گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 1 تير 1398 / کد مطلب: 13218 / نظرات: 0


کویر مزینان، مقصد نوظهور گردشگری خراسان رضوی


کویر مزینان مقصد نوظهور گردشگری خراسان رضوی  کویر مزینان واقع در شهرستان داورزن، در حاشیه جنوبی جاده سراسری تهران - مشهد یکی از مناطق کویری ایران است که با چشم اندازهای طبیعی، تنوع زیستی و جاذبه های اکوتوریستی فراوان، مقصدی دلنشین برای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت است.

صنعت گردشگری ایران در سالهای گذشته از رشد خوبی بهره مند بوده و در کنار جاذبه های تاریخی، کویر آن به عنوان یک جاذبه مهم توریستی معرفی شده است چنانکه کویر مصر و کویر مرنجاب در استان اصفهان و کویر ابرقو و ساغند در استان یزد به سبب شناخته شدن و برنامه ریزی های لازم همواره میزبان خیل زیادی از گردشگران داخلی و خارجی هستند.
کویر مزینان در داورزن نیز به عنوان میقات الرضا (ع) و دروازه ورودی غرب استان خراسان رضوی با بهره مندی از مناظر زیبا و شگفت انگیز چون بیابانهای پوشیده از نمک، تپه های طلایی، شنهای روان و آسمان پرستاره از مناطق بکر گردشگری خراسان رضوی است که نیازمند ایجاد زیرساخت و معرفی بیشتر است.

*کویر مزینان نقطه بکر گردشگری داورزن
مسئول اقامتگاه بومگردی نرگس مزینان داورزن گفت: یکی از مناطق کویری ایران، کویر مزینان شهرستان داورزن است که در حاشیه جنوبی جاده سراسری تهران - مشهد با چشم اندازهای طبیعی و تنوع زیستی ظرفیتهای بالای جاذبه های اکوتوریستی در انواع گردشگری سلامت، ماجراجویانه، علمی و طبیعت گردی را داراست.
علیرضا همت آبادی افزود: در بحث گردشگری سلامت، کویر مزینان با پهنه های پوشیده از ماسه، نمک و شوره زارها می تواند برای گردشگران جنبه های روان درمانی، ماسه درمانی، آفتاب درمانی و املاح درمانی داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به جاذبه های ورزشی و تفریحی این کویر ادامه داد: اسکی روی شن، مسابقات اتومبیلرانی، دوچرخه سواری، موتور سواری و بـالن سـواری، کویرنوردی و شن نوردی با شتر در این منطقه مناسب گردشگری ماجراجویانه است. علاوه بر آن نبود آلودگی نوری، غباری و آسمان شفاف و تاریکی مطلق، جهت رصد ستارگان در شب و رؤیت پدیده سراب، از دیگر امکانات این کویر است که بی شک نظر هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد.
مسئول اقامتگاه بومگردی نرگس مزینان گفت: در صورت حمایت مسئولان از این اقامتگاه بومگردی، در صنایع دستی، غذاهای محلی و معرفی آداب و سنن منطقه رونقی ایجاد خواهد شد.

*کویر مزینان نیازمند توجه
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن گفت: یکی از ظرفیتهای مهم گردشگری این منطقه کویرگردی در بیابان است چون کویر مزینان به لحاظ ژئوفیزیکی بی نظیر و در مجاورت جاده اصلی تهران - مشهد است که سالانه حدود 20 میلیون زائر، مسافر و گردشگر از این مسیر عبور می کنند اما این کویر زیبا هنوز معرفی نشده و مغفول مانده است.
محمد عبدالله زاده ثانی افزود: کویر یکی از ظرفیتهای ویژه گردشگری داورزن است که می‌تواند این شهرستان را از یک معبر ساده برای زائران و مسافران، به مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند.
وی ادامه داد: گردشگری در کویر داورزن با وجود جاذبه های فراوان برای گردشگران مشکلاتی نیز دارد که ناشناخته بودن برای گردشگران، کمبود فضاهای اقامتی و نبود راههای مناسب دسترسی به منطقه داخلی کویر برخی از این مشکلات هستند که درصدد برطرف کردن آنها هستیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن گفت: اقدامات ابتدایی برای معرفی آداب و رسوم و فرهنگ مردم حاشیه کویر، تسهیل در حمل و نقل و سهیم کردن مردم آن محل در اقتصاد گردشگری صورت گرفته است که همین اقدامات هم رغبت گردشگران را برای بازدید از این منطقه نسبت به گذشته افزایش داده است.
عبدالله زاده ثانی افزود: در خصوص افزایش اقامتگاههای بومگردی در این مناطق انجمنهای میراث فرهنگی فعال شده اند و موافقت اولیه با راه اندازی 10 اقامتگاه بومگردی برای متقاضیان در این شهرستان صادر شده است علاوه بر آن به منظور افزایش میزان اقامت گردشگران از طریق بومگردی، به زودی پیوند خواهرخواندگی بین 400 اقامتگاه بومگردی شهرستان شاهرود با اقامتگاههای بومگردی شهرستان داورزن منعقد خواهد شد.

* گردشگری محور توسعه داورزن
سرپرست فرمانداری داورزن هم گفت: شهرستان داورزن با وجود موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و قرار گرفتن در مسیر جاده تهران به مشهد و همچنین برخورداری از جاذبه های تاریخی، مذهبی و آئینهای مختلف تاکنون شرایط خوبی در جذب گردشگر نداشته است.
علیرضا عبداللهی بید افزود: صنعت گردشگری از پایه های اصلی و بنیادین توسعه شهرستان داورزن است و جذب سرمایه گذار در این حوزه و ارتقای زیرساختهای گردشگری منطقه یک ضرورت محسوب می شود.
وی نبود زیرساختهای گردشگری در این شهرستان را مانع مهم گردشگری دانست و ادامه داد: در حال حاضر کمبود فضاهای اقامتی برای گردشگران جهت اقامت، نبـود تجهیزات و تأسیسات اولیه گردشگری، نبود راههای مناسب دسترسی به منطقه به خصوص نواحی داخلی کویر، نبود هتل، مهمانسرا، اقامتگاه و بازارچه عرضه سوغات از مهمترین مشکلات این شهرستان در زمینه جذب گردشگر است که در یکسال اخیر گامهای مثبتی برای برطرف کردن این کمبودها برداشته شده است.
داورزن 150 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که 80 اثر آن از جمله کاروانسراها، آتشکده، بقایای قلعه سربداران و کویر بکر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ایرنا




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.