گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 25 خرداد 1391 / کد مطلب: 2754 / نظرات: 0


مردم ایستگاه مطالعه در ادارات و مراكز پرتردد می خواهند


مردم ایستگاه مطالعه در ادارات و مراكز پرتردد می خواهند  شماری از شهروندان سبزواری خواستار راه اندازی ایستگاه های مطالعه در ادارات و مراكز پرتردد برای جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان شدند. 
  
به گزارش سبزوار پیام ،آنها ز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشتند :روزانه جمعیت زیادی از شهروندان سبزواری بخش زیادی از وقت خود را در ادارات و مراكزی همچون بانك ها ، ادارات خدمات ده ،درمانگاه و بیمارستان ها و غیره در انتظار انجام كار به بطالت می گذرانند.

این افراد افزودند: قراردادن یك قفسه كتاب در این محل ها كمك زیادی به استفاده بهینه از این وقت شهروندان و ترویج فرهنگ كتابخوانی می كند.

یكی از جوانان سبزواری كه در یكی از بانك های شلوغ واقع در یكی از خیابان های مركزی شهر منتظر نوبت برای مراجعه به باجه بانكی است به جمعیت زیاد حاضر در محل اشاره می كند و می گوید: بر روی شماره ای كه از دستگاه دریافت كرده ام مدت انتظار حدود 50 دقیقه ذكر شده و در این مدت یا باید به كارهای خارج از بانك خود رسیدگی كنم یا اگر كار خاصی نداشته باشم مانند بقیه افراد باید منتظر بمانم.

' هادی قلعه نوی ' افزود: روزانه چندین هزار مراجعه كننده به شعبه های مختلف بانكی و موسسات و صندوق های مالی و اعتباری چنین وضعیتی دارند و متوسط مدت انتظار آنها در بانك به طور قطع حدود 20 تا 30 دقیقه است و این به معنای تلف شدن ساعت ها وقت شهروندان است.

وی ادامه داد: باید برای جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان در اینگونه مكان ها فكری شود كه قرار دادن قفسه های كتاب در محل های عموی این مراكز بهترین كار برای رفع این مشكل است.

یك خانم سبزواری هم كه در درمانگاه تامین اجتماعی سبزوار از صبح زود برای دریافت نوبت مراجعه كرده می گوید : شهروندان مجبور هستند برای انجام كارشان چندین ساعت و یا حداقل نیم ساعت معطل بمانند بدون اینكه هیچ كاری جز انتظار برای انجام دادن داشته باشند.

وی افزود: اگر در این مكان ها ایستگاه های مطالعه راه اندازی شود به طور قطع مورد استقبال مردم و حتی كسانی كه تا كنون رغبتی به مطالعه كتاب نداشته اند قرار می گیرد.

' مریم حسینی ' خواستار ابتكار عمل از سوی مسوولان و صاحبان اماكن ، ادارات و مراكز پرتردد در این مورد شد.

وی درمانگاه ها ،آزمایشگاه ها ، بیمارستان ها ، دادگستری و كلانتری ها ، ادارات خدمات ده و موسسات مالی و اعتباری و صندوق ها و حتی مكان های خصوصی پر مراجعه را محل هایی ذكر كرد كه باید این اقدام در مورد آنها انجام شود.

یك معلم سبزوای هم با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه و فرهنگ كتاب و كتابخوانی در جامعه ، راه اندازی ایستگاه های مطالعه در مراكز پرتردد اداری ، بهداشتی و درمانی ، قضایی ، خدمات دهی و غیره اعم از دولتی و خصوصی را بهترین راهكار برای ترویج فرهنگی مطالعه بین شهروندن دانست.

'ملوندی ' افزود: اگر كتبی كه در این ایستگاه ها قرار داده می شود از نظر موضوعی ،سن و غیره متنوع و متناسب سلیقه مخاطبان و حتی متناسب با نیاز مراجعان هر محل باشد افراد را به سمت خود جذب كرده و عادت به مطالعه را در افراد ایجاد و سطح فرهنگ و اطلاعات افراد جامعه را ارتقا می دهد.

وی ادامه داد: قرار دادن قفسه های كتاب در مراكز پرتردد به نوعی تكریم ارباب رجوع و اهمیت دادن به وقت مراجعان از سوی مسوولان و صاحبان هر مركز و محل نیز هست.

وی افزود: امیدوارم روزی در سبزوار با همت مسوولان شاهد وجود قفسه های عمومی كتاب و به عبارتی سالن های مطالعه در محل های پرترددی باشیم كه روزانه چندین نفر ناچار به مراجعه به آنها بوده و وقت خود را در آنها بیهوده می گذرانند.

یك دانش آموز سبزواری هم پیشنهاد داد:اینكار به قدری ارزشمند است كه حتی می توان از بین مردم فراخوان اهدای كتب داده و از خیران برای این مهم كمك خواست .

'مصطفی جلالی ' افزود: البته اینگونه اقدامات نیاز به عزم و همتی جدی برای تداوم آن نیز دارد و نبایستی كار پس از آغاز آن مورد سهل انگاری قرار گرفته و رها شود.

رییس اداره كتابخانه های عمومی سبزوار هم در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه امسال مهمترین هدف نهاد كتابخانه های عمومی ایجاد و گسترش ایستگاه هیا مطالعه در كشور است ،گفت: باید از این فرصت فراهم شده نهایت بهره برداری انجام شود.

' زیبا باغانی ' افزود: از اعلام آمادگی ادارات ، موسسات ، نهادها و مراكز پر تردد اعم از دولتی و خصوصی برای راه اندازی ایستگاه های مطالعه در فضای عمومی آنها استقبال می كنیم.

وی با بیان اینكه اجرای طرح ایجاد ایستگاه های مطالعه از نیمه دوم سال قبل آغاز شده، گفت: ادارات و مراكز پرتردد برای راه اندازی این ایستگاه مطالعه در محل خود فقط باید یك قفسه كتاب در فضای عمومی اداره یا مركز مهیا و یك رابط فرهنگی برای دریافت كتاب از این اداره به طور منظم به ما معرفی كنند.

وی با تاكید بر اینكه ما هیچ مشكلی برای تزریق كتاب بطور رایگان به این ایستگاه ها نداریم ، افزود: حتی ادارات و مراكز مختلف می توانند با توجه به نیاز مراجعان خود درخواست كتاب از ما داشته باشند كه تزریق كتاب به این ایستگاه ها از طریق اداره كتابخانه های عمومی به طور مرتب هم انجام خواهد شد.

این مسوول با تقدیر از فرماندهی انتظامی سبزوار به عنوان نخستین استقبال كننده از این طرح و راه اندازی ایستگاه های مطالعه در یكی از كلانتری های سبزوار شامل كتب متناسب با مراجعان آن ، این اقدام را رضایت بخش و تاثیر گذار برشمرد .

وی ایجاد چند مورد ایستگاه مطالعه در داخل مساجد علاوه بر كانو های فرهنگی و هنری و نیز زائرسرا در سبزوار خواستار استقبال ادارات و مراكز پرتردد این شهرستان از این طرح ارزنده شد.

وی گسترش این طرح را موجب بهینه سازی اوقات شهروندان ، جلوگری از اتلاف وقت آنها ، افزیش سرانه مطالعه ، ترویج فرهنگ كتابخوانی و افزایش مراجعات به كتابخانه ها عنوان كرد.

'باغانی ' گفت: آمادگی راه اندازی ایستگاه مطالعه در اتوبوس ها را هم داریم كه كتبی در قطع جیبی و در زمینه وظایف شهروندی و غیره كه در اختیار داریم به این ایستگاه ها تزریق خواهد شد.

وی با بیان اینكه مشكلی در مورد خارج شدن كتاب از اتوبوس ها وجود ندارد، ضمن تاكید بر فرهنگ سازی برای مطالعه كتاب در محل و اطمینان از رعایت این موضوع از سوی شهروندان افزود: در صورت رعایت نشدن كامل این موضوع هم كتاب جایگزین خواهد شد.

 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.