گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 13 خرداد 1391 / کد مطلب: 2624 / نظرات: 0


فعالان علمي بر تسریع راه اندازی مركز رشدعلم و فناوری تاكيد كردند


فعالان علمي  بر تسریع راه اندازی مركز رشدعلم و فناوری تاكيد كردند  شماری از فعالان حوزه پژوهش و فناوری سبزوار خواستار تسریع در راه اندازی مركز رشد علم و فناوری این شهرستان شدند.
  
 
به گزارش سبزوار پيام به نقل از  ایرنا ، احداث مركز رشد علم و فناوری به بركت سفر دوم ریاست جمهوری به استان خراسان رضوی برای شهرستان سبزوار به عنوان یك قطب علمی شرق كشور مصوب شد.

'بنا بر تعریف موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، مركز رشد ( انكوباتور) ، یكی از ابزارهای رشد اقتصادی است كه به منظور حمایت از كارآفرینان تحصیلكرده تأسیس می‌شود و با ارایه امكانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شركت‌های جدید را فراهم می‌كند.

استفاده از مراكز رشد، امروزه به عنوان یكی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارایه به بازار و توسعه كارآفرینی محسوب می‌شود. '

وجود مراكز آموزش عالی ، تحقیقاتی و پژوهشی باسابقه ای همچون دانشگاه حكیم سبزواری ، علوم پزشكی ،آزاد اسلامی و غیره و نیروهای متخصص در بخش صنعت ،معدن وكشاورزی ، وجود دانش آموزان و دانشجویان مبتكر ،مخترع و نخبه ، وجود مزیت های نسبی و قابلیت هایی در زمینه های كشاورزی ، منابع طبیعی و گیاهان دارویی، وجود چنین مركزی برای این شهرستان را تبدیل به یك ضرورت كرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه حكیم سبزواری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه مراكز و پارك های رشد علم و فناوری از 20 سال قبل در استان های كشور ایجاد و در مشهد از 15 سال قبل راه اندازی شده افزود: این مركز در شهرستانی با پتانسیل های علمی و تحقیقاتی سبزوار با تاخیر و پس از 20 سال در حال راه اندازی است.

دكتر 'محمد علی زنگنه اسدی' این مركز را یك مركز هدایت و حمایت ایده ها و اختراعات و پل ارتباطی بین شركت های دانش بنیان با سازمان های ارائه كننده خدمات و تسهیلات حمایتی معرفی كرد.

وی گفت: مركز رشد علم و فناوری می تواند نقش حمایتی خوبی از اختراعات و ایده های مرتبط با مسایل فناورانه داشته باشد.

وی با اشاره به پتانسیل های سبزوار در زمینه های معدن ، گیاهان دارویی ، كشاورزی و ... گفت: شركت های مرتبط به این بخش ها از حوزه های اساسی است كه می توان با راه اندای این مركز آنها را تحت حمایت قرار داد.

یك عضو هیات مدیره شركت تعاونی دانش بنیان كارآفرینان شرق اسرار سبزوار هم مركز رشد علم و فناوری را تنها مجموعه ای معرفی كرد كه می تواند افراد نخبه و مبتكر را به سمت پژوهش هدایت كند.

' موسی الرضا ابراهیم نژاد' به ویژه راه اندازی این مركز را برای اشتغال بكار دانش آموختگان دانشگاهی بسیار مثمر ثمر دانست و افزود: سبزوار با وجو مراكز دانشگاهی، مخترعان و مبتكران و صاحبان طرح و ایده ،نیازمند چنین مركزی برای اقدامات حمایتی از این قشر است.

وی راه اندازی این مركز را نوید خوبی برای شركت های نوپا و به ویژه شركت های دانش بنیان برای تحت پوشش قراردادن آنها برشمرد و گفت: با توجه به حمایت ها و تسهیلاتی كه دولت برای مراكز رشد و این شركت ها گذاشته جای چنین مركزی واقعا در سبزوار خالی است.

وی با اشاره به تاخیر در راه اندازی مركز رشد علم و فناوری در شهرستانی با قابلیت ها و توانایی های سبزوار ابراز امیدواری كرد با راه اندازی این مركز پارك علم و فناوری هم سریعا در این شهرستان راه اندازی شود.

'ابراهیم نژاد' خواستار همت مسوولان برای تسریع در راه اندازی این مركز شد و ادامه داد: به ویژه در سال جاری كه سال حمایت از تولید ملی و كار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده باید به این مقوله اهمیت بیشتری داده شود.

وی اضافه كرد: در حال حاضر طرح های زیادی داریم كه می تواند در مركز رشد علم و فناوری شهرستان كار آن آغاز شود.

یك جوان مخترع سبزواری هم با بیان اینكه این شهرستان دارای استعدادهای انسانی خلاق و مبتكر ،پژوهشگر و چندین مركز دانشگاهی است ،گفت: تبدیل ایده و اختراع به تولید انبوه و ثروت نیاز به حمایت های زیادی دارد كه مركز رشد علم و فناوری به شرط گام برداشتن در چارچوب تعریف شده برای آن می تواند مخترعان را در این زمینه یاری رساند.

' ناصر شجاعی ' كه مدعی است چندین طرح و اختراع دارد، افزود: رساندن طرح و اختراعات به مرحله صنعتی سازی و تولید انبوه به دلیل نبود امكانات و حمایت های لازم معضلی است كه برخی افراد صاحب طرح و ایده را سرخورده كرده است.

وی با بیان اینكه برخی مخترعان و نخبگان سبزواری به دلیل انجام نشدن حمایت های لازم از آنها كار را رها یا به تهران مهاجرت می كنند مدعی شد: مخترعانی با مدارك فوق لیسانس یا دكترا از دانشگاه های معتبر كشور، دارای طرح های ویژه ای از جمله در زمینه داروسازی هستند كه به دلیل نبود حمایت مادی و معنوی نتوانسته اند آن را به نتیجه برسانند.

این جوان سبزواری علاوه بر حمایت از این افراد ، فراهم شدن فرصت شغلی برای مخترعان و مبتكران در زمینه های مورد علاقه را یكی از مهمترین مزیت های راه اندازی مركز رشد علم و فناوری در این شهرستان برشمرد.

وی ادامه داد: برقراری ارتباط با دانشگاه های قوی همچون صنعتی شریف ، برقراری پل ارتباطی با صنعت ، انتقال تجربیات شركت های مختلف ،امكان فعالیت مستمر مخترعان و مبتكران و ... مواردی است كه مخترعان برای به نتیجه رساندن ایده های خود به تولید انبوه به آن نیاز دارند و مركز رشد علم و فناوری می تواند آنها را تحقق بخشد.

وی خواستار بكارگیری مخترعان و مبتكران دراین مركز رشد شد و گفت: هر مخترع و نوآور به طور قطع دارای استعدادهای ویژه ای در زمینه های فنی ،اجرایی و مدیریتی است كه می توان از آن در مركز رشد علم و فناوری برای تقویت همین قشر بهره گرفت.

سرپرست دفتر ریاست و مدیر روابط عمومی دانشگاه حكیم سبزواری علت تاخیر در راه اندازی این مركز به عنوان یكی از مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری را موكول شدن صدور مجوز به فراهم شدن مكان و در مقابل مشروط شدن تهیه مكان به صدور مجوز ذكر كرد.

' محمد همایی' با بیان اینكه سرانجام موافقت اصولی این مركز اواخر سال قبل از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری صادر شد گفت: طبق مصوبه سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان مدیریت استان باید فضای فیزیكی خوبی برای مركز رشد و علم فناوری سبزوار فراهم كند.

وی با بیان اینكه دانشگاه حكیم سبزواری متولی راه اندازی این مركز است، ابراز امیدواری كرد با مساعدت استانداری و فرمانداری سبزوار و پیش بینی مكان ، این مركز هر چه سریعتر راه اندازی شود.

وی با بیان اینكه این مركز زیر مجموعه دانشگاه حكیم سبزواری فعالیت خواهد كرد گفت: چارت تشكیلاتی این مركز تدوین شده كه باید به تصویب هیات امنای دانشگاه های شمال شرق كشور برسد.

وی با بیان اینكه این مركزباید طی سه سال تا حدود80 شركت دانش بنیان و نوپا را زیر مجموعه خود قرار دهد، افزود: این شركت ها و ایده های علمی و تحقیقاتی تا رسیدن به مرحله صنعتی سازی طرح و تولید انبوه تحت حمایت مركز قرار گرفته و با رسیدن به این مرحله شركت های دیگری جایگزین می شوند.

معاون استاندار و فرماندار سبزوار هم در نشست شورای اداری اخیر سبزوار كه با حضور 'شیخ الاسلامی' نماینده ویژه هیات دولت در سبزوار در دور چهارم سفرهای استانی برگزار شد، گقت: مركز رشد علم و فناوری این شهرستان یكی از دو پروژه باقیمانده از مجموع44 پروژه مصوب سفر دوم ریاست جمهوری برای این شهرستان است.

' مهندس قاسم شعبانی' با بیان اینكه مجوزی توسط دانشگاه حكیم سبزواری اخذ شده، افزود: این مركز نیاز به ساختمان دارد كه در تعهد استانداری است و از نظر تجهیز و راه اندازی آن مشكلی وجود ندارد.

 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.