گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 4 تير 1398 / کد مطلب: 13268 / نظرات: 4


ساز بیمه برای کشاورزان خسارت دیده کوک نیست


ساز بیمه برای کشاورزان خسارت دیده کوک نیست  مزارع نقاط مختلف با احتمال ناسازگاری طبیعت با حوادثی همچون سیلاب، تگرگ، توفان و سرمازدگی مواجه هستند. در این میان کشاورزانی که کشتزارهایشان را بیمه کرده اند امید دارند که برای جبران خسارت ها از طریق صندوق های بیمه کشاورزی یاری شوند.

با این وجود دیده می شود که برخی کشاورزان گرچه برای بیمه مزارع خود اقدام کرده اند اما هنگام مراجعه به بیمه گر برای جبران خسارات درگیر مشکلاتی می شوند که امیدشان بر باد می دهد.

رسالت واقعی "صندوق بیمه" حمایت از تولیدکننده بخش کشاورزی در برابر حوادق قهری و برگرداندن آن به چرخه تولید است اما بعضاً عملکرد ضعیف بیمه گران و بی نظمی در جبران خساراتی که به ویژه ظرف سه ماه اخیر در شهرستان سبزوار رخ داد، موجب شده بسیاری از این کشاورزان ناامید از جبران ضررها دیگر رغبتی به بیمه کردن مزارع و محصولات خود نداشته باشند.

غرامت های بیمه ناچیز است

یکی از کشاورز سبزواری که سیل بخش زیادی از مزارع وی را از بین برده ب گفت: همه ساله بلایای طبیعی خسارت زیادی به تولیدات کشاورزی وارد می کند اما پرداخت غرامت ناچیز و غیرواقعی است و با تاخیر فراوان از سوی صندوق بیمه پرداخت می شود که این موارد دلسردی کشاورزان را به دنبال داشته است.

محمود جلینی افزود: بیمه محصولات کشاورزی باید به منزله تضمین تولید و آرامش برای کشاورزان تلقی شود اما عملکرد ضعیف صندوق بیمه، افزایش تعرفه حق بیمه و سختگیری کارشناسان بیمه برای تعیین علت و میزان خسارت این اطمینان خاطر را از کشاورزان سلب کرده است.

وی ادامه داد: با وجود ضریب خطر بالای بخش کشاورزی، به دلیل همین عملکردهای نامطلوب صندوق بیمه بسیاری از زارعان و باغداران سبزواری عطای بیمه را به لقایش بخشیده اند.

غیر واقعی بودن پرداختها

یک باغدار پسته در روستای دولت آباد سبزوار نیز گفت: حجم خسارت ها به محصولات کشاورزی بر اثر بلایای طبیعی تگرگ و سرما زیاد است اما پرداختی حق بیمه با میزان خسارتها مطابقت ندارد.

محمد دولت آبادی مدعی شد: کارشناسان صندوق بیمه هنگام ارزیابی خسارت بسیار سختگیری می کنند و با بهانه جوییهای مختلف سعی دارند از پرداخت خسارت خودداری کنند.

وی ادامه داد: باغ پسته من پارسال به سبب بارش تگرگ با افت شدید محصول مواجه شد اما کارشناسان بیمه علت آن را تاثیر سرمای سال قبل تر دانسته و هیچ کمکی از ناحیه بیمه شامل حالم نشد.

این باغدار گفت: هرچند بیمه ها در نهایت مبلغی به عنوان خسارت به باغداران و کشاورزان پرداخت می کنند اما به دلیل طولانی شدن روند اداری و غیرواقعی بودن پرداخت ها، صندوقهای بیمه طیف وسیعی از مشتریان خود را از دست داده اند.

صندوق بیمه کشاورزان نیازمند حمایت

مدیرعامل یکی از نمایندگیهای صندوق بیمه کشاورزی در سبزوار نیز گفت: رونق صندوق بیمه کشاورزی نیازمند حمایت کشاورزان است بطوری که هرقدر حق بیمه و سهم کشاورز بیشتر باشد اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی افزایش می یابد.

مهشید راهبر به بی اعتمادی برخی کشاورزان به عملکرد صندوق بیمه اشاره و بیان کرد: گفت: ظرف چند سال اخیر صندوق بیمه چالشهای جدی در پرداخت غرامت داشته چون جبران خسارتها از منابع داخلی بانک کشاورزی صورت می گرفت و بدهی دولت نیز به صندوق بیمه پرداخت نشده بود.

وی افزود: صندوق بیمه برای ترویج فرهنگ بیمه سه طرح مدیریت منابع و مصارف، طرح بازاریاب مروج و تاپ (بیمه گذاران ویژه) را در دست اجرا دارد و همچنین با مراجعه به روستاها برای توجیه کشاورزان از ظرفیت دهیاران و کشاورزان پیشرو برای اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و ترویج بیمه استفاده می کند.

این دست اندرکار نمایندگی های صندوق بیمه کشاورزی در سبزوار بر تشویق بهره برداران بخش کشاورزی نسبت به بیمه محصولات تاکید و بیان کرد: از پارسال ردیف بودجه مستقلی برای صندوق بیمه در مجلس دیده شد و با توجه به وقایع سیل امسال رویکرد دولت به صندوق بیمه کشاورزی بیشتر مثبت شده و وضعیت اعتباری خراسان رضوی هم در این بخش مناسب است.

وی ادامه داد: صندوق بیمه کشاورزی شهرستان سبزوار هم اینک هیچ بدهی ندارد بطوری که ۱۰۰ درصد تعهدات و غرامتهای معوقه پارسال واریز شده و خسارتهای امسال نیز فرایند اجرایی را طی می کند سپس آماده پرداخت می شود.

ارزیاب و کارشناس خسارت صندوق بیمه کشاورزی نیز با به خبرنگار ایرنا گفت: با تهیه بانک اطلاعاتی و نقشه های جی. پی. اس از سوی کارشناسان برای بیمه گذاران، تشریح مراحل ارزیابی خسارت علمی و دقیق شده است.

امیررضا ابارشی افزود: ارزیابان بیمه همیشه در عرصه حضور دارند و با پیگیری روند کشت و پرورش محصول و مراحل فنولوژی تا انتهای فصل برداشت به آمارهای دقیق می رسند.

وی ادامه داد: در ارزیابی خسارت، مبنا افت عملکرد منطقه است که این افت با آمار عملکرد پنج ساله وزرات جهاد کشاورزی و بازدیدهای منطقه ای مشخص می شود. از طرفی با همکاری ارزیابان خسارت آمار عملکرد سال به سال تجمیع و دقیق تر پایش می شود.

وضعیت نامناسب پوشش بیمه محصولات

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: در سال زراعی ۹۷- ۹۸ حدود ۲۱۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان بخاطر سیل، سرمازدگی و تگرگ وارد شده و جایگاهی غیر از بیمه برای جبران خسارات بخش کشاورزی وجود نداشته است.

منصور برغمدی افزود: با وجود خطرات مداوم در بخش کشاورزی ضریب پوشش بیمه محصولات کشاورزی در سبزوار وضعیت مناسبی ندارد چنانکه از مجموع ۳۵ هزار هکتار کشتزار فقط چهار هزار و ۴۰۰ هکتار زیر پوشش بیمه قرار دارد.

وی ادامه داد: در زمینه محصولات باغی (باغهای بارور) نیز از ۱۶ هزار هکتار سطح زیر کشت فقط پنج هزار و ۳۰۰ هکتار زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار دارد.

اعتبارت محدود بیمه کشاورزی

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ایران در اقلیم خشک و در ردیف ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا قرار دارد که با سهم کمی از منابع آبی و بارندگی، بخش کشاورزی آن با مخاطرات گسترده ای روربرو است لذا صندوق بیمه کشاورزی با هدف پوشش بیمه ای محصولات در مقابل خسارت های ناشی از حوادث طبیعی نقش مهمی ایفا می کند.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: با وجود اینکه در لایحه بودجه امسال حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال برای صندوق بیمه کشاورزی در نظر گرفته شده اما این میزان نسبت به خسارت ها ناچیز است.

وی ادامه داد: صندوق بیمه کشاورزی به لحاظ ساختار مدیریتی از توانمندی کافی برخوردارنیست لذا هنگام بروز خسارت توانایی پرداخت ندارد.

این نماینده مجلس گفت: صندوق بیمه کشاورزی باید با اصلاح ساختار مدیریتی و بهره وری از واریزی پول کشاورزان به صندوق، خلق ثروت کند تا زمان بروز خسارت به محصولات مشکلی در پرداخت به موقع نداشته باشد. با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی، اشتغالزایی و گستردگی خطر برای محصولات کشاورزی تداوم تولید با بیمه امکان پذیر است و بیمه محصولات کشاورزی نقش مهمی در کاهش خسارت های احتمالی دارد.

سبزوار دارای ۳۵ هزار هکتار کشتزار، ۱۶ هزار هکتار عرصه باغی و حدود ۲۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی است. مرکز شهرستان ۳۲۰ هزار نفری سبزوار در فاصله ۲۳۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است. ۲۵ درصد از جمعیت سبزوار شامل ۷۷ هزار نفر در ۲۲۲ روستای این شهرستان سکونت دارند. شهرستان سبزوار مرکب از سه بخش مرکزی، ششتمد و روداب است.ایرنا



نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.