گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 30 فروردين 1391 / کد مطلب: 2192 / نظرات: 0


راه اندازی كتابخانه سیار در محل های پرتردد شهر و روستاهای پرجمعیت


راه اندازی كتابخانه سیار در محل های پرتردد شهر و روستاهای پرجمعیت
راه اندازی كتابخانه سیار در محل های پرتردد شهر و روستاهای پرجمعیت و جلب كمك های خیران برای راه اندازی كتابخانه های مشاركتی  در نخستین نشست انجمن كتابخانه های عمومی سبزوار در سال 91 مصوب شد.

به گزارش ایرنا، همچنین واگذاری زمین مورد نیاز برای احداث كتابخانه عمومی از سوی شورای شهر سبزوار در صورت تامین اعتبار آن مورد تصویب اعضای این انجمن قرار گرفت.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار در جمع شماری از اعضای انجمن كتابخانه های عمومی شهرستان با تاكید بر پیگیری اجرای این مصوبات گفت: با توجه به وجود تعداد زیاد دانش آموز ، دانشجو و مراكز دانشگاهی و فرهنگی در سبزوار ، بحث كتاب و كتابخوانی باید سرلوحه مسایل فرهنگی شهرستان باشد.

'رضا مدرسی پور' همچنین بر برنامه ریزی برای افزایش سرانه مطالعه در این شهرستان درسال جاری تاكید كرد و افزود:توجه به نیازهای اقشار و سنین مختلف و نیاز روز جامعه در تهیه منابع كتابخانه های سبزوار ضروری است.

جانشین رییس انجمن كتابخانه های عمومی سبزوار ادامه داد: افزایش اینگونه كتاب ها ، افزایش تجهیزات كتابخانه ها و ایجاد فضای مناسب برای حضور نوجوانان و جوانان در كتابخانه ها بایستی در دستور كار امسال این انجمن قرار گیرد.

وی با بیان اینكه در كنار این اقدامات جذب و تشویق گروه های هدف برای استفاده بیشتر از كتاب در شهرستان ضروری است ، افزود: دستگاه هایی همچون آموزش و پرورش سهم عظیمی در گسترش بحث كتابخوانی بین دانش آموزان و حضور كتاب در جمع خانواده ها دارند.

رییس اداره كتابخانه های عمومی سبزوار هم در این نشست سرانه مطالعه مفید را پایین عنوان كرد و از راه اندازی كمیته نهضت مطالعه مفید در شهرستان به ریاست فرماندار برای ارتقای این سرانه خبر داد.

' زیبا باغانی ' با بیان اینكه این كمیته برای بالا بردن مطالعه مفید در سطح شهرستان راهكار ارائه می كند ، ایجاد كتابخانه های نهادی و مشاركتی در روستاهای بالای یك هزار نفر را در این راستا خاطر نشان كرد.

دبیر انجمن كتابخانه های عمومی سبزوار همچنین از كمك 60 میلیون ریالی خیران برای خرید تجهیزات كتابخانه ای در این شهرستان در سال 90 خبر داد .

وی اعتبارات اداره كتابخانه های عمومی سبزوار از محل تملك دارایی سال 90 را بالغ بر 180 میلیون ریال ذكر كرد و افزود: حدود 45 درصد از این رقم اختصاص یافته كه برای توسعه كتابخانه حاج ملاهای سبزوار هزینه می شود .

باغانی با اشاره به فعالیت 9 كتابخانه مشاركتی و هشت كتابخانه نهادی در سبزوار اعضای این كتابخانه ها تا پایان سال 90 را 12 هزار نفر ذكر كرد و گفت: این كتابخانه ها دارای 170 هزار نسخه كتاب هستند كه 17 هزار نسخه آن در سال 90 دریافت شد.

وی خواستار كمك دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها به كتابخانه های مشاركتی روستایی شد و دو شهرك توحید و ابوذر و منطقه كلاته سیفر سبزوار را با توجه به تراكم جمعیت و فاصله با شهر نیازمند كتابخانه دانست .

این مسوول با اشاره به واگذاری زمین در شهرك های توحید و ابوذر توسط شهرداری افزود: برای این شهرك ها درخواست كتابخانه شده و برای كلاته سیفر هم بایستی مكاتبه لازم از سوی مسوولان مربوطه انجام شود.

وی در بخشی از سخنانش با بیان اینكه سبزوار در طرح كتاب من شامل سفارش كتاب بر اساس نیاز و اعلام مراجعان، مقام سوم استان را كسب كرد.

وی كسب پنج عنوان كشوری در مسابقات فرهنگی كتاب و كتابخوانی ، تشكیل پنج كانون ادبی و راه اندازی ایستگاه مطالعه در چند اداره سبزوار ، داورزن و روداب را از جمله فعالیت های فرهنگی این اداره در سال 90 برشمرد.

'محمد معلمی' بخشدار مركزی سبزوار هم با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه و شدیدتر بودن این مشكل در روستاها گفت: فقط ایجاد كتابخانه در روستاها كفایت نمی كند بلكه باید با ایجاد جذابیت ها افراد را به سمت كتاب جذب كرد.

نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در این نشست هم خواستار پیش بینی فضاهای دائمی برای برپایی نمایشگاه های كتاب در پارك های این شهر شد.

' خسروجردی ' با اشاره به مجهز بودن كانون های فرهنگی و هنری مساجد به تجهیزات كتابخانه ای گفت: افزیش تعداد كانون های مساجد سبزوار از 80 كانون در حال حاضر به حدود 150 كانون پیش بینی شده و دریافت مجوز 10 تا 20 كانون در سال جاری در حال پیگیری است.

'آرمان پور ' نماینده شهرداری سبزوار هم برای واگذری زمین به منظور ایجاد كتابخانه اعلام آمادگی كرد.

دیگر اعضا هم پیشنهادات خود را برای گسترش فرهنگ كتاب و كتابخوانی مطرح كردند .





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.