گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 23 دي 1390 / کد مطلب: 1562 / نظرات: 2


معرفی پنج شهید مظلوم و عزیز هویزه دیار سربداران


معرفی پنج شهید مظلوم و عزیز هویزه دیار سربداران معرفی پنج شهید هویزه دیار سربداران به بهانه سی و یكمین یادواره شهدا 
شهدای هویزه از نخستین شهدای دوران دفاع مقدس بودند كه در راه دفاع از اسلام ، انقلاب ،نظام و میهن به فیض والای شهادت نائل آمدند و سبزوار دیار سربداران ،پنج تن از فرزندان غیور خود را در كربلای هویزه تقدیم كرد. 
  
حماسه كربلایی هویزه در 16 دیماه سال 1359 در جنوب غرب شهر هویزه به وقوع پیوست و طی این عملیات چندین تن از نیرو های مردمی و دانشجویان پیرو خط امام به فرماندهی شهید علم الهدی در محاصره تانك های دشمن قرار گرفته و تا آخرین نفس با بعثیان كافر جنگیدند تا اینكه در نهایت در جنگی تن به تن ،زمانی كه نیرو های كمكی به آنها نرسید رشادتمندانه در زیر تانك های دشمن به شهادت رسیدند و پیكرهای پاك آنان در هویزه مدفون شد .

پنج شهید هویزه سبزوار شهیدان 'محمد فاضل' ، 'حسن فتاحی ثانی' ، 'مجید مهدوی' ، 'سید مصطفی مختاری' و 'مجید كریمی'هستند كه همگی از رزمندگان جبهه های سوسنگرد و هویزه و موسسان جهاد سبزوار بودند.

جهاد گران شهرستان سبزوار در سال 1360 ارواح مطهر این شهیدان را با حضور شهید 'رجائی' نخست وزیر وقت تشییع كردند.

از آغاز شهادت این عزیزان تا كنون سبزوار همه ساله میزبان یادواره پنج شهید هویزه و 43 شهید جهادگر این شهرستان می شود كه امشب ( پنجشنبه 22 دی ماه) هم همچون سی سال گذشته ، یادواره این شهدای گلكون كفن در این شهرستان برگزار می شود .

و امسال در آستانه سی و یكمین یادواره شهدای هویزه سبزوار گوشه ای از زندگینامه این پنج پرستوی مهاجر را به تصویر كشیدیم تا ذره ای از دین بزرگی را كه بر عهده داریم و خواهیم داشت ادا كنیم.

........................................................

' شهید حسن فتاحی ' در سال 1333 در خانواده ای مذهبی در سبزوار چشم به جهان گشود و دوران مدرسه ، دبیرستان و دانشگاه را كه در آغاز حیات دنیوی برایش تجربی خوبی داشت گذراند.

وی برای مساله ولایت فقیه اهمیت زیادی قائل بود و پس از فرمان امام (ره) چون محرومیت روستائیان را از نزدیك لمس كرده بود جذب جهاد سازندگی شد .

فتاحی در سال 54 به دانشكده علوم مشهد راه یافت و تكیه كلامش این بود ،عدم تعهد یك عالم و متفكر ، مساوی با بی علمی و بی فكری اوست و جدائی دین از علم به همان اندازه خطرناك است كه جدایی دین از سیاست .

شهید فتاحی از مولایش امام علی علیه السلام آموخته بود كه ' خوب خانه ای هست دنیا به شرط آنكه و برای كسی كه خانه دائمی خود نداند .'

وقتی از دو چاهی كه محل ماموریتش بود برای زیارت مادر به سبزوار امد و به مادرگفت آیا تداوم واقعه كربلا را می شنوی كه ندا می دهد ' هل من ناصراً ینصرنی ' ؟ اجازه رفتن به میدان جنگ را به من بده كه مرا برای چنین روزی پروریده ای و مادرش در پاسخ گفت آری فرزندم جانمان فدای اسلام از همین جا بگو لبیك یا ابا عبدا... خدا به همراهت پسرم و آخرین وداع را با مادر كرد و به جبهه رفت و در كربلای هویزه با چند تن دیگر از همفكران و همدلان مستقر شد و در 16 دی ماه در معیت گروه اخلاص پس از مدتی ستیز با بعثیون كافر شهد شهادت نوشید .

..............................................

'شهید مجید مهدوی' در سال1335 در خانواده ای مذهبی در سبزوار به دنیا آمد از همان كودكی آثار مهربانی ،فداكاری و مناعت طبع در او موج می زد و با گذشت زمان خصلت های انسانی اش بارزتر و شكوفاتر می شد شخصیتی مستقل ، متین و صمیمی داشت و تفكر در مسائل و اخلاص عمل از ویژگی های او بود.

شهید مهدوی در دوران سربازی پخش اعلامیه های حضرت امام را كه در محیط نظامی زمان طاغوت كار مشكلی بود انجام می داد و در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تحقق آرمان های خویش فعال بود و زمانیكه هنوز 50 روز به پایان سربازی اش مانده بود به دستور امام امت از سربازخانه گریخت و بر فعالیت های انقلابی اش افزود.

وی از ابتدای تاسیس جهاد سازندگی تمام توانش را در خدمت این نهاد برخاسته از متن انقلاب قرار داد تاجایی كه برای همه ثابت شده بود كه او مرد عمل است زیرا از تخصص در جهت تعهدش به اسلام و خدمت به محرومان بیشترین استفاده را می كرد.

در اولین روزهای جنگ تحمیلی وظیفه جدیدی بر دوش خود احساس می كرد زیرا به نظام جمهوری اسلامی به عنوان زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج ) می نگریست لذا در اولین روزهای جنگ با گروه اعزامی جهاد خراسان عازم جبهه شد و در جنگ های نامنظم چریكی با شهید چمران همكاری می كرد .

مهدوی همراه با دیگر همرزمانش مدرسه ای را در سوسنگرد به عنوان پایگاه انتخاب كرد و سرنوشت مشترك خود را تا شهادت دسته جمعی بهترین جوانان اسلام در كربلای هویزه ادامه داد و سرانجام در 16 دی ماه 1359 همراه یارانش حماسه بزرگ هویزه را رقم زد.

در بخشی از وصیت نامه شهید مهدوی آمده است :' ... آری باید درسی گرفت در قیام ، درسی كه از خود باید شروع كرد قیام ا... برخاستن برای خدا ،رفتن را آغاز كردن نیز برای خدا ،تاكی خوردن و خوابیدن ، تا كی غفلت و كوتاهی و برای شكم جان كندن و ازخدا غافل بودن ، باید قیام كرد ، قیام در راه خدا و نیز باید وابستگی را از غیر خدا قطع كرد.

تزكیه نفس نموده خود را اصلاح كنیم و بیشتر به اعمالمان برسیم سخنان رهبر را با گوش دل بپذیریم و مواظب باشیم شیطانی كه از درب بیرون كردیم از پنجره وارد نشود . همه چیز ما امانت است نزد ما همچون حضرت ابراهیم (ع) آماده برای قربانی آن باشیم و این درس بزرگ را باید به نسل های آینده بیاموزیم كه چگونه می توان در مقابل فرعونیان و یزیدیان تاریخ ایستادگی كرد و استقامت ... . '

'سوسنگرد 15/10/59 ساعت 6 صبح'

.................................................................

'شهید سید مصطفی مختاری' دیگر شهید هویزه از شهر تشیع و دیانت سبزوار است كه در هویزه به خیل شهدای اسلام پیوست .

وی در سال 1336 در سبزوار و در خانواده ای متدین به دنیا آمد از ابتدای زندگی تا روز شهادتش همه از او راضی بودند همه تلاشش گام برداشتن در راه خدا و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود كارهایش حتی الامكان علی گونه بود و بیشتر وقت خود را صرف خدمت به مستضعفان و بینوایان می كرد به طوریكه پس از شهادتش مشخص شد كه روز اول فروردین هر سال به خانه های محرومان می رفته و تا حد امكان به انها كمك و دلجویی می كرده است.

سید مصطفی پس از گرفتن دیپلم به عنوان جهادگر خدمت كرد در سال 58 به اتفاق عده ای از جوانان بنا به دعوت حضرت امام (ره) جهت جمع آوری محصولات كشاورزی روستائیان اقدام كرد و پس از تشكیل جهاد سازندگی از طریق این نهاد با كمك همفكرانش گروه تحقیق هیات واگذاری زمین را بنا كرد و در جهت گسترش عدالت اسلامی و مبارزه با فئودال ها و خان های منطقه تلاش كرد .

با شروع جنگ به گروه جنگ های نامنظم شهید چمران پیوست و در سوسنگرد با عشق و ایثار نبرد كرد و پس از آن به گروه اخلاص كه متشكل از جوانانی پاكباخته و ایثارگر بود پیوست وی در 16 دی ماه سال 59 به همراه همرزمانش به شهادت رسید .

سیرتش به خصلت های زیبای رافت و مهربانی ، علاقه به ورزش ، رازو و نیازهای شبانه ، ایثار و از خودگذشتگی ، ساده زیستی و نظم ،صبر و مقاومت، خدمت به محرومان در روستاها و غیره مزین بود .

شهید مختاری اعتقاد داشت كه انقلاب ما باید صادر شود و بهترین محل آن همین جبهه و كربلاهای حسین (ع) است و جبهه كربلا اخلاص و ایثار می خواهد . اسلام و انقلاب اسلامی پاك و بدون عیب است و هیچ آلایشی ندارد و اگر آلایش و عیبی هست از ما است.

این شهید والا مقام در جواب مادرش كه گفته بود زود برگرد پاسخ داد : 'مادر عزیزم دعا كنید اسلام پیروز شود برگشتن بدون پیروزی غیر ممكن است'.

...................................................................

'شهید محمد فاضل' دیگر شهید گلكون كفن هویزه ، در سال 1338 در خانواده ای متعهد و مذهبی در سبزوار متولد شد به گفته خواهرش رفتار و كردار محمد از نظر عاطفی و هم از نظر آموزش بسیار پر بار و خوب بود وی از قدرت مدیریت بی نظیری برخوردار بود و خیلی بیشتر از سنش از خود شخصیت بروز می داد او باعث حركت و جوش و خروش در سپاه سبزوار بود و در كار ایدئولوژی مهارت عجیبی داشت.

پس از گرفتن دیپلم در رشته ریاضی در دانشگاه مشهد قبول شد بیش از چهار واحد نگذرانده بود كه به علت فعالیت های سیاسی موانعی برایش پیش آمد، تحصیل در تهران را مناسب تر دید و لذا با شركت مجدد در كنكور سراسری در دانشگاه صنعتی شریف در رشته صنایع پذیرفته شد وی از دانشجویان ممتاز و برجسته بود.

در سال 58 به همت تنی چند از دوستانش جهاد سازندگی سبزوار را تشكیل دادند ، در تابستان 59 برای تشكیل كلاس های آموزشی برای اعضای جهاد ، سپاه و نهضت سواد آموزی به سبزوار آمد و تشكلی یكپارچه برای این سه نهاد به وجود آورد و خود برای فعالیت در روستاهای محروم سبزوار به همراه برادران جهاد سازندگی به منطقه دو چاهی رفت .

وی جزو دانشجویان پیرو خط امام بود و در جریان تسخیر لانه جاسوسی امریكا نقش بسزایی داشت.

در آبان 59 برای رفتن به جبهه عازم تهران شد و پس از ملاقات حضرت امام در قم به همراه جمعی از دانشجویان ،با چهار جوان متعهد عضو جهاد سازندگی سبزوار ، همان همرزمان شهیدش در هویزه ،به عنوان گروه شناسایی مهندسی رزمی به جبهه جنوب عزیمت كردند و سر انجام در 16 دی ماه 59 در منطقه هویزه در محاصره تانك های دشمن به مقام شهادت نائل آمد.

در وصیت نامه این شهید امده است :' با طمانینه و انشاءا... یقین قلبی و حاصل شدن قطع ،در كوچیدنم جز اینكه از همه حلال بود می طلبم وصیت دیگری در نظرم نیست '

در سخنانی از این شهید بزرگوار آورده شده : 'اصل انقلاب است و اصل انقلاب امام است تداوم انقلاب پیروی از خط امام است و پیروی خط امام خمینی ، حفظ خون شهدا است'.

............................................................

'شهید مجید كریمی ثانی' دیگر دلاور مرد دیار سربداران است كه در 16 دیماه 59 در كربلای هویزه شهد شهادت نوشید.

او در سال 1339 در خانواده ای متدین در سبزوار به دنیا آمد از كودكی آثار مقاومت و پایداری در او می درخشید ، از ریاكاری و ظاهر سازی متنفر بود راحت طلبی و خوشگذرانی در فرهنگش راه نداشت از كمترین فرصت برای رفتن به كوه استفاده می كرد و اغلب در كوهپیمایی روزه می گرفت و به مطالعه علاقه وافری داشت و از پول خودش كتاب می خرید و كتابخانه های روستا ها را تغذیه می كرد.

كریمی ثانی دانشجوی رشته مهندسی كامپیوتر دانشگاه شیراز بود فعالیت های سیاسی و مذهبی خود را از دوران دبیرستان شروع كرد و در راهپیمایی و تظاهرات شركت جدی داشت.

در آبان ماه 59 به همراه همسنگرش محمد فاضل راهی جبهه های حق علیه باطل شد و در منطقه عملیاتی سوسنگرد مدت دو ماه با كفار بعثی جنگید و از ناحیه پا مجروح و در بیمارستان اهواز بستری ،اما با همان حالت مجروحیت راهی جبهه شد تا سرانجام به فیض عظیم شهادت نائل آمد .

در فرازی از وصیت نامه شهید كریمی ثانی چنین آمده است :' ... و سر انجام به عنوان برجسته ترین ویژگی های اعتقادیم عدل و امامت را به عنوان تنها راه رهایی مستضعفین و دوزخیان زمین می دانم . در آخر امیدوارم و از خداوند می خواهم كه زندگی و مرگم را توفیق آن یابم كه در راه آزادی دهم ... . '

سی و یكمین یادواره شهدای هویزه و 43 شهید جهادگر سبزوار ، توسط جهاد كشاورزی سبزوار و با همكاری دیگر ادارات و نهادهای شهرستان برگزار شد و جمعی از مسوولان خانواده معظم شهدا ،و فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس از سراسر كشور ،دانشجویان ، دانش آموزان و عموم مردم میهمان این محفل شهدا شرکت داشتند. منبع :ایرنا 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


2 نظر در صف تاييد است.