گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 11 مرداد 1390 / کد مطلب: 206 / نظرات: 0


رمضان آمد و دل مست مناجات و دعاست / غرق ذكر سحري، محو ملاقات خداست


رمضان آمد و دل مست مناجات و دعاست  غرق ذكر سحري محو ملاقات خداست  بار ديگر ماه مبارك رمضان از راه رسيد ماه سراسر بندگي و عبادت پروردگار متعال، ماهي كه سرشار از خيرات و نعمات الهي و ماه نزول كلام وحي قرآن كريم است. 
بار ديگر شميم دلنواز ماه رمضان به مشام رسيد و دلهاي انسانهاي مومن و خداجو را به سوي اقيانوس بيكران الطاف الهي كشاند.
ماه مبارك رمضان ماهي است كه دلهاي زنگار گرفته، با عبادت و راز و نياز به درگاه بي نياز و مطلق حي داور جلا مي گيرند.
ماه رمضان ماه عبادتهاي عاشقانه ، نيايشهاي عارفانه و بندگي خالصانه و روزه، تمرين كلاس زندگي، درس ايثار ، خلوص و بندگي است.
روزه يعني نفس خود را پاك كن / قلب ابليس درونت چاك كن
راه پرواز است سوي آسمان / ماه گرديدن بسان عاشقان
ماه مبارك رمضان نزد مسلمانان و سالكان طريق معنويت داراي جايگاه خاصي است و آنان هر سال با مقدمه سازي و ايجاد زمينه هاي معنوي در ماههاي رجب و شعبان خود را براي ورود به اين ماه شريف و پربركت آماده مي كنند و با طاعت و عبادت، دعا، راز و نياز و شب زنده داري خود را از سرچشمه لايزال الطاف پروردگار متعال سيراب مي كنند.
ماه رمضان ماه مبارك و پر خير و بركتي است كه براساس آيات قرآن كريم براي هدايت انسانها نازل شده است.
حضرت امام محمد باقر (ع) مي‏فرمايد: 'هر چيزي بهاري دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.'
رمضان آمد و دل مست مناجات و دعاست / غرق ذكر سحري، محو ملاقات خداست
روزه داران سحر خيز، پي راز و نياز / ورد لبهاي همه نغمه‏ مولا مولاست
آري ماه مبارك رمضان ماه انس دوستان خدا و ماهي است كه در آن غريو شادي محبان پرودگار به آسمان برخاست و م‍ژده اسارت شيطان و هواي نفس همه جا را پر كرد.
علاوه بر كتاب قرآن، ساير كتابهاي بزرگ آسماني مانند صحف، زبور، انجيل و تورات نيز در ماه مبارك رمضان بر پيامبران الهي نازل شده است.
رمضان در لغت از رمضاء به معناي شدت حرارت گرفته شده و به معناي سوزانيدن مي باشد چون در اين ماه گناهان انسان بخشيده مي شود، نام اين ماه به رمضان اطلاق شده است.
پيامبر گرامي اسلام (ص) در اين ارتباط مي فرمايند:‌ 'انما سمي الرمضان لانه يرمض الذنوب' ماه رمضان به اين نام خوانده شده ، زيرا گناهان را مي سوزاند.
ماه مبارك رمضان يكي از چهار ماه حرام است كه پرودگار متعال جنگ را در آن حرام كرده اند.
رمزها در رمضان است، خدا مي‏ داند / برتر از فهم و گمان است، خدا مي ‏داند
يكي از اقداماتي كه انسان مسلمان و خداجو براي تقويت تقوا و پرهيزگاري و جنبه معنوي، رسيدن به طهارت و كمال مطلوب، مهار هواي نفس انجام مي دهد، گرفتن روزه است. روزه‏داري روح، روان، قلب، دل و جسم انسان را آرامش داده و سلامتي روح و تندرستي جسم را به دنبال دارد. 
روزه منشاء‌ فوايد و فضايل بي شماري است كه از جمله آنها مي توان به تقويت تقوا، پرهيزگاري و اخلاص، ممانعت از عذاب ‏هاي دنيوي و اخروي، آرامش دهنده روان و جسم، حلوگيري از نفوذ شيطان، مساوات بين غني و فقير، و احياي فضائل اخلاقي اشاره كرد.
از جمله فضائل ماه مبارك رمضان مي توان به وجود شب قدر در آن اشاره كرد و آن شبي است كه بنا به فرمايش قرآن كريم از هزار ماه برتر و قرآن نيز در اين شبها نازل شده است.
ماه رمضان ماه شهادت حضرت علي (ع) ، اين بزرگمرد عدل و سخاوت است.
قرآن مجيد مي‏فرمايد: 'اي افرادي كه ايمان آورده‏ايد! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه كه بر پيشينيان از شما نوشته شده، تا پرهيزگار شويد'.
حضرت امام صادق (ع) مي‏فرمايد: 'كل قرآن كريم در ماه رمضان بر پيامبر اسلام (ص)،‌ صحف در شب اول آن بر حضرت ابراهيم، تورات در روز ششم ماه رمضان، انجيل در روز سيزدهم ماه رمضان و زبور در روز هيجدهم ماه رمضان نازل شده اند.
پيامبر اكرم (ص) نيز فرمودند:‌ 'روزه سپري در برابر آتش است.'
ختم المرسلين، پيامبر گرامي اسلام (ص) همچنين در باره فضيلتهاي ماه مبارك رمضان مي فرمايند: 'اي مردم، ماه خدا با بركت، رحمت و مغفرت به شما روي آورد، ماهي كه نزد خدا از همه ماهها برتر و روزهايش بر همه روزها و شب ‏هايش بر همه شب‏ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است'.
ايشان همچنين فرمودند:‌ 'ماه رمضان ماهي است كه شما در آن به ميهماني خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‏ايد، نفس ‏هاي شما در آن تسبيح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعايتان در آن مستجاب مي باشد و بهترين ساعاتي است كه خداوند به بندگانش نظر رحمت مي‏كند'.
منبع :ايرنا




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.