گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 22 فروردين 1402 / کد مطلب: 14887 / نظرات: 0


بیا تا قدردان قدر باشیم


بیا تا قدردان قدر باشیم در زندگی زمان‌هایی هست که باید قدر آن را بیشتر دانست و بدون شک سرآمد آن زمان‌ها شبهای قدر است که در روایتی از امام صادق آمده است، مقدّرات ما در شب نوزدهم رمضان تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم این ماه امضا می‌شود.

به گزارش ایرنا، دومین شب قدر، مصادف با شب شهادت مولی الموحدین امام علی (ع)، فرصتی است تا آنچه را که در طول سال گذشته انجام داده ایم مرور کنیم و همزمان مقدراتی نیک و خدایی را از خداوند باری تعالی بخواهیم.

اگر چه که در میان ماه های سال، رمضان جایگاه ویژه ای دارد ولی در این ماه، شبهای قدر، از ارزش متفاوتی برخوردار است و از این رو شناخت لیالی قدر،که ارزش آن را بیش از ۸۰ سال دانسته اند، برای انسان مهم است.

باید در این روزها و شبها از خود گذشت و رو به سوی خدایی کرد که انس و جن را نیافرید "إِلَّا لِیَعْبُدُونِ" و فرمود: "و از شب قدر چه آگاهت کرد؛ شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است و در آن شب فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان برای هر کاری که مقرر شده است، فرود آیند".

این روز و شب ها، در کنار تفکر به قدر و منزلت هر فردی، یاد بنده ویژه خدا و نخستین شهید محراب حضرت علی بن ابیطالب (ع) نیز به ذهن نیز می‌رسد، همویی که در مراسم قرآن به سرگرفتن در این شبها ۱۰ مرتبه با گفتن «بِعَلِیٍّ»، او را در پیشگاه خدا شفیع خود قرار می‌دهیم.

امشب اشک ها بر چهره ها راهی باز می کند تا خداوند بخشش خود را در حق بندگان تمام کند زیرا هیچ انسانی در شب قدر حق ناامید شدن ندارد و بدگمانی انسان‌ نسبت به خداوند، بدتر از هر چیزی است.

گفته اند که بهشت را به بها می دهند و نه به بهانه و امشب باید بهایی پبدا کنیم تا خداوند در مقابل فرشتگان الهی که از خلقت انسان در شکّ و نگرانی بودند و از خدا پرسش کردند «آیا در آن - زمین- کسی را می‌گماری که در آن فساد انگیزد، و خونها بریزد؟ و حال آنکه ما با ستایش تو، [تو را] تنزیه می‌کنیم؛ و به تقدیست می‌پردازیم.» بر انسانها ببالد که او خطاب به فرشتگان فرمود: «من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید»!

امشب، نجواهای از دل برآمده، راه های آسمان را طی می‌کند و جلوه دیگری از انسانهای خاکی را بر افلاکیان می نمایاند و گفتن: «الغوث، الغوث» نشان والای این بندگی است.

شب قدر در کلام امام صادق (ع) به عنوان قلب ماه رمضان تعبیر شده است و بر همین اساس شناخت و درک این شب گاهی، خارج از تصّور و درک آدمی است و بر همین اساس صادق آل محمّد می فرماید: هر که فاطمه(س) را، آن گونه که سزاوار است، بشناسد، بی‌تردید شب قدر را درک کرده است.

رسول اکرم (ص) نیز در خصوص شب قدر می‌فرماید: هر که از روی ایمان و برای رسیدن به ثواب الهی، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشته‌اش آمرزیده می‌شود.

روایات متعددی درباره عظمت و ویژگی های شب های قدر به ما رسیده است که هر کدام نکته ای از اسرار این شب را بازگو می کند و در روایتی از پیامبر(ص) به نقل از کتاب المراقبات، آیت الله آقامیرزاجوادآقا تبریزی در خصوص بزرگی شب قدر در گفت و گوی میان حضرت موسی(ع) با خداوند عنوان شده است که موسی(ع) عرض کرد: خدای من! نزدیک شدن به تو را خواهانم، فرمود: نزدیکی من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود.

وی عرض کرد: خدای من! رحمت تو را خواهانم، فرمود: رحمت من از آن کسی است که در شب قدر به فقیرها رحم کند.

موسی (ع) گفت: خدای من! جواز عبور از صراط را خواهانم، فرمود: آن برای کسی است که در شب قدر صدقه‌ای بدهد.

این پیامبر بزرگ الهی عرض کرد: خدای من! از درختان بهشتی ‌خواهانم، فرمود: این مال کسی است که در شب قدر سبحان اللّه بگوید.

او به درگاه خداوند عرضه داشت: خدای من! رضایت تو را خواهانم، فرمود: رضایت من از آن کسی است که ۲ رکعت نماز در شب قدر بخواند.

بیاییم در این شب قدر، لحظه های خود را قدر بدانیم و برای یکدیگر دعا کنیم و بالاترین خواسته خود را، فرج حضرت قائم آل محمد (عج) بخواهیم.



نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.