
 کاروانسرای مهر که قدمت آن مربوط به‌دوران قاجاریه است با شماره ‪۳/۱۶۶۰ در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. مصالح این رباط از آجر،ملات گل و گچ و تزئینات آن به‌صورت آجری نیم دایره است. طاق هاو قوس‌های آن نیز جناقی و هلالی است و دارای هشتی ، حیاط مرکزی ، اصطبل‌های شرقی و غربی و یک محل شاه‌نشین است . رباط تاریخی مهر در حاشیه روستای مهر واقع است و یکی از بهترین و زیبا ترین کاروانسراهای بین راهی این مسیر محسوب می‌شود.





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


احمد مهری | ايميل
ای عزیز.اینهمه خبر وارد شد تو خبرا کدوم کارش راه افتاد؟از زمانی که یادمه اخبار این کاروانسرا در بیشتر سایت ها و مجلات بود.متاسفم برای بعضی ها.
سبزوار پيام: سلام ،انشاا.. مسوولان می شنوند